صفحه اصلی / سرخط خبرها / نرخ ارز در انتظار یک شوک سیاسی

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

نرخ ارز در انتظار یک شوک سیاسی

کسب و کار نیوز - متغیر سیاسی تعیین کننده اصلی نرخ ارز در کشور است. در واقع متغیر سیاسی خوش بینی و بدبینی کارگزاران بازار را تعیین می کند و آنها میزان عرضه و تقاضای ارز را مشخص می کنند.

با روی کار آمدن نامزد دموکرات ها در آمریکا انتظار این بود که نرخ ارز پایین بیاید و پایین هم آمد. ارز تا زمان استقرار «بایدن» در کاخ سفید و شروع به کارش کاهش تدریجی خود را دارد؛ اما همچنان این نرخ تابع تحولاتی است که از هم اکنون تا زمانی که «بایدن» مستقر شود رخ خواهد داد.
از آنجا که افراد زیادی پیش بینی کرده بودند که «ترامپ» قبل از رفتن از کاخ سفید ممکن است در منطقه تنشی ایجاد کند که راه «بایدن» را برای برگشت به توافق ببندد بازار ملتهب ماند؛ یعنی در آن کانالی که انتظار می رفت ثابت بماند، قرار نگرفت. در پی آن ترور اخیر دانشمند هسته ای نگرانی و اضطراب را بیشتر کرد. این اضطراب در آینده تحریم ها تاثیرگذار است و به دنبال آن مصوبه مجلس باز هم این بدبینی را تثبیت کرد. حالا چندر روزی است که با ثبات اخبار و رخدادها، همه منتظرند تا ببینند تا زمان آمدن «بایدن» به کاخ سفید اگر تحولی رخ ندهد قیمت ارز رو به پایین خواهد بود.
پیش بینی می کنم اگر هیچ اتفاقی در داخل و خارج نیفتد یا صحبتی نشود (گاهی سخنرانی هایی انجام می شود که منشأ بدبینی یا خوش بینی نسبت به آینده می شوند) نرخ دلار بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان ثابت می ماند تا «بایدن» مستقر شود؛ اما بعد از مدتی تا زمانی که تکلیف برجام روشن شود، احتمال اینکه دوباره نرخ ارز افزایش پیدا کند وجود دارد چون وقتی «بایدن» مستقر شد تازه مشخص می شود آیا برای برداشتن تحریم ها مسیر مهیاست یا نه چون بیان شده که شرط و شروطی خواهد گذاشت و ایران هم زیر بار شرط و شروط جدید نخواهد رفت و اگر این تنش و مذاکره ادامه پیدا کند، دوباره بازار ارز دچار مشکل خواهد شد. به هر حال تا زمانی که خوش بینی نسبت به برداشتن تحریم ها تداوم داشته باشد نرخ ارز کاهشی خواهد بود. اما اگر به محض اینکه مشخص شد که این خوش بینی دوامی ندارد و ممکن است به دلیل مشکلات سیاسی توافق برجام تداوم پیدا نکند و تنش ایجاد شود، احتمالا دوباره روند افزایشی نرخ ارز آغاز خواهد شد.
۱۴ دسامبر محمل یک شوک کاهشی نرخ ارز خواهد بود زیرا آرای الکترال «بایدن» تایید خواهد شد و دوباره بازار تا ۲۰ ژانویه که «بایدن» مستقر شود مقداری رو به پایین می رود مگر اینکه در این مدت جدل سیاسی رسانه ای بین ایران و آمریکا دال بر اینکه مذاکره نمی کنیم و مذاکره جدید نیاز است رخ بدهد که اگر این صحبت ها جدی شود روند کاهشی نرخ مهم ترین متغیر اقتصادی ما متوقف می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.