صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / نمک آبی و حفاظت از میراث زمین شناختی ایران
نمک آبی و حفاظت از میراث زمین شناختی ایران

کامبیز مهدیزاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور

نمک آبی و حفاظت از میراث زمین شناختی ایران

کسب و کار نیوز - کامبیز مهدی زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نمک آبی نوعی نمک خوراکی است که از کوه‌های سمنان و گرمسار استخراج می‌شود به صمت گفت: این نوع نمک ترکیبات مختلفی از جمله آهن، سولفید، پتاسیم و کلسیم داشته و خواص درمانی و دارویی دارد. او تصریح کرد: در دنیا بحث‌های مختلفی روی این نمک است و به عنوان یک کالای لوکس شناخته می‌شود. بسیاری از معدنداران نمک سعی می‌کنند این نوع نمک را هم در کلکسیون خود نگهداری کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، مشاورعالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه باید به میراث زمین شناختی ایران توجه کرد، خاطرنشان کرد: یکی از میراث‌ زمین شناختی کشور گنبدهای نمکی و نمک آبی هستند که کمتر به آنها توجه شده است.
در این رابطه باید به این سوالات پاسخ داد که چقدر تلاش شده که جاذبه‌های زمین شناختی و ژئوتوریسم ایران را  به دنیا معرفی کنیم. به جز موضوع نمک موارد دیگری هم داریم که کمتر به آن توجه شده است. به طور مثال منطقه‌ای در کشور وجود دارد  که کویر به دریا وصل می شود اما چقدر توانسته‌ایم آن را به دنیا معرفی کنیم؟!
همه چیز را دولتی نکنیم
مهدی زاده در پاسخ به این سوال که چقدر دولت در این حوزه مقصر است، گفت: همه چیز را دولتی نکنیم، دولت بخشی از این قضیه است. درواقع باید گفت که  همه بخش‌ها شامل دولتی و خصوصی کم کاری کرده‌اند. به طور مثال سازمان‌های مردم نهاد زیادی وجود دارند که در زمینه گردشگری فعالیت می کنند اما اقدام چندانی برای معرفی ایران به دنیا انجام نداده‌اند. چقدر مستند علمی درباره توانمندی‌های کشور ساخته شده است.
آیا توانسته‌ایم طی ۴۰ سال اخیر جاذبه ژئوتوریسم و زمین شناختی ایران را به دنیا نشان دهیم؟! به این ترتیب باید بیشتر بر زیرساختهای گردشگری و ژئوتوریسم کشور  کار کنیم تا بتوانیم زیبایی‌های ایران را به تصویر بکشیم و به رونق اقتصادی کمک کنیم.
مشاورعالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پاسخ به این سوال که فعالان محیط زیست و مستندساز گاهی با موانعی در کشور رو به رو شده‌اند که از ادامه کار بازمانده‌اند، گفت: کاری برجسته می‌شود که با سختی انجام شود.  به هر حال هر کاری دشواری‌های خاص خود را دارد که باید با آن رو به رو شد.
علمی نگاه کنیم
او با اشاره به اینکه باید از مباحث سیاسی دور شویم ادامه داد: از نظر علمی باید پرسید که سازمان زمین شناسی و وزارت صنعت،‌معدن و تجارت چقدر در این حوزه فعالیت کرده اند. سازمان محیط زیست و زمین شناسی چقدر در معرفی پدیده‌های ژئوتوریسمی، میراث زمین شناختی ،‌تنوع گونه‌های گیاهی و حیوانی و همین موضوع نمک آبی تلاش کرده‌اند. میراث زمین شناختی ما بهتر از اینها می‌توانست به دنیا معرفی شود.
مهدی‌زاده با اشاره به طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طرح ما در معاونت علمی توسعه معدن  و صنایع معدنی با استفاده از علم و فناوری و نگاه رو به جلو و پایان اقتصاد نفتی  است. چندین سال است که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که کمتر به نفت توجه شود و وابستگی بودجه به این ماده معدنی را کاهش دهیم. با توجه به کاهش قیمت نفت چاره‌ای نداشته و باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.
ضعف بازاریابی و برندسازی
مشاورعالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور درباره اینکه نمک آبی از جمله مواردی است که می‌توان در آن زمینه دست به صادرات و برندسازی زد، تصریح کرد: متاسفانه نه تنها در بحث برندینگ نمک آبی کاری انجام نشده بلکه برندهایی هم که داشته ایم را از بین برده‌ایم.
به این ترتیب نتوانسته ایم از ظرفیت های داخلی صیانت کرده و موضوع را دستخوش بازی های سیاسی قرار داده ایم.
مهدیزاده با تاکید بر اینکه علم را سیاسی نکنیم، گفت: باید از کسانی که قابلیت و دانش خوبی دارند حمایت کرد. ازآنجاکه علم اصلاح طلب و اصول گرا ندارد باید شرایط را طوری فراهم کنیم که کسانی که فکری نو دارند بتوانند برای کشور کاری انجام دهند. او در پایان گفت: نخستین قدم برای توسعه کشور شناسایی ظرفیت‌ها و معرفی آن به دیگران است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.