صفحه اصلی / اسلایدر / بلوای جدید درباره واکسن کرونا
بلوای جدید درباره واکسن کرونا

آیا «کواکس» برنامه کاهش جمعیت جهان از طریق واکسیناسیون عمومی است؟

بلوای جدید درباره واکسن کرونا

کسب و کار نیوز - ویروس کرونا در حالی در جهان هر 15 ثانیه قربانی می گیرد که پای واکسن آن به ایران باز نشده، در خط مقدم واکسن هراسی قرار گرفته ایم و اخبار حقیقی چنان با شایعات در هم آمیخته که گویی مرزی میان آن نیست،

به گزارش کسب و کار نیوز، این اخبار زمانی رعب آور شد که مرگ ۶ نفر در مراحل آزمایش واکسن کرونای شرکت فایزر تایید شد.
این خبر به ضمیمه ادعاهای زهرا شیخی، نماینده مجلس مبنی بر اینکه «سازمان بهداشت جهانی می‌ خواهد با واکسن کرونا ۱۵ درصد از جمعیت جهان را کاهش دهد»، نگرانی ای در میان مردم ایجاد کرده که در پیگیری های «کسب و کار» مشخص شد که افراد زیادی حاضر نیستند جان نقد خود را به نسیه واکسن کرونا بفروشند.

ماجرای فوت ۶ نفر پس از تزریق چه بود؟
در روزهای اخیر خبر فوت ۶ نفر پس از دریافت واکسن فایزر منتشر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند هنوز به طور دقیق تایید نشده اما مرگ این افراد ارتباطی به تزریق واکسن نداشته است.
گزارش‌های تخصصی نشان می‌دهد از ۶ نفر افراد فوت شده، ۴ نفر اصلا واکسن دریافت نکرده بودند و مرگ دو نفر دیگر نیز به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای بوده است. در نتیجه نمی‌توان با این آمار، ایمنی واکسن مذکور را زیر سوال برد.
کشورهای آمریکا، بریتانیا، بحرین، عربستان و کانادا مجوز استفاده عمومی از واکسن فایزر را صادر کرده‌اند.

کشتارجمعی با همکاری بیل گیتس؟
وسط همه درگیری‌های عجیب کرونا و تحریم و محدودیت و قرنطینه و … یک بلوای جدید به‌راه افتاد؛ «سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد با واکسن کرونا جمعیت جهان را کم کند.»
این ادعای زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و نماینده اصفهان در مجلس است که دوشنبه شب در رشته‌توییتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را متهم به کشتار دسته جمعی برای کم کردن جمعیت ایران در پیروی از سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی کرد: «آوریل ۲۰۲۰ رویدادی توسط مکرون، بیل گیتس و دبیرکل WHO ‌برای ایجاد شتاب در درمان کووید-۱۹ برگزار شد. نتیجه این رویداد ایجاد سازوکار بین‌المللی واکسن بنام “کواکس” زیر نظر WHoو بنیاد بیل گیتس شد. بیل گیتس: با واکسن می‌خواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم. مکرون؛ رییس جمهور فرانسه وارد کننده خون‌های آلوده و توهین به پیامبر (ص). و WHO، مروج سقط جنین … جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران به عضویت اتحادیه کواکس درآمد. نمکی؛ وزیر بهداشت تلاش برای واردات واکسن از طریق کواکس.»
ظاهرا سخنگوی کمیسیون بهداشت که پزشک هم هست، از مخالفان واکسن هم هست. البته در ماه‌های گذشته بیل‌گیتس در معرض چنین اتهاماتی از سوی مخالفان جهانی واکسیناسیون بوده و ظاهرا از همان مخالفت‌ها، چنین اظهاراتی برآمده است.

