صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور «ریتکس» آغاز به کار کرد
جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور «ریتکس» آغاز به کار کرد

همراه با رونمایی از شبکه خدمات آزمایشگاهی ناحیه نوآوری پردیس و کتاب از «دانش به ثروت»

جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور «ریتکس» آغاز به کار کرد

کسب و کار نیوز - پارک فناوری پردیس هم‌زمان با هفته ملی پژوهش و فناوری و به مناسبت آن، آغاز ‌به کار رسمی دبیرخانه جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور «ریتکس» را اعلام و خبر از انتشار فراخوان آن داد. رونمایی از پوستر این جشنواره، رونمایی از شبکه خدمات آزمایشگاهی ناحیه نوآوری پردیس و رونمایی از جلد چهارم کتاب «از دانش به ثروت» دیگر برنامه‌های مراسم امروز بودند که در پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، این مجموعه با تمرکز بر توسعه و حمایت از پژوهش‌های فناورانه و نوآورانه در راستای نیازها و چالش‌های زیست‌بوم نوآوری کشور و در راستای گرامیداشت هفته پژوهش، صبح امروز طی مراسمی از طرح‌های تازه خود رونمایی کرد. «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک، تنی چند از مدیران پارک و تعدادی از مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم حضور داشتند.

 

تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد شرکت‌های عضو پارک به ۶۰۰ عدد می‌رسد

مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس در این رویداد ضمن اشاره به ظرفیت قابل توجه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی اظهار داشت که این ظرفیت باید در خدمت به حل مسائل حوزه دانش‌بنیان به کار گرفته شود.

صفاری‌نیا اظهار داشت: طبق آسیب‌شناسی انجام شده برای دستیابی به علت عدم همکاری مؤثر بین دانشگاه، صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان، ۷ چالش اصلی شناسایی شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت زبان همکاری بین صنعت و دانشگاه، سازوکار حقوقی همکاری صنعت و دانشگاه و سازوکار تأمین مالی این همکاری اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به کمک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد مالی تحقیق و توسعه کشور در زمینه تحقق اهداف، آرمان‌ها و مأموریت‌های پارک بیان کرد: در حال حاضر، صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان خدماتی در حوزه توانمندسازی، ثبت اختراع، توسعه بازار، عارضه‌یابی ارائه کرده است. در همین راستا، صندوق نوآوری و شکوفایی، حدوداً ۳۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های پارک ضمانت‌نامه صادر کرده که این، رقم نسبتاً خوبی است؛ اما باید افزایش داشته باشد.

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به سهم پارک در فروش کشوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ۸۰ درصد از فروش ۱۱ هزارمیلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته، متعلق به شرکت‌های عضو پارک بوده است.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق و توسعه در فرآیند کاری شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: به‌طورکلی درکل کشور، ۱ درصد از سرمایه برای تحقیق‌وتوسعه شرکت‌ها هزینه می‌شود که این نرخ در پارک فناوری پردیس، ۴ درصد است. این هزینه‌کرد برای تحقیق ‌و توسعه در پارک فناوری پردیس به نسبت نرخ کشور خوب است؛ اما به نسبت نرخ جهانی آن، نیاز به تلاش بیشتری دارد.

صفاری‌نیا به اشاره به چشم‌اندازهای آتی پارک فناوری پردیس بیان کرد: دو سوم اراضی فاز ۳ پارک فناوری پردیس که کلنگ تأسیس آن در شهریور ۹۸ به زمین خورد، به متقاضیان واگذار شده است. چشم‌انداز ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس را به ۶۰۰ شرکت برسانیم.

رئیس پارک فناوری پردیس در خاتمه، از سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان در پارک فناوری پردیس در سال جدید خبر داد.

مجتبی جباری‌پور، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس نیز در این مراسم از اهمیت پژوهش و نقش واسطه‌گری پارک‌های علم و فناوری در جهت بهبود ارتباط بین پژوهش و تجارت سخن گفت. او ضمن اشاره به این‌که پارک فناوری پردیس در راستای ایفای نقش تسهیلگری خود، برنامه‌ها و ساختارهای مختلفی را ذیل خود طراحی کرده، به معرفی برنامه‌های این مجموعه به مناسبت هفته پژوهش پرداخت.

 

بازار دارایی‌های فکری حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

اکبر قنبرپور معاون توسعه نوآوری پارک در این مراسم بیان کرد: ما با هدف اتصال صنعت به پژوهش امکان تشکیل بازار خرید و فروش ایده را بررسی کردیم. تلاش ما در این راستا در نهایت منجر به راه‌اندازی بازاری تحت عنوان بازار دارایی‌های فکری (بورس ایده) با همکاری سازمان بورس و زیرمجموعه فرابورس شد.

معاون توسعه نوآوری پارک گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۶۰ دارایی فکری آماده واگذاری است که عمده این دارایی‌ها اختراع است و قابلیت خرید و فروش دارد. تا امروز نزدیک به ۴۰ مورد یعنی ۲۰ درصد از این تابلو، معامله شده است.

