صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی نوین تک در استارتاپ‌های حوزه Wealthtech
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی نوین تک در استارتاپ‌های حوزه Wealthtech

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی نوین تک در استارتاپ‌های حوزه Wealthtech

شتابدهنده نوین‌تک (بانک اقتصاد نوین) از برگزاری رویداد «نوین کمپ» خبر داد و اعلام کرد که این رویداد با هدف جذب فین‌تک‌های حوزه WealthTech برگزار خواهد شد و امکان سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی روی تیم‌های منتخب این دوره از سوی این شتابدهنده با همراهی مجموعه‌هایی چون بانک اقتصاد نوین و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند ستارگان میسر خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز،محمدرضا قبادی، مدیرعامل شتابدهنده نوین‌تک در نشست خبری این رویداد گفت: این شتابدهنده از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز با ۲۸ استارتاپ همکاری داشته. به گفته قبادی از اوایل سال ۹۹ مسیر این شتابدهنده کمی تغییر پیدا کرده و آنها به سمت بیزینس B2B و توسعه محصولات سازمانی رفته‌اند تا پل ارتباطی بین اکوسیستم نوآوری و شرکت‌های بزرگ ایجاد کنند: «این اتفاق در راستای تسهیل ارتباطات بین اکوسیستم نوآوری و گروه‌های مالی اقتصادی صورت گرفته است. آغاز این کار را با حوزه مدیریت ثروت شروع کرده‌ایم که افتتاحیه آن ۱۸ دی‌ماه خواهد بود و در آن دو دسته استارتاپ را مد نظر قرار داده‌ایم.»

به گفته قبادی آنها قصد دارند در رویدادهای نوین کمپ با دو دسته استارتاپ سر و کار داشته باشند، یکی تیم‌های کوچک که هنوز محصولی ندارند و در مرحله بذری قرار دارند ولی ایده‌های جالب و تیمی قدری دارند و دیگری تیم‌های کوچکی که وارد مارکت شدند و محصولی هم در بازار دارند. قبادی می‌گوید همکاری هر یک از این تیم‌ها با گروه نوین تک برایشان موفقیت آمیز خواهد بود و دلیل آن را چنین توضیح می‌دهد: «این تیم‌ها می‌توانند از سرویس‌ها و زیرساخت‌های ما استفاده کنند. در واقع نوین کمپ دریچه‌ای برای ورود این تیم‌ها به فعالیت با بازیگران بزرگ‌تر خواهد بود.»

قبادی می‌گوید آنها بیست میلیارد تومان برای اولین رویداد نوین کمپ در نظر گرفته‌اند تا آن را در تیم‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کنند: «حجم‌های گوناگونی در نظر گرفتیم که در تیم‌های مختلف مقادیر متنوعی را سرمایه‌گذاری کنیم.»

وی درباره کارگاه‌های برنامه‌ریزی شده در این رویداد نیز گفت: کارگاه‌ها از سوم تا ۱۷ بهمن در بستر آنلاین و به صورت رایگان برای عموم برگزار می‌شود و حضور در افتتاحیه نیاز به ثبت‌نام ندارد اما بعد از ثبت نام فرآیند بررسی و انتخاب برای سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ گزینه‌های سرمایه‌گذاری را به مرحله عمل برسانیم.

سحر هاشی طباطبایی، رییس هیئت مدیره نوین تک نیز در این نشست خبری اظهار داشت: بانک اقتصاد نوین از سال ۹۸ حرکت به سمت بانکداری دیجیتال را به طور جدی در دستور کار قرار داده در این راستا شرکت نوین تک از طریق راهکارهای نوآورانه حل مشکلات مالی بانک اقتصاد نوین را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: بانک اقتصاد نوین به شدت برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه علاقه‌مند است و حضور در این رویداد علاوه بر فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری می‌تواند تضمین کننده ادامه راه در کنار بانک‌های بزرگ برای تیم‌های کوچک باشد.

هاشمی تاکید دارد شتابدهنده نوین‌تک به عنوان بازوی نوآوری باز گروه مالی اقتصاد نوین، ماموریت اتصال تیم‌های نوآور به شرکت‌های این مجموعه را داراست و رویدادهای نوین‌کمپ نیز در همین راستا به عنوان فرایندی برای تسهیل این اتصال توسط نوین‌تک طراحی شده‌اند.

