صفحه اصلی / اسلایدر / تعمیق رکود بازار مسکن
تعمیق  رکود  بازار مسکن

کاهش قیمت مسکن به شهرهای بزرگ می رسد؟

تعمیق رکود بازار مسکن

کسب و کار نیوز - روند کاهش قیمت در بازار مسکن به شهرهای بزرگ رسیده است. در حالی که هفته گذشته آمارها از کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن در حاشیه شهرها بخصوص تهران حکایت داشت در حال حاضر شاهد افت قیمت ها در بازار مسکن در شهرها و کلان شهرها نیز هستیم. البته در شرایط فعلی کاهش قیمت‌ها در کلانشهرها بیشتر اتفاق می افتد زیرا در چند منطقه تهران مانند مناطق یک، دو، سه و به عبارت بهتر مناطق شمالی پایتخت نرخ‌ها از قیمت ذاتی مسکن بیشتر است. با روند ادامه دار کاهش قیمت ارز و تحولات مثبت سیاسی، بازار مسکن نیز روند افزایشی قیمت ها را کنار گذاشته و وارد فاز کاهشی شده است. فعالان اقتصادی با مثبت شمردن روند فعلی معتقدند که طی ماه‌های اخیر و پس از جهش قیمت در بخش مسکن، سمت و سوی بازار مسکن از منظر قیمت نزولی شده و همچنان با این رویه پیش می‌رود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که گزارش هایی میدانی نیز نشان می‌دهد طی حدود دو هفته گذشته به‌طور متوسط قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن در بازار معاملات املاک مسکونی در برخی از فایل‌ها به‌طور محسوس کاهش یافته است. فعالان بازار مسکن می‌گویند درصورت ادامه روند ثبات نسبی آغازشده در سایر بازارهای اقتصادی به‌خصوص بازار ارز، آن دسته از فروشنده‌ها و مالکانی که اقدام به تعدیل قیمت‌های پیشنهادی نکرده‌اند، ناچار به تعدیل خواهند شد. چراکه در همین مقطع زمانی کنونی هم که قدری قیمت‌ها تعدیل شده است، بین قیمت قطعی فروش واحدهای مسکونی با قیمت پیشنهادی آنها در بعضی موارد فاصله قابل توجهی وجود دارد. اما چه شد قیمت مسکن این همه مدت جهش تند را تجربه کرد و الان چه اتفاقی رخ داده که باید منتظر روند کاهشی قیمت باشیم؟

یکی از کارشناسان املاک در غرب تهران نیز درباره وضعیت این روزهای بازار می‌گوید: در ماه‌های گذشته و بخصوص تابستان، فایل‌های بسیار کمی برای خرید و فروش خانه به دست ما می‌رسید و گزینه‌های کمی برای معرفی به خریداران داشتیم. برای نرخ‌گذاری نیز هیچ منطقی وجود نداشت و فروشندگان به صورت دلبخواه برای ملک خود قیمتگذاری می‌کردند. خریداران هم که گزینه‌های بسیار کمی برای انتخاب داشتند، چاره‌ای جز تن دادن به خواسته فروشنده پیش پای خود نمی‌دیدند.

او اینطور ادامه می‌دهد: اما چند روزی می‌شود که وضعیت کمی متفاوت شده است؛ افراد بیشتری ملک خود را حتی با قیمت‌های کمتر برای فروش عرضه کرده‌اند. به عنوان مثال ماه گذشته یک ملک سمت سازمان برنامه سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که فروشنده آن اخیرا اعلام کرده حاضر است مسکن خود را به قیمت سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز بفروشد.

همسویی کاهش قیمت با متغیر اقتصادی

ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان

قیمت مسکن تابعی از شرایط اقتصاد است. هر اتفاقی که اقتصاد کشور بیفتد بر بازار مسکن تاثیرگذار است. همانطور که شاهد هستیم قیمت ارز بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد. با نوسانات دلار قیمت ها در بازار مسکن نیز افزایشی و کاهشی می شود. به عبارت دیگر اگر هر اتفاقی برای اقتصاد کل کشور بیافتد، بر شرایط بازار مسکن نیز تاثیر می گذارد. بخشی از قیمت مسکن حباب است که به فعالیت های سوداگرانه و دلالی ارتباط دارد. در مدت اخیر فعالیت های سوداگرانه در بازار مسکن بسیار زیاد شد که موجب افزایش حباب قیمت ها شد. یعنی قیمت مسکن با نرخ واقعی خود فاصله گرفت. اما از سوی دیگر بخش دیگری از گرانی مربوط به افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که این فاکتور هنوز هم تاثیرگذار است. بنابراین گرانی مصالح و هزینه ساخت و ساز و قیمت زمین در قیمت مسکن موثر است.

همانطور که اشاره شد تغییرات و شرایط اقتصادی در این بازار تاثیرگذار هستند اما مدت زمانی نیاز است تا تاثیر حداکثری آن را در بخش مسکن مشاهده کنیم. معمولا بر روی بخش مسکن زمان فوری و سریع اثر ندارد، مگر اینکه اتفاق بسیار خاصی در سطح اقتصاد کلان رخ دهد. معمولا افزایش قیمت‌ها بسیار سریع رخ می‌دهد اما کاهش قیمت‌ها متناسب با آن سرعت نیست. بنابراین اگر اتفاق خاص اقتصادی رخ ندهد حداقل ۲ تا۳ ماه زمان برای کاهش نرخ ها در بازار مسکن لازم است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.