واکسن چه زمانی به ما می رسد؟
وزیر بهداشت سه راهکار پیش رو را برای تهیه واکسن کرونا مدنظر قرار داده است و در این زمینه می گوید: حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را از طریق کواکس به کشور وارد خواهیم کرد و هر فرد باید دو دوز از این واکسن را تزریق کند و این تعداد واکسن را برای جمعیت حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه آسیب پذیر در کشور مانند سالمندان و بیماران دارای بیماری های زمینه ای پیش خرید کرده ایم که به محض توزیع واکسن در دنیا، ما هم جزء کشورهایی خواهیم بود که این واکسن را دریافت و تزریق می کنیم. وی افزود: راه دومی که به دنبال تامین واکسن هستیم، خرید از منابع موثق جهانی غیر از مجموعه کواکس است. هیچ کمپانی سازنده واکسنی در دنیا تا امروز گواهینامه تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده و مراحلی را گذرانده اند و در آخرین مراحل هستند که امیدواریم بعد از دریافت این گواهینامه بتوانیم از آنها پیش خرید واکسن کنیم. در این زمینه با کشورهای مختلفی مذاکره کرده ایم و چندین نفر از همکاران ما به این کشورها سفر کرده اند تا از هیچ کشوری در منطقه و جهان برای تزریق واکسن به مردم، عقب نباشیم. راه دیگری که برای تامین واکسن دنبال می کنیم، تولید مشترک با صاحبان تکنولوژی در مراکزی مانند انستیتو پاستور است که آن را هم دنبال می کنیم و امیدواریم که در آینده نزدیک خبرهای خوشی از این تولید مشترک هم به مردم ارائه دهیم.

واکسن ایرانی زودتر از خرداد ماه نمی آید
در این میان مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا وعده داده است که خرداد ماه واکسن ایرانی روانه بازار داخل خواهد شد و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در همین رابطه افزود: نخستین تزریق تست انسانی واکسن کرونا در هفته اول دی ماه انجام می‌شود. تست انسانی این واکسن در سه مرحله صورت می‌گیرد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک متخصص، صحت و سقم خبرهای جدید در مورد واکسن کرونا را بررسی می کند.