اهداف شتابدهنده نوین‌تک

راه‌اندازی استارتاپ و نوآوری در ذات خود کاری سخت، پرریسک و پیچیده است؛ اما این سختی در برخی فضاها مانند صنعت مالی بیشتر هم می‌شود. حجم بالای قوانین، نیاز به انواع مجوزها برای فعالیت‌های مختلف و حساسیت اطلاعاتی که وجود دارد، راه‌اندازی و توسعه استارتاپ‌های تکنولوژی مالی را با پیچیدگی‌های مختلفی روبرو می‌کند. تا جایی که ممکن است تیم استارتاپی احساس کند با یک دیوار غیر قابل عبور روبرو شده است. این موضوع گریبانگیر سازمان‌ها و موسسات مالی موجود نیز هست. آنها با توجه به اهمیت امنیت در این فضا ملزم به رعایت انواع قواعد، پروتکل‌ها و چهارچوب‌ها هستند و البته به مرور زمان در این کار تخصص پیدا کرده‌اند؛ از سوی دیگر این سازمان‌ها و مؤسسات، برای توسعه و حفظ جایگاه خود نیاز به نوآوری دارند.

مفهوم نوآوری باز و به خصوص بانکداری باز در صنعت مالی به نزدیکی موسسات مالی بزرگ و سنتی با شرکت‌ها و استارتاپ‌های تکنولوژی محور منجر شده است. مؤسسات مالی و بانک‌ها توانایی رسیدگی و مدیریت چهارچوب‌ها و قوانین و همچنین دسترسی به زیرساخت و اطلاعات را دارند؛  استارتاپ‌ها نیز توانایی نوآوری با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا را در اختیار دارند.  البته این اتصال بدون چالش نیست و خود نیازمند چهارچوب‌ها و فرآیندهایی مشخص است.

شتابدهنده نوین‌تک به عنوان بازوی نوآوری باز گروه مالی اقتصاد نوین، ماموریت اتصال تیم‌های نوآور به شرکت‌های این مجموعه را داراست و رویدادهای نوین‌کمپ نیز در همین راستا به عنوان فرایندی برای تسهیل این اتصال توسط نوین‌تک طراحی شده‌اند. در این فرآیند لازم است ابتدا حوزه و نیازهای مورد نظر توسط شرکت‌های علاقمند در گروه مالی اقتصاد نوین مشخص شود؛ سپس در فرآیند فراخوان رویداد به افراد و تیم‌های فعال این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود. پس از جذب مخاطبین، فرآیندهای همسوسازی، آماده‌سازی و پیاده‌سازی اجرا خواهد شد.

همسوسازی: در این مرحله لازم است افراد و تیم‌های نوآور به طور کامل با فضای صنعت مربوطه و شرکت های ذی‌نفع آشنا شوند و با انتقال تجربیات و آموزش‌های مربوطه، چشم‌انداز درستی از صنعت به آن‌ها منتقل شده و به سمتی هدایت شوند که طرح‌های آن‌ها همسو با استراتژی‌های نوآوری سازمان باشد.

آماده‌سازی: پس از نهایی شدن طرح تیم، لازم است تا محصول مورد نظر آماده شود و فرآیند رویداد با انتقال آموزش‌های کاربردی فنی و تخصصی و در اختیار قرار دادن زیرساخت ها و APIهای لازم به تیم‌ها به آن‌ها کمک خواهد کرد. همچنین وجود یک فرآیند نظارتی بر تیم‌ها برای کنترل پیشرفت و عملکرد آنها تا رسیدن به نقطه قابل قبول، ضروری است. مرحله آماده‌سازی محصول استارتاپ تا زمان مناسب برای شروع همکاری با سازمان مربوطه، بسته به پیچیدگی محصول ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول انجامد و این مسیر می‌تواند درون برنامه شتابدهی سازمانی و با همکاری سازمان صورت گیرد.

پیاده‌سازی: در نهایت با رسیدن محصول استارتاپ به بلوغ مناسب از لحاظ عملکردی، کاربردپذیری و استقبال کاربران، تیم برای همکاری، سرمایه‌گذاری و یا انتقال تکنولوژی معرفی خواهد شد و مرحله پیاده‌سازی اصلی آغاز می‌گردد.

