چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش قیمت اوراق تسه
کاهش قیمت اوراق تسه

چرا با وجود ارزانی تسه، تسهیلات مسکن هنوز جذابیت لازم برای خرید خانه را ندارد؟

کاهش قیمت اوراق تسه

کسب و کار نیوز- متقاضیان وام مسکن برای هر کدام از اوراق تسهیلات مسکن تنها 64 هزار و 500 تومان پول پرداخت کردند که در دو ماه گذشته بی سابقه بوده است. اما وام خرید مسکن در حالی با ارزانی تسه در روزهای اخیر روبرو شده است که باز هم کارآیی لازم را برای خرید خانه ندارد. با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن و جهش ۲۰۰ درصدی قیمت ها در مدت که به بسیار نجومی بوده است حتی با ارزانی تسه و تعادل در نرخ سود وام، کمتر خانواری توانایی دسترسی به یک سقف ثابت برای خود را دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارتی دیگر طی دست‌کم دو سال گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن به‌خصوص در شهر تهران و سایر کلانشهرها، تسهیلات خرید مسکن به تسهیلاتی ناکارآمد و غیرموثر برای تامین بخشی از هزینه خرید واحدهای مسکونی تبدیل شد. نوسان قیمت در بازار مسکن اتفاق رایجی است، اما تلاطم‌های قیمت در بازار مسکن و رشد عجیب و غیرمنطقی قیمت خانه در ایران باعث شده که بیشتر خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های ساکن پایتخت توان خرید خانه نداشته باشند. با افزایش قیمت مسکن، اکثریت جامعه به خصوص زوج‌های جوان قدرت خرید خانه ندارند و خرید خانه برای قشر بزرگی از جامعه تبدیل به رویا شده است.

این در حالی است که در حالی که در بازار کالا قیمت ها روند افزایشی دارد در بازار اوراق مسکن قیمت روز به روز ارزان‌تر می شود قیمت و نرخ سود وام مسکن در کف ۶۸ روزه قرار گرفت تا خرید آن برای متقاضیان بیش از گذشته جذاب شود. در هشتمین روز آذر ۹۹ رکورد ارزانی وام مسکن برای چهارمین روز متوالی شکست. در این روز متقاضیان وام مسکن برای هر کدام از اوراق تسهیلات مسکن تنها ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان پول پرداخت کردند که در دو ماه گذشته بی سابقه بوده است. این کاهش قیمت به حدی بود که نرخ سود وام مسکن را برای متاهلین به ۲۱٫۱ درصد رسید که کف نرخ سود در پاییز تاکنون بوده است. اما دیگر هزینه های وام مسکن در این مقطع زمانی دستخوش چه تغییراتی شده اند را باید با بررسی های بیشتر تخمین زد.

ریزش قیمت مسکن ملموس نیست

منصور غیبی، کارشناس مسکن

در حالی که تمام شاخص ها، متغیرها و بازارهای موازی با اقتصاد مسکن به نوعی متاثر از این سکون و رکود هستند نمی توان انتظار رونق و رشد معاملات را در بازار مسکن داشت. در شرایطی که تمام شاخص های اقتصادی در مسیر رونق باشد و فقط شاخص در بازار مسکن رکود داشته باشد می توانستیم راهکاری برای نجات این بخش از اقتصاد ارایه کنیم. اما تمام متغییرها و شاخص های اقتصادی درمسیر نوسان و متاثر از بازارهای بین المللی و تحولات جهانی است.

در حال حاضر ریزش در اقتصاد مسکن ریزش آواری نبوده و قابل لمس برای متقاضیان نیست. تسهیلات هم نمی تواند با ارزانی موقتی بر هزینه هایی که در مدت اخیر در بازار مسکن تحمیل شده است مقابله کند. اگر تا پایان سال بازار ارز مدیریت چندانی نشود و سو مدیریت‌ها منجر به تحریک بازار‌های موازی مسکن شود، ممکن است در روز‌های پایانی سال تقاضا برای خرید خانه‌های کلنگی افزایش یابد که همین مسئله دوباره جهش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد.

نباید مردم را به ظاهر امیدوار کرد و نمی توان انتظار ریزش ۵۰ درصدی قیمت ها را در این مدت داشت. در حال حاضر بازار در حالت سکون است و دست پیش را به نوعی خریدار دارد که می تواند انتخاب خود را با دست باز داشته باشد. فروشنده ها در بازار هستند و فایل های بسیاری وجود دارد که می مردم توانند مورد مناسب خود را انتخاب کنند. برخی فروشنده ها حتی تا ۳۰ درصد زیر قیمت نیز واحدهای خود را ارایه می دهند و این فرصت ممکن است کمتر در شرایط اقتصادی کشور ایجاد شود.

البته اخذ مالیات از خانه های خالی و مالیات برای مالکان بیش از دو خانه نیز ضرورت دارد. کسانی که دارا تر هستند باید مالیات بیشتری بپردازند و از همین جهت اجرای این قانون می تواند گام موثرتر و عملیاتی تری برای کنترل بازار رهن و اجاره و حتی قیمت مسکن باشد. کسانی که خانه‌های خود را خالی نگاه داشته اند یعنی نیازی به اجاره بهای آن ندارند و از طرف دیگر کسانی که بیش از دو خانه در اختیار دارند هم نشانه تمکن مالی آنهاست و باید از آنها مالیات اخذ شود چرا که عدم فروش آنها باعث به وجود آمدن یک تقاضای زیاد نسبت به عرضه در بازار مسکن شده و قیمت ها را بالا می برد.

 

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.