صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم سونامی گرانی خوراکی ها
تداوم سونامی گرانی خوراکی ها

«کسب و کار» از کاهش اقلام خوراکی در سبد معیشت بیکارشدگان گزارش می دهد

تداوم سونامی گرانی خوراکی ها

کسب و کار نیوز - قیمت اقلام خوراکی در حالی ماه هاست رکورد گرانی را می زند که در وانفسای بحران کرونا مردم و به ویژه بیکارشدگان کرونا برای ادامه حیات مجبور به حذف بسیاری از اقلام از سفره معیشت خود هستند؛ به گونه ای که مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، کاهش جدی پیدا کرده‌ است.

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش قیمت مرغ و ناهماهنگی بین دولت و توزیع کنندگان این ماده غذایی پروتئینی، سبب شده فروشندگان به دلیل آنچه ضرر مرغدار عنوان می شود از عرضه گوشت مرغ در بازار خودداری کنند. ماه گذشته با کاهش جوجه‌ریزی‌ها از احتمال گران شدن گوشت مرغ سخن هایی شنیده بودیم اما مساله جدیدی که در بازار مرغ شکل گرفته خودداری فروشندگان مرغ از عرضه این ماده پروتئینی است که علت آن را عدم همخوانی قیمت خرید و قیمت فروش عنوان می کنند.
این در حالی است که روغن همچنان در صدر اخبار گرانی و کمبود قرار دارد و در کنار آن مسئولان به مردم گوشزد کرده اند که به دلیل گرانی انار، می توانند آن را نخورند!
هرچند بازار لبنیات نیز تازه بر طبل گرانی دوباره کوبیده است و گوجه و خیار نیز می رود تا به دلیل جهش قیمت، می رود تا نورچشمی شود!

حذف خوراکی ها از سفره بیکارشدگان

طبق نظرسنجی مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، بیش از ۹۳ درصد از بیکارشدگان کرونا ابراز داشته‌اند که در ایام بیکاری مجبور شده‌اند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را کاهش دهند. بیش از ۷۶ درصد آنان مجبور به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی خانواده‌شان در این دوره زمانی شده‌اند. مطابق نتایج این پژوهش، مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورتی کاهش جدی پیدا کرده ‌است و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند. حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها، دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم مرغ را در این دوره شیوع ویروس کرونا تجربه کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد از خانواده‌ها، کاهش در مصرف ماهانه میوه را نیز گزارش کرده‌اند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، علت این گرانی ها را بررسی می کند.

مسیر مسدود ارزانی کالاها

احسان سلطانی، اقتصاددان
در سال جاری چند اتفاق افتاده که جاده اقتصاد را به ناکجاآباد می برد و شرایط را دشوار می کند. ۱٫ قیمت دلار در سال جاری نسبت به ماه های مشابه سال گذشته در حدود ۲٫۲ برابر شده است. این در حالی است که نرخ ارز در سال گذشته نیز تا ۳ برابر شده بود. جهش ارز باعث شده است که همه کالاها گران شود.
۲٫ وقتی نرخ ارز افزایش می یابد، نرخ مواد اولیه داخلی مثل محصولات پتروشیمی و شیمیایی، فولاد، مس، فلزات، پلاستیک و… بالا می رود. بنابراین قیمت تمام شده محصولاتی که از این مواد در ترکیب آنها استفاده می شود، بیش از دو برابر شده است. مساله اصلی این است که اگر دولت واقعا حسن نیتی داشت، باید قیمت این مواد اولیه را کنترل می کرد چون اکثر این شرکت ها خصولتی اند و دولت مدیر آنها را تعیین می کند.
۳٫ برخلاف آنچه آقایان ادعا می کردند که ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر بازار ندارد، تخصیص این ارز بسیار مهم بود زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای روغن و شکر و نهاده های دامی قطع کردند و در حال حاضر تاثیر آن را در مرغ کیلویی ۳۷ هزار تومان می بینیم. همچنین قطع ارز دولتی باعث گران شدن قیمت برخی داروها، کمبود آن و بسیاری از مشکلاتی شد که روز به روز شاهد افزایش آن هستیم.
۴٫ به علت اینکه مردم قدرت خرید ندارند، درآمد کسب و کارها و تولیدکنندگان و زنجیره های اقتصادی بخش خصوصی و فروش اصناف در برخی بخش ها مانند پوشاک، لوازم خانگی و… به شدت پایین آمده است. بخش عمده ای از اصناف، اداره ها، هتل ها و بخش های اقتصادی کشور در حال حاضر تعطیل اند یا نیمه تعطیل اند. دستمزدها هم بالا نرفته و حدود ۱٫۵ میلیون نفر هم بیکار شده اند. بنابراین به خاطر گرانی و کرونا اصولا مصرف مردم کم شده است. نتیجه این است که با یک رکود تورمی بسیار شدید و روند صعودی شاخص فلاکت روبه روییم. نرخ بیکاری واقعی بالای ۲۵ درصد و تورم ما بالاتر از ۵۰ درصد است؛ یعنی با نرخ فلاکت بالای ۷۰ درصدی روبه روییم و به سمت دروازه های فلاکت پیش می رویم و سایه رکود بر سر اقتصاد ما سنگینی می کند و باعث و بانی همه این مشکلات، افزایش قیمت دلار است که دولت و بانک مرکزی به شدت از آن حمایت می کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.