صفحه اصلی / اسلایدر / میوه بر مدار گرانی
میوه بر مدار گرانی

با گرانی های اخیردر بازار میوه مردم به خرید دانه ای روی آورده اند

میوه بر مدار گرانی

کسب و کار نیوز - بازارهای میوه و صیفی جات در هفته ها و روزهای اخیر دچار نوسانات قیمتی شدیدی شده است. روزانه خبرهای زیادی در رابطه با گرانی یک قلم از میوه و صیفی جات شنیده می شود. این در حالی است که گرانی یک قلم در این بازارها به دیگر اقلام نیز سرایت می کند و این افزایش قیمت ها موجب کاهش توان خرید مردم شده است. کارشناسان اقتصادی همواره از کاهش سرانه مصرف میوه و صیفی جات در ایران صحبت می کنند در حالی که با وجود قیمت های فعلی کمتر کسی توانایی نزدیک شدن به فروشگاهها و میادین میوه و تره بار را دارد. در این روزها با گرانی های اخیر در بازارهای میوه مردم به خرید دانه ای این اقلام روی آورده اند و به صورت روزانه آن را تامین می کنند. در حالی قیمت گوجه فرنگی هفته ها در صدر اخبار بود که با کاهش قیمت این قلم، در حال حاضر گرانی پرتقال در صدر اخبار قرار گرفته و کمبود آن در بازار مشاهده می شود. بازارهای میوه و صیفی‌جات از کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت پرتقال خبر می‌دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر کیلو لیموشیرین در خرده فروشی های سطح شهر تهران ۱۴ هزارو۵۰۰ تومان، انار ۱۱ هزارو۵۰۰تومان، سیب قرمز و سفید ۹۵۰۰ تومان، پرتقال ۱۶هزار و۵۰۰ تومان ، نارنگی ۱۲ هزار و۵۰۰تومان، گوجه فرنگی ۹۵۰۰تومان، پیاز ۶۹۰۰ تومان، سیب زمینی ۴۹۵۰ تومان، خیار ۱۰ هزار و۹۰۰ تومان است. براساس کشف قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی بوته رس ۷۰۰۰ تا ۱۱ هزارتومان است.

متاسفانه اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا مغازه به حدی بالاست که میوه و صیفی با چندبرابر نرخ واقعی به دست مصرف کننده می رسد. این در حالی است که با وجود تولید انواع میوه‌ها در داخل کشور، سه عامل قیمت تمام‌شده تولید بالا، وجود دلالی و واسطه‌گری فراوان در بخش کشاورزی و عدم نظارت بر بازار، دلایل اصلی گرانی میوه هستند که تا اصلاح نشوند قیمت میوه پایین آمدنی نیست.

قیمت تمام‌شده میوه در کشور بالا است. دلیل عمده آن خُرد بودن اراضی، کم بودن مکانیزاسیون کشاورزی و عدم حمایت‌های دولتی است. همین یک‌ماه پیش دولت قیمت نهاده‌های کود را پنج تا ده برابر افزایش داد. به ازای یک واحد مصرف کود شیمیایی ۹ واحد محصول بیشتر می‌شود. دلالان از زمانی که محصول هنوز نرسیده است بالای سر کشاورز هستند و تا رسیدن به بازار چندین دست این دلالان عوض می‌شوند، دلالی در بخش میوهای وارداتی هم کم نیست. گزارش ها حاکی است میوه‌های خارجی مانند موز و آناناس که سود بیشتری دارد فقط در میدان مرکزی میوه و تره‌بار چندین دست بین دلالان رد و بدل می‌شود.

نظارتی بر بازار نیست و فروشندگان به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند و کسی نیست بگوید چرا. آنها حتی اجاره مغازه‌ها را هم روی قیمت‌ها می‌کشند و در این میان مسئولان نظارتی گویی وجود ندارند. این نکته را نباید از یاد برد که این قیمت‌ها عمده‌فروشی است و زمانی که پای این میوه‌ها به مغازه‌ها برسد طبق قانون ۳۰ درصد و در عمل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند.

رشد سه برابری هزینه های تولید میوه

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران

گرانی سه برابری نهاده های تولید اولین و مهم ترین دلیل برای گرانی و کمبود میوه در بازار است. در کنار این موضوع گرانی چند برابرای ماشین آلات مانند  تراکتور و نیروی انسانی را هم باید اضافه کنیم. بنابراین تاثیر این عوامل در گرانی میوه انکارناشدنی است. هزینه ها در حال حاضر بزرگترین مشکل در بخش تولید و عرضه میوه است. دلالی هم مزید بر علت شده و به ضرر مصرف کننده است. واسطه ها با خرید ارزان میوه از باغدار و گرانفروشی آن موجب شده اند تا نابسامانی در بازار میوه و صیفی جات وجود داشته باشد. البته از سوی دیگر کاهش تولید هم اتفاق افتاده است. هزینه ها برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و همین امر موجب می شود تولید کاهش پیدا کند.

با تمام این اوصاف اما نقش نظارت را نباید کمرنگ بدانیم. با وجود مشخص بودن قیمت عمده فروشی، دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت از سطح بازار باید از گران فروشی جلوگیری کنند، چرا که مغازه داران برحسب فاکتور باید سود مشخصی را لحاظ کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.