صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم انداز بازار سرمایه

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه

چشم انداز بازار سرمایه

کسب و کار نیوز - در تمام بازارهای مالی در جهان بازارها در شرایط حبابی قرار می گیرند، رشد می کنند و بعد از آن می توانند اصلاح داشته باشند و دوباره ریزش می تواند اتفاق بیفتد و به زیر قیمت تحلیلی یا ارزش ذاتی خودشان بروند. بازار سرمایه هم از این داستان مستثنی نیست.

بعد از اینکه پارادایم بازار تغییر کرد و از ۲۲ مرداد وارد فاز اصلاح شد، اصلاح های سختی را پشت سر گذاشت چون فرهنگ سرمایه گذاری آن غنی نبود و این ارزش گذاری ها به صورت خیلی کوتاه مدت شکل نمی گرفت و نگاه تحلیلی نبود و سهامداران آنقدر فروختند که انگار قیمت دلار با این سرعت قرار است پایین بیاید.
بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودش را ریکاوری کرد و به یک نقطه تعادلی برگشت. بازاری که امروز می بینیم، بازار تحلیلی- تعادلی است و بازاری نیست که کسی بخواهد آن را دستکاری و برای آن خط مشی تعیین کند. چشم اندازی که برای این شرایط وجود دارد، این است که بازار جهانی به شدت از بسته های حمایت مالی اقتصادهای بزرگ و از پایان روزهای کرونا متاثر است و این حداقل در کشورهای توسعه یافته ادامه خواهد یافت و شروع واکسیناسیون نوید روزهای بعد از کرونا را می دهد. به همین دلیل بازار جهانی تقاضای انباشت شده و چشم انداز مثبت داشته و هم بسته حمایت مالی کمک کرده که قیمت های بازار جهانی فراتر از انتظار رشد کنند و حتی به قیمت های قبل از کرونا برسند و این روی بازار ما تاثیر می گذارد. وقتی ۷۰ درصد بازار بورس ما متاثر از بازار جهانی است از این داستان بهره خواهد برد. کما اینکه در این مدت شرکت های پتروشیمی و شرکت های فلزی- معدنی بالاخص شرکت هایی که صادراتی محورند حتی به سقف های مرداد ماه خود رسیده اند و بعضا بالاتر از آن هم قرار دارند. اینها اتفاقات مثبتی است که در بازار افتاده است.
مزیت کنونی بازار سرمایه این است که بازار رنگ سیستماتیک یکپارچه سبز خرید و فروش را ندارد چون نگاه تحلیلی تر شده است.
در کل در بازار سرمایه ای که حجم معاملات آن روزانه به بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان می رسد، حداقل می توانیم بگوییم به عنوان پویاترین بازار فعلی کشور فعال است زیرا بازار ملک و خودرو در شرایط حبابی قرار دارند.

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.