صفحه اصلی / اسلایدر / بحران کمبود پرستار
بحران کمبود پرستار

مهاجرت پرستاران ایرانی به خارج از کشور شدت گرفته است

بحران کمبود پرستار

کسب و کار نیوز- مهاجرت پرستاران در ۷ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ برابر شده است. قائم مقام نظام پرستاری مهم‌ترین عامل مهاجرت پرستاران را بحث مالی می‌داند. از زمان شیوع کرونا در ایران بیش از هزار پرستار درخواست مهاجرت از ایران را داده‌اند که نشان از افزایش مهاجرت پرستاران دارد. این در حالی است که تهران حدود ۷ هزار پرستار کم دارد. بسیاری از وعده‌هایی که به پرستاران داده شده است، عملی نشده و این موضوع فرصت خوبی است تا کشور‌های اروپایی برای جذب پرستاران و مهاجرت آسان آنها به دلیل کمبود نیروی انسانی اقدامات لازم را انجام دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که تا قبل از بروز بحران کرونا نیز پرستاران از موانع شغلی و حقوق ناکافی گلایه داشته اند و با اضافه شدن این بیماری بار کاری زیادی بر آنها تحمیل شده است. متاسفانه با وجودی که بارها برای مطالبات بحق این قشر اقدام شده اما گویا گوشی بدهکار این اعتراضات نبوده است. همچنین شاهد هستیم که بارها متولیان این بخش با مقام های مسوول در وزارت بهداشت این مشکلات را مطرح کرده که توجه نکردن به فرسودگی کادر پرستاری در کشور می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ ایجاد کند اما علی رغم تمام هشدارها شاهد بی‌توجهی به قشر پرستارها بوده است.

عبدالله صفری، قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در این رابطه می گوید: فشار کاری شدید پرستاران هم از نظر جسمی و هم روحی روانی آنان را به سمت خستگی و فرسودگی زیادی برده است بنابراین لازم است هر چه زودتر با ورود نیروهای تازه نفس و جایگزین از این فشار کاری کاسته شود. قوانین زیادی برای تأمین مطالبات پرستاران تصویب شده است اما اجرای آنها از همان ابتدا با فراز و نشیب‌های متعدد روبرو بوده و هنوز آن طور که باید و شاید به مسائل و مشکلات مربوط به حیطه پرستاری رسیدگی نشده است. پرستاران مطالبه‌‎ای جز رفع موانع خدمتی و اجرای قوانینی که تصویب شده ندارد. به گفته وی، بی توجهی به مطالبات پرستاران سبب سلب انگیزه آنان می‌شود و آرامش خیال آنان را برای خدمت خالصانه می‌گیرد و در برخی موارد این بی توجهی‌ها حتی سبب مهاجرت پرستاران می‌شود که در بلند مدت باعث تشدید بحران کمبود پرستار در کشور می‌شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده شغل پرستاری همیشه متقاصی زیادی برای مهاجرت به خارج از ایران داشته است. شرایط کاری پرستارها در خارج از ایران به ویژه در کانادا و آمریکا بسیار متفاوت است با آنچه در ایران می‌گذرد. در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا پرستارها درآمد بیشتر و شرایط بهتر کاری نسبت به ایران دارند. به همین دلیل است که هم خودشان تمایل بسیار زیادی به مهاجرت دارند و هم مثلا در مورد کشور کانادا ردیف های مهاجرتی جدا برای آنها فراهم است که کار مهاجرت آنها راحت تر به جریان بیافتد و امکان خروج از ایران را داشته باشند.

کمبود نیروی متخصص در حوزه سلامت

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس

باری که بر دوش شبکه بهداشت و درمان کشور وجود دارد بسیار سنگین بوده در حالی که پرستاران که بازوی مهمی در این شبکه هستند از بسیاری از حقوق خود محروم مانده اند. البته این موضوع تازگی ندارد و در کمیسیون بهداشت به صورت متعدد موضوع کارانه ها و پرداخت‌های غیر مستقیم پرستاران مطرح می شود. متاسفانه در برخی استان ها این پرداخت‌ها عقب افتاده است و پیگیری های انجام شده به روش های مختلف نیز به سرانجام نرسیده است. البته تمام همت وزیر بهداشت این است که این پرداخت‌ها به سرانجام برسد.

این روزها کمبود نیروی متخصص در حوزه سلامت کشور اسباب نگرانی را فراهم کرده است. این معضل تنها مربوط به این دولت هم نیست، بلکه حاصل سوءمدیریت‌های گذشته است که البته در حوزه پرستاری این کمبود به طور کامل مشهود بوده که نتیجه آن افزایش ساعت کار پرستاران و کاهش کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تأمین ۱۲۰ هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.