صفحه اصلی / سرخط خبرها / نشانه های احیای بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس

نشانه های احیای بورس

کسب و کار نیوز - مهم ترین فاکتوری که باعث شده روند بازار سرمایه رو به تغییر مسیر و صعود حرکت کند، حرکت ذاتی و اصلاح قیمتی بود که هرچند ظرف دو، سه ماه گذشته تجربه تلخی برای سهامداران رقم زد؛ اما با توجه به همین مکانیزم ذاتی حصول نسبی تعادل را در بازار مشاهده می کنیم.

یکی از شواهد موجود برای این نتیجه گیری افزایش حجم معاملات است. شاهد دوم تغییر مستمر روند مثبتی بوده که ظرف ۱۰ روز گذشته در بورس داشتیم و مسلما به دلیل یونیک بودن بازار سرمایه و پتانسیل هایی که در این فضای کسب و کار وجود دارد کماکان حرف اول و آخر برای جذب نقدینگی در این بازار زده می شود. خوشبختانه چون این بازار مورد حمایت مسئولان، حاکمیت و دولت است انتظار داریم که همین روند ادامه داشته باشد؛ اما تجربه تلخ دو، سه ماه گذشته و اصلاح قیمت ۴۰ درصدی که شاخص را در کف خود پایین آورد و برخی از صنایع و شرکت ها تا ۷۰ درصد اصلاح قیمت داشتند این تردید را کماکان در اذهان نگه می دارد که بی مهابا و بی دلیل هیچ شرکت و صنعتی نباید افزایش قیمت داشته باشد مگر براساس تطبیق و تطابق با متغیرهای اثرگذار بر وضعیت عملیات و سود و زیان شرکت ها.
با زمزمه هایی که در بازار ارز با وجود تعطیلی به گوش می رسد که نشان دهنده ثبات در ریزش نرخ ارز است؛ بنابراین دلیل مضاعفی می شود برای حرکت مجدد نقدینگی به بازار سرمایه. مسئولان در حال حاضر باید از شدت نوسان مثبت قیمت و شاخص در زمان ها و حالت هایی که تطابق ندارد، حراست و حفاظت کنند و نقش بازارسازان و بازارگردان ها و صندوق های بازارگردانی در اینجا به شدت پررنگ تر می شود.
اگر مراقبت نکنیم و به همین صورت پیش برویم، اتفاق ابتدای سال تکرار خواهد شد و مجددا دیوار اعتماد در سال ۹۹ فروخواهد ریخت و مسلما فراموش کردن این نابهنجاری به این راحتی نیست. مسئولان جا دارد که خیلی مراقبت لازم را در این ایام داشته باشند.
شرکت های بنیادی و شرکت هایی که حدود ارزش ذاتی خود با تلورانس مثبت و منفی معامله می شوند چون روی شاخص بسیار تاثیرگذار هستند، خوشبختانه این اتفاق در حال حاضر برای آنها می افتد و یک شیب ملایمی هم با فرض ثابت بودن شرایط حالِ حاضر تا انتهای سال مثلا ۱۵ تا ۲۰ درصد اضافه بر همین وضعیتی که الان هستیم را ادامه می دهیم؛ اما کماکان بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت به دلیل نخوردن حجم مبنا، توقف نماد معاملاتی و دلایل دیگر اصلاح قیمت نکرده اند. این مورد باعث می شود شتاب رشد شاخص و ثبت عمومی قیمت ها تا حدودی کندتر شود. این جابه جایی ناگزیر حتما باید انجام شود. برخی شرکت ها بی دلیل و بی پایه و اساس افزایش پیدا کرده بودند و الان در کوران اصلاحات فراگیر در بورس این شرکت ها حضور نداشتند و جا دارد اصلاح قیمت صورت بگیرد. «افزایش حجم معاملات»، «روند اصلاحی» و «ثبات نسبی در بازار ارز» تایید می کند که روند بازار ما از آن روند رو به نزول خارج شده ولی این دلیل بر یک صعود شارپی مجدد محسوب نمی شود. تعادل نسبی در بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد که در بین آن یک سری شرکت های بنیادی و دارای ارزش این شرکت ها می توانند از افت شاخص در خصوص شرکت هایی که بیش از ارزش ذاتی فاصله زیاد داشتند، جلوگیری کنند. بنابراین برآیند تا انتهای سال مثبت است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.