جان نقد خود را به نسیه واکسن کرونا بفروشیم؟

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست
واردات واکسن کرونا در قالب «کواکس» در حالی ازسوی وزیر بهداشت وعده داده شده که «کواکس»، ساز و کاری تحت نظر سازمان جهانی بهداشت برای تامین واکسن به صورت عادلانه برای کشورهاست.
نکته مهم این است که باید دید از چه شرکت سازنده ای می خواهند واکسن را خریداری کنند. اگر شرکت سازنده واکسن مورد تایید سازمان غذا و داروی کشور ما و همچنین مورد تایید سازمان غذا و داروی کشوری که واکسن را تولید کرده قرار گرفته، نباید در صحت آن تردیدی کرد.
در این میان فیلم ها و اظهارنظری از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح می شود که تا مستندی برای آن ارائه نشده، باید آن را در قالب شایعه دید. اگر خانم نماینده مجلس مستنداتی در مورد توئیت هایشان دارند، ارائه کنند که راجع به آن مستندات صحبت کنیم؛ ولی تاکنون ایشان هیچ مستندی ایشان ارائه نکرده و تنها یک ادعاست.
از حرف هایی که بیل گیتس را مسئول کاهش ۱۵ درصد جمعیت جهان می دانند تا ادعاهایی که می خواهند واکسن را به مردم بزنند که مردم عقیم شوند، ادعاهایی است که کسی یک برگه مستند در این مورد، ارائه نکرده است.
فضای مجازی شمشیر دو لبه است؛ هم می تواند اطلاعات خوب را منتقل کند و هم شایعات را. مهم آن است که خوانندگان و مخاطبان بدانند چه حرفی مستند و چه حرفی شایعه است. من در مورد ادعاهای چنین افرادی، مستندی ندیدم که بخواهم آن ادعاها را قبول یا آن ها را رد کنم. ممکن است کسی بپرسد با چه مستندی آن ها را رد می کنی؟ پاسخ من به این مطلب این است که کسی که اول ادعا می کند باید سندی ارائه کند وگرنه من می توانم زمین و زمان را زیر سوال ببرم بدون اینکه هیچ سندی ارائه کرده باشم. یک قاعده کلی می گوید که «حکم بر برائت است مگر اینکه خلافش ثابت شود.» در سیستم قضایی هم «آدم ها را بی گناه می دانیم مگر اینکه علیه آنها مستنداتی ارائه شده باشد.» این حکم در مورد دارو یا واکسن نیز صادق است.
نکته بعدی این است که در میان افرادی که در مطالعات واکسن کرونا در آمریکا شرکت کرده بودند ۶ نفر فوت کردند. توجه داشته باشید که بیش از ۴۰ هزار نفر در این مطالعه شرکت کرده اند. اگر شما بین این جمعیت هیچ مداخله ای هم نکنید، طی مدت حدوداً سه ماهی که تحت نظر بوده اند، انتظار مشاهده حداقل ۱۰ برابر این تعداد مرگ می رود و دلیل اینکه تعداد مرگ مشاهده شده از تعداد مورد انتظار کمتر است، یکی آن است که احتمالا افراد نسبتا سالم حضور بیشتری در داوطلبان واکسن داشته اند و دوم مراقبت بیشتری است که این افراد از خود کرده اند، ولی در هر حال تعداد مرگ مورد انتظار به سایر دلایل، به مراتب بیشتر از تعداد مرگ مشاهده شده است. نکته دوم اینکه ۴ نفر از ۶ نفر فوت شده در گروه دارونما بودند یعنی در گروهی که به آنها محلول آب و نمک که در سرم وجود داشته و برای تزریق بسیاری از داروها استفاده می شود دریافت کرده بودند. به همین دلیل اینکه بگوییم مرگ آنها به واسطه واکسن بوده نقل قول غلطی است که یا در زمان ترجمه خبر از زبان انگلیسی به فارسی به طور نادرست منتقل شده و یا به طور غیرصحیحی تفسیر شده است.
شبهه بعدی این است که ممکن است تصور شود ویروس کرونا به دلیل جهشی که در نژادها و کشورهای مختلف یافته ممکن است نسبت به واکسن ساخت آمریکا یا هر کشور سازنده ای بدون اثر است. باید گفت جنس این ویروس این است که در هر کشور جهش های زیادی در آن رخ می دهد. تا به حال هیچ جهشی در هیچ جای دنیا که بخواهد روی آن محلی که واکسن برعلیه اش ساخته شده رخ داده باشد کسی گزارش نکرده است. بنابراین اگر قرار بود ویروسی که در کشور ما می چرخد با ویروسی که در کانادا می چرخد متفاوت باشد در داخل خود کانادا هم تفاوت اگر بیش از این نباشد، کمتر نیست و خوشبختانه در محلی که واکسن ها در پلتفرم های مختلف برای آن ساخته می شوند تا حالا مورد هیچ جهشی واقع نشده است.
اما واکسیناسیون باید به چه ترتیب باشد؟ باید زمانی که یک واکسن تاییدیه های لازم از سازمان غذا و داروی کشور تولیدکننده و مصرف کننده دریافت کرد، مستندات خود را به شکل شفاف منتشر کند. آن زمان است که می توان برای آن واکسن تبلیغ کرد.
از طرفی بسیاری از افراد بابت عوارض تزریق واکسن نگرانند. مهم این است که در ترازوی دریافت واکسن کرونا، در یک کفه روزانه مرگ صدها نفر و ماهانه بعضا بیش از مرگ ۱۰ هزار نفر را داریم. در مقابل در کفه دیگر، واکسنی داریم که گرچه برخی انسان ها از عوارض آن نگرانند، ولی مطالعاتی که تا کنون روی ده ها هزار نفر انجام شده، خطر جدی ای را نشان نداده اند. باید به این سوال پاسخ داد که آیا باید نگرانیِ شاید و احتمالی را با مرگ حدود ۱۰ هزار نفر در ماه مبادله کنیم یا نه؟ هر دولتی باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر است ماهی هزاران مورد مرگ را بپذیرد یا واکسنی را توصیه کند که در ازای پیشگیری از این تعداد مرگ و بستری، ممکن است عوارضی هم در تعداد معدودی مشاهده شود؟ همین مطلب در سطح فردی نیز صدق می کند. افراد باید با اطلاعات کامل به دور از هرگونه جَو زدگی نسبت به تزریق واکسن تصمیم بگیرند.
ما در موقعیتی هستیم که هر واکسنی که اثربخشی و ایمنی آن تایید شد، باید استفاده کنیم. زمان، «زمانی که در بازار بگردم و ببینم کدام واکسن بهتر است» نیست. چون همه واکسن هایی که تاییدیه نسبی را گرفته اند یا دارند تاییدیه می گیرند اثربخشی بالایی دارند و در مطالعات نشان داده شده که ایمنی آنها خوب است. نباید زمان را تلف کرد و منتظر یک واکسن بهتر شد زیرا جان تعداد زیادی از شهروندانمان می تواند با همین «خوب» نجات پیدا کند و نباید منتظر یک بهتر باشیم.
واکسن هایی که تاکنون مورد تایید قرار گرفته اند، اختلاف فاحشی در ایمنی ندارند و همه این واکسن ها بالای ۹۰ درصد ایمنی زایی دارند. چنانچه واکسن یا واکسن هایی که در داخل کشور تحت آزمایش هستند هم همین حدود مصونیت زایی داشته و عوارض قابل توجهی در مطالعات نشان ندهند، قطعا برای استفاده توصیه می شود ولی نباید زمان را برای حصول نتایج این واکسن ها از دست داد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.