صفحه اصلی / اسلایدر / خروج سفته بازان از بازار سکه
خروج سفته بازان از بازار سکه

با ادامه ریزش انس جهانی طلا، سکه به کانال ۱۰ میلیون وارد می شود

خروج سفته بازان از بازار سکه

کسب و کار نیوز - گزارش های منتشر شده از کاهش قیمت انس جهانی طلا نشان دهنده آماده شدن بستر بازار سکه برای ورود به کانال 10 میلیون تومانی است. آمارهای اخیر از سقوط قیمت انس جهانی طلا به زیر۱۸۳۰ دلار حکایت دارد. در حالیکه قیمت انس جهانی طلا یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین عوامل قیمت سکه در کشور است، سفته بازان در بازار نگران ریزش قیمت ها هستند. بنابراین اگر قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان برسد، ما دوره‌ای از ثبات قیمت سکه در بازار را تجربه خواهیم کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، همین مسئله سبب می‌شود که تقاضای سفته‌بازی در بازار سکه کم شود. از طرف دیگر قیمت ارز نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار سکه است. قیمت دلار در صرافی ملی وارد کانال ۲۴ هزار تومان شده و فعالان اقتصادی گمانه زنی برای ورود سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی را آغاز کرده اند. به طور کلی قیمت سکه در ماه‌های آینده، تابعی از وضعیت سیاسی منطقه و جهان است. با روی کار آمدن بایدن و از سر گیری مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام، احتمال ریزش شدید قیمت سکه وجود دارد و شاید قیمت آن به ۸ میلیون تومان نیز برسد.

آخرین قیمت سکه در بازار، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. برای اینکه سکه وارد مرز ۱۰ میلیون تومان شود، اونس کار خود را انجام داده است. در این نرخ اونس و دلار، سکه دارای حباب ۷۰۰ هزار تومانی بود. این در حالی است که حباب سکه طی روزهای اخیر به زیر ۴۰۰ هزار تومان هم ریزش کرده بود. پس به شکل بالقوه، سکه می‌تواند ۳۰۰ هزار تومان ارزان تر شود. اما برای اینکه با همان حباب ۳۰۰ هزار تومانی، سکه به سمت کف ۱۱ میلیون حرکت کند، باید همراهی دلار را کنارش داشته باشد. اگر دلار تهران نیز به سمت ۲۵ هزار تومان نشانه رود، حمله سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان نیز دور از ذهن نخواهد بود.

مقاومت سفته بازان در بازار سکه

حمید فرخی‌نیا، کارشناس اقتصادی

قیمت طلا و سکه با توجه به عوامل قیمت ارز داخلی کشور، قیمت اونس جهانی طلا و تقاضای خرید مردم تعیین می‌شود. عوامل بسیاری بر بازار طلا و سکه تاثیرگذار هستند. در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که تاثیر عوامل خارجی در بازارهای مالی و دارایی داخلی بسیار زیاد است. در حال حاضر کاهش نرخ ارز و از سوی دیگر خبر انتقال قدرت به بایدن، توانست بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشته و به نوعی تعادل را بر بازار حاکم کند. در این بین سفته بازان و دلالان بازار از هر ترفندی برای مقاومت در برابر این ریزش ها استفاده کرده و خواهند کرد اما قدرت عوامل تاثیر گذار بر این بازار بیشتر خواهد بود. انس جهانی نیز دلیل محکم تری برای کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر است. علاوه بر این با دستگیری سوداگران این بازار شاهد این بودیم که قیمت سکه تا حدودی افت پیدا کرد.

از طرفی دیگر بازار طلا، زمانی‌که اقتصاد ثابت است و گردش اقتصادی یک عدد ثابت دارد، تعیین قیمت‌های آتی طلا و سکه قابل محاسبه است. اما هم‌اکنون که در شرایط کرونا هستیم و اقتصاد کشورمان با توجه به تحریم‌ها و عوامل بیرونی فلج شده است. میزان عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. هر زمانی‌که چشم‌انداز اقتصادی کشور ما منفی می‌شود، مردم به خرید سکه روی آورده و باعث افزایش تقاضای آن می‌شوند. در نتیجه قیمت سکه، قیمت کاذبی‌ست که براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. تا زمانی‌که متغیرهای تعیین قیمت سکه و طلا ثابت نشود قیمت‌های قابل استنادی نیستند که بشود با توجه به آن‌ها، نرخ‌های بعدی طلا و سکه را گمانه‌زنی کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …