صفحه اصلی / اسلایدر / تخلیه حباب در بازار مسکن؟
تخلیه حباب در بازار مسکن؟

قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران 5 تا 15 درصد کاهش یافته است

تخلیه حباب در بازار مسکن؟

کسب و کار نیوز- گزارش های میدانی منتشر شده از بازار مسکن در حاشیه تهران گویای کاهش قیمت از 5 تا 15 درصد است. این در حالی است که چند روز پیش نیز مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید از کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پردیس خبر داد. پردیس، پرند، پاکدشت و... از جمله شهرهای حاشیه تهران هستند که افت قیمت ها در حوزه مسکن را دارند. به همین دلیل برخی مشاوران املاک در این مناطق اظهار داشته اند که بسیاری از مستاجران تهرانی مهاجرت به این مناطق را آغاز کرده اند. کارشناسان بازار مسکن در رابطه با دلایل کاهش قیمت ها در حومه تهران بر این باورند که در شرایط فعلی خریداران انتظار افت قیمت دارند و فروشندگان در انتظار افزایش قیمت هستند اما با این حال دیگر از نرخ‌های کذایی خبری نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران به تبعیت از پایتخت مقداری افت کرده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نرخ‌های پیشنهادی در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. در شهر پاکدشت نیز معاملات کساد شده و دیگر از نرخ‌های کاذب خبری نیست. درعین حال در هر سه شهر یاد شده حدود نیمی از فروشندگان و حدود ۹۰ درصد خریداران عقب نشینی کرده و تمایلی به انجام معامله ندارند. به همین لحاظ خرید و فروش راکد شده است.

تحقیقات میدانی انجام شده در روز‌های گذشته نشان می دهد سطح قیمت‌های پیشنهادی مالکان برای فروش آپارتمان حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد این میزان کاهش در بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی بین ۸ تا ۱۵ درصد بوده است. از سوی دیگر مالکان به دلیل تغییر انتظارات تورمی به انتظارات خوشبینانه، از لاک انتظارات تورمی خارج شده‌اند که این موضوع بیشتر ناشی از تاثیرگذاری آرامش نسبی و توقف روند رشد افسارگسیخته ارز در روز‌های اخیر و کاهش نوسان در این بازار است. در این رابطه یکی از مشاوران املاک در شهر جدید هشتگرد گفت: قیمت واحد‌هایی که تا دو هفته قبل حدود ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده، اما خریدار نیست.

تعدیل قیمت مسکن در حاشیه تهران

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی

هنگامی که افزایش قیمت مسکن در تهران اتفاق افتاد و حباب قیمتی بی سابقه ای بر بازار مسکن حاکم شد در شهرهای اطراف پایتخت بخصوص شهر پردیس به دلیل مناسب بودن آب و هوا و نزدیکی به تهران نیز افزایش قیمت بی سابقه ای رخ داد. این افزایش قیمت ها در حاشیه تهران غیرواقعی وبه دنبال تورم اتفاق افتاده در بازار مسکن پایتخت روی داد. در پردیس تا ۱۵ درصد رشد قیمت غیرواقعی داشتیم که به دنبال کاهش قیمت ها در تهران این کاهش قیمت اتفاق افتاد و نرخ امروز نرخ واقعی مسکن در این شهر و نرخ متعادل آن است. بنابراین در چند روز گذشته شاهد حباب ۱۰ تا ۱۵ درصدی ریخت و تعدیل قیمت ها اتفاق افتاد.

مشکل بازار مسکن به طور کلی همانطور که بارها گفته شده تولید و ساخت است. با توجه به اینکه بزرگترین مشکل در حوزه مسکن، عدم عرضه مناسب است؛ دولت باید از طریق ادامه سیاست‌هایی مثل مسکن مهر، کمک به انبوه سازان و واگذاری زمین رایگان به آن‌ها، طرف عرضه را به شدت تقویت کند که این موارد را تاکنون انجام نداده است.

دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث می‌کرد اما هر سال فقط حدود ۴۰۰ هزار واحد ساخت و همین امر باعث شده تا الان با کمبود مسکن مواجه شویم. با توجه به سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم، مقداری انباشت تقاضا داریم یعنی متناسب با افزایش جمعیت و خانوادهای جدید، تولید مسکن نداشته‌ایم. در این هفت سال، دولت در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته یعنی هر سال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی از برنامه عقب بوده‌ایم. بخش قابل توجهی از افزایش قیمت در بخش مسکن، مربوط به کمبود عرضه نسبت به تقاضا و بخش دیگر ناشی از تورمی است که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد که قطعاً بخش مسکن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.