صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / شروع واکنش بازارهای جهانی به واکسیناسیون
شروع واکنش بازارهای جهانی به واکسیناسیون

شروع واکنش بازارهای جهانی به واکسیناسیون

بایدها و نبایدهای احتمال برگشت آمریکا به برجام و خبرهای سیاسی داخلی، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است. هفته گذشته خبر تصویب طرح کاهش تعهدات هسته ای ایران توسط شورای نگهبان باعث شد تا بازار دلار و سکه روند صعودی در پیش گیرند.

دلار از قیمت ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان در دو هفته پیش به ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان افزایش یافت. همچین در اوایل هفته گذشته سکه مرز مقاومتی ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان را شکست که بخشی از این افزایش به واسطه فراتر رفتن قیمت اونس طلا از مرز هزار و ۸۵۰ دلار بوده است.

به نظر می رسد بازارها نسبت به اخبار انتخاباتی آمریکا حساسیت گذشته را نداشته باشد و قیمت ها تمایل به کاهش بیشتر از خود نشان ندهند. عامل انگیزشی معامله گران برای خرید دلار در هفته آینده، اقدام ایران در نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز است که از منظر کشورهای اروپایی بر خلاف مفاد برجام است. همچنین با نزدیک شدن به سال میلادی جدید و تسویه حسابهای مالی شرکتها و تعطیلات رسمی، تقاضای ارز افزایش می یابد که ممکن است منجر به افزایش قیمت دلار شود.

سیاست اتخاذی بانک مرکزی برای کنترل بازار در چند هفته اخیر مبتنی بر کنترل قیمت ها در دامنه ای محدود بوده است که ادامه این روند می‌تواند در کاهش قدرت نوسان‌گیران ارزی مؤثر باشد.

با توجه به اینکه بخشی از تغییرات قیمت سکه تحت تاثیر دلار است بنابراین اگر انتظارات افزایشی در بازار داخلی افت کند، سکه هم به سمت قیمت های پایین تر حرکت خواهد کرد.

سکه در آخرین روز هفته گذشته از مرز ۱۳ میلیون تومان عقب نشینی کرد و به ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید و در مجموع بازدهی ۷ درصدی را به ثبت رساند. به نظر می رسد بازیگران سکه انتظاری نسبت به افزایش قیمت در هفته پیش رو نداشته باشند و خریداران هفته‌های اخیر به مرور به صف فروشندگان اضافه شوند.

شاخص سهام هفته گذشته را با رشد ۳٫۵ درصدی آغاز کرد اما در ادامه هفته با افزایش فروش نمادهای بزرگ بازار شاخص کل با نزول مواجه شد و روز چهارشنبه به ۱,۵۰۶,۲۷۵ واحد رسید. ادامه ابهامات در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی داخلی و نااطمینانی از تحقق درآمدها نفتی و درآمدهای حاصل از فروش اوراق دارایی در بودجه سال آینده احتمال تشدید کسری بودجه و التهاب بازارها و افزایش انتظارات تورمی وجود دارد.

بررسی روند قیمت انواع نفت نشان می دهد که خبر واکسیناسیون عمومی در انگلستان در کنار افزایش تعداد دکل های حفاری نفت آمریکا باعث شده تا قیمت طلای سیاه اندکی تعدیل شود که سبب شد تا در روز پنجشنبه قیمت نفت برنت به ۵۰ دلار برسد.

این در حالی است که آمارها حاکی از آن است که تقاضا برای کالاهای اساسی و از جمله نفت به دلیل تداوم شیوع کرونا در اغلب کشورها، هنوز در سطح پایینی قرار دارد. قیمت نفت برنت، نفت خام آمریکا و نفت اوپک به ترتیب رشد ۳٫۲، ۲٫۴ و ۳ درصدی را به ثبت رساندند.

گمانه زنی ها درباره تسریع در تصویب و افزایش مبلغ بسته های محرک مالی و اینکه واکسن کرونا تا چه اندازه اثر بخش خواهد بود پیش بینی ها در مورد افزایش شاخص قیمت دلار را کاهش داده و شاخص دلار آمریکا در پایان هفته بعد از رشد ۰٫۴ درصدی به ۹۰٫۷۷ رسید. در مقابل اونس جهانی طلا با قدرت از مرز هزار و ۸۵۰ دلار عبور کرد اما در پایان هفته با کاهش ۱٫۶ درصدی به ۱۸۳۹ دلار رسید.

موضوع تایید و تولید واکسن کرونا بر قیمت بیت کوین نیز موثر بوده و نگرانی از کاهش ارزش این ارز دیجیتالی باعث افزایش فروش و افت قیمت آن در هفته گذشته شد.

در این هفته بیت کوین از مرز ۱۹ هزار دلار برگشت و در روز پنجشنبه به نقطه ۱۷ هزار و ۹۵۹ دلار رسید. بازیگران معتقد هستند که مرز مقاومتی ۱۹,۵۰۰ دلار همچنان به‌عنوان سد محکمی بر سر راه قیمت این رمز ارز قرار گرفته است.

قیمت فلزات اساسی بر خلاف کاهش ارزش شاخص جهانی دلار، افزایش یافت. بر این اساس، فلز مس تا مرز ۷ هزار و ۸۰۰ دلار صعود کرد. نیکل با قدرت از مرز ۱۷ هزار دلار گذشت.

سرب که هفته گذشته مرز ۲ هزار دلار را فتح کرده بود، در این هفته نیز به مرز ۲ هزار و ۱۰۰ دلار نزدیک شد. سنگ آهن رکوردشکنی کرد و با رشد بیش از ۱۷ درصدی از قیمت ۱۳۲ دلار به ۱۵۵ دلار جهش کرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.