صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / امنیت در پلتفرم های ارز دیجیتال
امنیت در پلتفرم های ارز دیجیتال

امنیت در پلتفرم های ارز دیجیتال

پلتفرم های ارز دیجیتال دسترسی به ارزهای دیجیتال و همچنین مزایای بی‌شماری را به شما ارائه می‌دهند. با این حال، یافتن پلتفرمی که امنیت را در اولویت نخست خود قرار دهد، بسیار مهم است.

بیت کوین ثابت کرده است که پایدار و قدرتمند است. ۱۱ سال از آغاز ایجاد آن می‌گذرد و هنوز الهام بخش هزاران ارز دیجیتال دیگر است. اما یک چیز مانع همه‌گیری آ‌ن‌ها در بازرهای مالی و نزد عموم شده است: استانداردهای امنیتی در پلتفرم های ارز دیجیتال. هر ماه یا حتی هر هفته، گزارش جدیدی از یک حمله سایبری بزرگ گزارش می‌شود. در برخی موارد ، کاربران بی‌گناه منابع مالی خود را از بین برده‌اند و کسب و کارشان از بین رفته است.

بنابراین: آیا ذخیره کردن ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌ های خرید و فروش ارز دیجیتال ایمن است؟ چه مواردی را باید در هنگام تصمیم‌گیری برای استفاده از پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال مد نظر قرار دهیم؟ آیا روش‌های جایگزینی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال شما وجود دارد؟ ما در این مطلب به همه این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد.

 

پلتفرم ارز دیجیتال چیست؟

هدف اصلی یک پلتفرم ارز دیجیتال، خدمت به عنوان یک واسطه است و راه را برای خرید و فروش بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ هموار می‌کند. در حالی که ممکن است یک وب سایت ارز دیجیتال در پشتیبانی از مشتریانی که می‌خواهند جفت ارزهایی مانند پوند و دلار معامله کنند، تخصص داشته باشد، وب‌سایت دیگری ممکن است در دسترسی به رمز ارزها و توکن‌های کمتر شناخته شده تمرکز کند.

 

دو نوع پلتفرم اصلی وجود دارد. پلتفرم‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، رایج‌ترین نوع هستند. دقیقاً مانند اینکه برای ایمن نگه داشتن پول خود به یک بانک اعتماد می‌کنید ، این سرویس ها اغلب کیف پول ارز های دیجیتال را ارائه می‌دهند که در آن می‌توان ارز دیجیتال نگهداری کرد. یکی از بزرگترین مزایای این امر این است که شما حتی در صورت فراموش کردن رمز ورود به حساب خود ، همچنان به دارایی‌های خود دسترسی خواهید داشت – در روش های دیگر ذخیره ارزهای دیجیتال، از دست دادن کلید خصوصیتان می تواند به معنای از دست رفتن ارزهای دیجیتال شما برای همیشه باشد.

نوع دیگر، پلتفرم ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. در اینجا، رمز ارزها و توکن‌ها مستقیماً بین کاربران روزمره معامله می‌شوند – به این معنی که پلتفرم پس از آن نقشی در مسئولیت ارز دیجیتال ندارد. برخی در جامعه ارز دیجیتال معتقدند که این رویکرد مطابق با دیدگاهی است که ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر خود برای بیت کوین ارائه داده است، جایی که وی پول نقد الکترونیکی را پیش بینی کرده است که “اجازه می‌دهد پرداخت های آنلاین از یک طرف به طرف دیگر بدون پرداخت هزینه مالی انجام شود”.

طرفداران پلتفرم های ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیز استدلال می‌کنند که آن‌ها به محافظت از ناشناس بودن کاربران کمک می‌کنند، به این معنی که معاملات آن‌ها قابل کنترل نیست.

 

نگرانی های امنیتی

همان‌طور که قبلا ذکر شد، نقض امنیت در صرافی‌های ارز دیجیتال به طور نگران کننده ای رایج است. یکی از بزرگترین حوادث – و اولین اتفاقات – مربوط به Mt Gox بود. تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۴ حداقل ۸۵۰،۰۰۰ بیت کوین در یک سرقت جسورانه از این صرافی به سرقت رفته باشد – ۷۵۰،۰۰۰ مورد از آن متعلق به مشتریان Mt Gox بود. با نرخ فعلی، رمز ارز از دست رفته ارزشی معادل ۸۳۷٫۴ میلیون دلار (۶۴۷ میلیون پوند ، ۷۰۸ میلیون یورو) را داشته است. برای کمک به درک مقیاس این هک، لازم به یادآوری است که Mt Gox در آن زمان پلتفرم پیشرو در بازار جهان بود و ۷۰ درصد از معاملات بیت کوین را اداره می کرده است.

شاید این سؤال مطرح شود که این حمله سایبری که شش سال پیش اتفاق افتاده است اکنون چه ارتباطی با بازار دارد؟ خب، این یک درس ارزشمند است که به ما می‌آموزد هیچ پلتفرمی برای شکست دادن آنقدر بزرگ نیست.

 Binance یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان است که در ماه مه ۲۰۱۹، هفت هزار بیت کوین در آن به سرقت رفت. این حوادث هر از گاهی همچنان رخ می‌دهد و این بدین معنی است که انجام مراقبت‌های لازم قبل از سپردن دارایی‌های دیجیتال خود به یک صرافی بسیار مهم است.

نکات مهم برای اطمینان از این که هنگام استفاده از یک پلتفرم متمرکز از اطلاعات و دارایی‌های شما محافظت می شود، شامل مواردی است که در ادامه ذکر می‌شوند. پلتفرم مورد نظر شما دارای احراز هویت دو یا سه عاملی باشد و تأخیرهای برداشت را اعمال کند – اگرچه این کار گاهی اوقات ناخوشایند است، اما می‌تواند از دسترسی بازیگران مخرب به وجوه شما جلوگیری کند. شما همچنین باید نحوه نگهداری دارایی‌های موجود در اختیار صرافی‌ها را بررسی کنید – تأیید کنید که آن‌ها از کیف پول سرد استفاده کنند، یعنی جایی که رمز ارزها و توکن‌ها در محیطی دور از اتصال اینترنت نگهداری می‌شوند.

بهترین روش ذخیره ارز دیجیتال چیست؟

طبیعتاً هیچ یک از این موارد به این معنی نیست که پلتفرم نباید به هیچ وجه مورد استفاده قرار گیرد. دارایی‌های دیجیتال به ارزش میلیاردها دلار هر روز بدون هیچ گونه حادثه‌ای در این پلتفرم‌ها معامله می‌شود. فقط مهم است که خطرات امنیتی را درک کنید، قبل از اعتماد به یک شرکت، محافظت کنید و مراقبت لازم را انجام دهید.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.