صفحه اصلی / اسلایدر / بارقه امید در بورس
بارقه امید در بورس

جای پای نماگر بازار سرمایه در ارتفاع ۱.۴ میلیون واحد محکم شد

بارقه امید در بورس

کسب و کار نیوز - بورس بازان که تا دیروز «کاسه چه کنم، چه کنم» به دست گرفته بودند، امروز با آرام گرفتن شاخص در ارتفاع 1.4 میلیون واحد، چشم انتظار بازگشت روزهای طلایی به بورس اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این میان پیش بینی کارشناسان این است که بورس بازان به طمع رشد شارپی بورس ننشینند ولی هستند کسانی که به چنین رشدهایی دل خوش کرده اند. آنچه مسلم است این است که «باید دندان طمع را کشید!»

شنبه سبز بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان نیمه اول معاملات ۱.۸ درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۱.۵ درصد صعود کرد.
شاخص کل بورس در جریان معاملات روز شنبه با ۳۱ هزار و ۵۲۷ واحد رشد به ارتفاع یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحد رسید و حقیقی‌ها بیش از ۱۵۲۸ میلیارد تومان پول وارد بازار کردند.
در معاملات روز شنبه ۷۴ درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و شاخص بورس را ۳۱ هزار واحد بالا کشیدند. در معاملات شنبه بازار سهام، شاخص کل بورس پس از ۴ روز نزولی صعود کرد و با رشد ۳۱ هزار و ۵۲۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحد رسید.
در پیش گشایش معاملات بورس، ۲۵۴ نماد معادل ۳۹ درصد بازار صف خرید و ۱۹۰ نماد معادل ۲۷ درصد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و سنگ آهن گهر زمین (کگهر) تعلق داشت و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و شرکت درخشان ایران (پدرخش) بیشترین صف فروش را داشتند.
در ۱۵ دقیقه ابتدایی، شاخص کل ۲۳ هزار واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. پس از آن به روند صعودی ادامه داد و در پایان معاملات، ۳۱ هزار و ۵۲۷ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۸ هزار و ۸۴۰ واحد رشد کرد و در رقم ۴۴۵ هزار و ۲۳۵ واحد ایستاد.
همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۵۲۲ واحدی یک کانال بالا آمد و به رقم ۱۹ هزار و ۴۳۶ واحد رسید.
در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۳۵۲ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۵۱ نماد بورسی و ۱۰۱ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۰۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۷۳ نماد بورسی و ۳۲ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۷۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه را بررسی می کند.

گمانه زنی بازگشت رونق به بورس

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه

در تمام بازارهای مالی در جهان بازارها در شرایط حبابی قرار می گیرند، رشد می کنند و بعد از آن می توانند اصلاح داشته باشند و دوباره ریزش می تواند اتفاق بیفتد و به زیر قیمت تحلیلی یا ارزش ذاتی خودشان بروند. بازار سرمایه هم از این داستان مستثنی نیست.
بعد از اینکه پارادایم بازار تغییر کرد و از ۲۲ مرداد وارد فاز اصلاح شد، اصلاح های سختی را پشت سر گذاشت چون فرهنگ سرمایه گذاری آن غنی نبود و این ارزش گذاری ها به صورت خیلی کوتاه مدت شکل نمی گرفت و نگاه تحلیلی نبود و سهامداران آنقدر فروختند که انگار قیمت دلار با این سرعت قرار است پایین بیاید.
بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودش را ریکاوری کرد و به یک نقطه تعادلی برگشت. بازاری که امروز می بینیم، بازار تحلیلی- تعادلی است و بازاری نیست که کسی بخواهد آن را دستکاری و برای آن خط مشی تعیین کند. چشم اندازی که برای این شرایط وجود دارد، این است که بازار جهانی به شدت از بسته های حمایت مالی اقتصادهای بزرگ و از پایان روزهای کرونا متاثر است و این حداقل در کشورهای توسعه یافته ادامه خواهد یافت و شروع واکسیناسیون نوید روزهای بعد از کرونا را می دهد. به همین دلیل بازار جهانی تقاضای انباشت شده و چشم انداز مثبت داشته و هم بسته حمایت مالی کمک کرده که قیمت های بازار جهانی فراتر از انتظار رشد کنند و حتی به قیمت های قبل از کرونا برسند و این روی بازار ما تاثیر می گذارد. وقتی ۷۰ درصد بازار بورس ما متاثر از بازار جهانی است از این داستان بهره خواهد برد. کما اینکه در این مدت شرکت های پتروشیمی و شرکت های فلزی- معدنی بالاخص شرکت هایی که صادراتی محورند حتی به سقف های مرداد ماه خود رسیده اند و بعضا بالاتر از آن هم قرار دارند. اینها اتفاقات مثبتی است که در بازار افتاده است.
مزیت کنونی بازار سرمایه این است که بازار رنگ سیستماتیک یکپارچه سبز خرید و فروش را ندارد چون نگاه تحلیلی تر شده است.
در کل در بازار سرمایه ای که حجم معاملات آن روزانه به بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان می رسد، حداقل می توانیم بگوییم به عنوان پویاترین بازار فعلی کشور فعال است زیرا بازار ملک و خودرو در شرایط حبابی قرار دارند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.