چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تهران و خوزستان پیشتاز گرانی مسکن
تهران و خوزستان پیشتاز گرانی مسکن

قیمت دلاری مسکن در آبان ماه امسال 1024 دلار بوده است

تهران و خوزستان پیشتاز گرانی مسکن

کسب و کار نیوز- متاسفانه کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت مسکن در کشور شده است. بررسی تحولات قیمت مسکن بر حسب دلار حاکی از آن است بالاترین قیمت مسکن به دلار مربوط به سال 87 با حدود 2244 دلار بوده است. در آبان ماه امسال قیمت دلاری مسکن 1024 دلار بوده است. این در حالی است که گزارش های منتشر شده نشان می دهد رشد قیمت مسکن در تهران و خوزستان سیر بیشتری نسبت به دیگر مناطق کشور داشته است. بسیاری از خارجی ها و همچنین ایرانیان خارج از کشور با انتقال سرمایه های خود به ایران به خرید مسکن در اهواز روی آورده اند. محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه در این رابطه می گوید: علت بالا بودن قیمت مسکن در اهواز هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید خانه است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گرانی در بخش مسکن نبود. قیمت مسکن در اهواز با تمام مشکلاتش به متری ۲۴ میلیون تومان رسیده و تا آینده نزدیک بسیاری از اهوازی‌ها باید مستاجر مالکان عراقی باشند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون مسکن و ساختمان با ارایه آمار کشوری از خرید و فروش هرمترمربع واحد مسکونی در کشور، تهران و خوزستان را دو استان گران از نظر قیمت مسکن برشمرد و دلایل افزایش غیرمنطقی را در خوزستان، سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد. این اتفاقات در حالی می افتد که براساس قوانین مالکیتی خارجی‌ها حق خرید ملک در ایران را ندارد مگر اینکه خانه را به نام یک شهروند ایرانی بخرند. عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این پرسش که با جذاب شدن بازار مسکن آیا مردم کشورهای همسایه برای خرید مسکن وارد ایران شده‌اند، گفت: آماری مبنی بر اینکه مردم کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و… برای خرید خانه وارد ایران شود، وجود ندارد. براساس قوانین مالکیتی خارجی‌ها حق خرید ملک در ایران را ندارد. مگر اینکه خارجی‌ها خانه را به نام یک شهروند ایرانی بخرند.

اما علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس در این رابطه می گوید: واگذاری یا عدم واگذاری اراضی یا مسکن به اتباع خارجی نیازمند بررسی و تحلیل دقیق است اما به نظر من ورود اتباع خارجی برای خرید مسکن به صورت غیر مستقیم با در نظر گرفتن تمام پیوست های امنیتی، اجتماعی و فرهنگی فی نفسه بد نیست.

سرمایه های خرد خارجی در راه بازار مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

پیش بینی هایی که برای بازار مسکن در رابطه با جذاب شدن آن برای خارجی ها وجود داشت در حال به تحقق پیوستن است. در بازار مسکن سرمایه ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم بعد از دوران کرونا و البته بیشتر پس از بحران کرونا که دامن گیر اروپا شد، به سمت شرق در حال حرکت است. البته سرمایه های خرد زودتر به سمت شرق حرکت کرده اند. یعنی سرمایه های کوچک برای اولین بار در بخش مسکن از سمت غرب به سمت شرق حرکت کرده اند و ایران نیز به عنوان یکی از انتخاب های سرمایه گذاران شده است. پیش بینی می شد که در دوران پساکرونا این جابجایی سرمایه ها اتفاق بیفتد که شاهد هستیم بخش مسکن به پیشواز این حرکت ها آمده است. در اقتصاد پسا کرونا، چین و ایران اقتصاد برتر جهانی خواهند بود چرا که امنیت منطقه شرق در اختیار این دو کشور قرار می گیرد.

تهران و اهواز برجسته ترین شهرها برای خرید ملک معرفی شده اند. تهران که به عنوان پایتخت دلایل محکم خود را دارد و اهواز هم به دلیل ارتباطات گسترده خوزستان که با کشورهای منطقه دارد انتخاب شده و این روند ادامه دار خواهد بود. البته حضور سرمایه در حد ۱۰ میلیون دلار و ۲۰ میلیون دلار که سرمایه خرد هستند از جانب ایرانی های خارج از کشور است که در شرایط فعلی به دلیل گرانی های پیش آمده امکان سرمایه گذاری در کشورهای دیگر را ندارند. همچنین باید تاکید کرد که اقتصاد شرق مبتنی بر منابع خود است در حالیکه اقتصاد غرب از دیگر کشورها قرض گرفته شده و کاملاً سیاسی است. به همین دلیل اتفاق غیرمنتظره شیوع کرونا آنها را دچار ریزش های شدید کرد. در این شرایط سرمایه های خرد ۱۰ ،۲۰ تا ۵۰ میلیون دلاری، چین و ایران را مقصد خود انتخاب می کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.