اولین رویداد نوین‌کمپ با محوریت حوزه تکنولوژی‌های مدیریت ثروت (WealthTech) و با مشارکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین و با حمایت بانک اقتصاد نوین در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری آغاز خواهد شد. مخاطبین این رویداد از یک طرف می‌توانند افراد و تیم‌های علاقمند به این فضا باشند که در این رویداد می‌توانند شناخت خود را با مدیریت سرمایه افزایش دهند، با چالش‌ها و فرصت‌های آن آشنا شوند و با دریافت آموزش‌های لازم ایده خود را برای ایجاد نوآوری در آن شکل دهند. از سوی دیگر مخاطبین رویداد می‌توانند تیم‌هایی باشند که مدتیست در این حوزه فعالیت داشته و برای پیشبرد کار خود نیازمند زیرساخت، داده، همکاری با شرکت‌های مربوطه و یا جذب سرمایه هستند.

در افتتاحیه رویداد به بیان چالش‌ها و فرصت‌های حوزه مدیریت ثروت پرداخته شده و موقعیت‌های همکاری با گروه مالی اقتصاد نوین و به ویژه شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین بیان خواهد شد. در ادامه کارگاه‌های رویداد از تاریخ ۲ بهمن ماه آغاز شده و در بیش از ۲۰ کارگاه به آموزش مباحث مخلف مورد نیاز برای ایجاد نوآوری در این فضا پرداخته خواهد شد. کارگاه‌ها در سه بخش

۱) بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری

۲) نوآوری و توسعه کسب و کار و

۳) بررسی چالش‌های فنی در ایجاد راهکارهای تکنولوژیکی

برگزار می‌شود که به مدت سه هفته در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه خواهد بود. مدرسین این کارگاه‌ها از شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین، شتابدهنده نوین‌تک و مرکز نوآوری دانشگاه تهران (کارولوکس) انتخاب شده‌اند تا بتوانند تجربیات خود را در زمینه‌های مربوطه به تیم‌ها و افراد شرکت‌کننده منتقل کنند؛ همچنین افراد امکان دریافت زمان‌های مشاوره با مدرسین را خواهند داشت.

ایجاد بسیاری از سرویس‌های جدید نیازمند داده تاریخی و آنیست. از این رو در این رویداد با همکاری شرکت‌های فرابوم، فینوتک، نوآوران امین، اکسیر و کوانت ون، APIهای حوزه‌های بانکی، بازار سرمایه و رمزارزها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت؛ همچنین محیط تست توسط فرابوم، ماشین مجازی نوآوران امین و پلتفرم کوانت کن فراهم شده است تا شرکت‌کنندگان بتوانند الگوریتم‌ها و محصولات خود را ایجاد و آزمایش کنند.

همچنین برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌ها علاوه بر گروه مالی اقتصاد نوین، صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا و صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت ستارگان به عنوان سرمایه‌گذار در این رویداد حضور دارند و تا سقف ۲۰ میلیارد تومان امکان سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌های خروجی این فرآیند از طریق این مجموعه‌ها وجود دارد.

افراد و تیم‌های شرکت‌کننده از زمان شروع رویداد می‌توانند با استفاده از آموزش‌ها و مشاوره‌های موجود طرح‌های خود را آماده و اصلاح و همچنین با استفاده از زیرساخت‌های موجود آن‌ها را پیاده‌سازی و تست کنند. پس از گذشت ۳ هفته از کارگاه‌ها یعنی پس از ۱۷ بهمن ماه، جلسات بررسی نهایی تیم‌ها برگزار خواهد شد؛ بعد از برگزاری جلسات بررسی نهایی، بسته به آمادگی تیم و محصولش نحوه ادامه همکاری با استارتاپ مشخص می‌شود که به سه صورت زیر خواهد بود:

۱) ادامه همکاری از طریق شتابدهنده نوین‌تک و ورود به دوره شتابدهی و سرمایه‌گذاری اولیه

۲) تعیین بازه زمانی مشخص برای استارتاپ در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده، و پس از آن سرمایه‌گذاری و اتصال به گروه مالی اقتصاد نوین

۳) اتصال استارتاپ در صورت بلوغ و آمادگی به گروه مالی اقتصاد نوین و سرمایه‌گذاری تا سقف ۲۰ میلیارد تومان توسط صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت ستارگان، صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا و گروه مالی اقتصاد نوین.

علاقه‌مندان به شرکت در رویداد می‌توانند از طریق سایت شتابدهنده نوین‌تک به آدرس Novin.tech ثبت نام کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.