وی ضمن اشاره به سهولت در برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: اجرایی کردن ایده لزوماً کار مخترع نیست؛ بلکه وظیفه صنعت‌گر و افراد حوزه کسب‌وکار است. من فکر می‌کنم مسیر بازار دارایی‌های فکری به اندازه حوزه دانش‌بنیان ظرفیت دارد و امیدوارم این مسیر مجدداً به دوران اوج خود برگردد.

 

حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی مرتبط با نیاز شرکت‌ها و واحدهای فناور

آغاز به کار رسمی دبیرخانه دائمی جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور که با عنوان ریتکس (Retechs Cup 2021) نام‌گذاری شده است، یکی از اقدامات جدی پارک فناوری پردیس در راستای تقویت بسترهای حمایتی کاربردی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی و تأمین نیاز تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و واحدهای فناور است.

پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی تعریف شده در دانشگاه‌ها باید مرتبط با نیاز و چالش یک مجموعه هدف باشد. ضمن اینکه توجه به محدودیت منابع، هدفمند کردن پژوهش‌های دانشگاهی در راستای اولویت‌های علم و فناوری کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا عمدتاً مبتنی بر نوآوری در کاربردی‌سازی دانش و بر پایه تحقیق و توسعه شکل می‌گیرند. از این رو، پژوهش نقشی کلیدی در موفقیت شرکت‌ها و صنایع کوچک، متوسط و بزرگ دارد. به همین جهت، پارک فناوری پردیس از طریق رونمایی از طرح حمایتی «ریتکس»، به صورت ویژه توجه خود را به حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی مرتبط با نیاز شرکت‌ها و واحدهای فناور، معطوف کرده است.

علاوه بر تأمین محورهای تخصصی مورد نیاز شرکت‌ها در قالب این جشنواره، پارک فناوری پردیس از پژوهش‌های صورت گرفته در راستای اولویت‌های مدیریت و سیاست‌گذاری زیست‌بوم نوآوری کشور به صورت ویژه حمایت می‌کند.

پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان سه سال اخیر امکان شرکت در این جشنواره را دارند. شکل‌گیری هسته‌های پژوهشی و تأکید بر پژوهش‌های گروهی از معیارهای پذیرش آثار جشنواره است.

جوایز برگزیدگان جشنواره در قالب بسته‌های حمایتی بلاعوض، تسهیلات و خدمات توانمندسازی، نمونه‌سازی و تجاری‌سازی در آیین اختتامیه جشنواره اهدا خواهد شد. هم‌چنین، ورود برگزیدگان فاز اول جشنواره به زیست‌بوم نوآوری تسهیل می‌شود.

 

رونمایی از پلتفرم شبکه آزمایشگاهی ناحیه نوآوری پردیس

در بخش دیگری از آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در پارک فناوری پردیس، رونمایی از پلتفرم شبکه آزمایشگاهی ناحیه نوآوری پردیس انجام شد. این پلتفرم که با هدف شبکه‌سازی و سامانمند کردن توسعه زیرساخت آزمایشگاهی مورد نیاز شرکت‌ها، پژوهشگران و فناوران راه‌اندازی شده است، دربردارنده اطلاعات کاملی از تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و نمونه‌‌سازی موجود در شرکت‌های عضو ناحیه نوآوری پردیس است. امکان رؤیت اطلاعات این تجهیزات، گفتگو با مالک آن‌ها، آگاهی از نحوه استفاده و رزرو کردن آن‌ها و همچنین بستری برای پرداخت هزینه استفاده از این خدمات امکان‌پذیر می‌باشد.

 

نمونه موفق از برقراری تعامل عرضه و تقاضای فناوری

رونمایی از جلد چهارم کتاب‌های از دانش به ثروت با موضوع داستان شکل‌گیری «ماهیسا» که توسط شرکت «دانش سلامت خوراک یاران» از اعضای پارک، انجام شده است، بخش دیگری از آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در پارک بود. پروژه ماهیسا، یکی از نمونه‌های موفق برقراری تعامل عرضه و تقاضای فناوری و سوق دادن پژوهش‌های دانشگاهی به سمت تجاری‌سازی است که با مشارکت پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به مرحله رشد و بلوغ رسیده است. مراسم رونمایی از این کتاب با حضور رئیس و مدیران پارک و بعد از ایراد سخنانی توسط «کاوه رحمانی فرح» صاحب دانش فنی و «منصور هادی‌زاده» سرمایه‌گذار این پروژه در مورد فعالیت شرکتشان، انجام شد.

شایان ذکر است خانم دکتر «خان احمدی»، مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، هفته پژوهش و نوآوری را به مدیران این حوزه تبریک گفت و به ایراد سخنانی در این زمینه پرداخت.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جشنواره ریتکس می‌‌توانند با دبیرخانه این جشنواره به شماره ۷۶۲۵۰۰۰۱ داخلی ۲۳۳۶ تماس گرفته و یا به تارنمای این جشنواره به آدرس http://retechs.ir مراجعه کنند. همچنین تارنمای شبکه آزمایشگاهی ناحیه نوآوری پردیس به آدرس http://Labs.techpark.ir قابل دسترسی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.