صفحه اصلی / اسلایدر / سنگینی کفه رشد شاخص
سنگینی کفه رشد شاخص

در تعطیلی دو هفته ای، روند افزایشی شاخص بورس ادامه خواهد داشت؟

سنگینی کفه رشد شاخص

کسب و کار نیوز - شاخص بورس بعد از نوسان‌های شدید و روند ریزشی چند روزی است که با رشد مواجه شده است. حال باید دید با تعطیلی دو هفته ای بازارها آیا روند افزایشی شاخص بورس ادامه خواهد داشت یا خیر. در پایان معاملات هفته گذشته، شاخص کل بورس توانست رشدی ۱۰ درصدی را به ثبت برساند. همچنین شاخص کل هم‌وزن بیش از ۴ درصد و شاخص فرابورس نیز حدود ۷ درصد رشد کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود. حسن قالیباف اصل گفت: قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند و به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان بازار سرمایه در رابطه با افت و خیرهای اخیر شاخص اظهار داشته اند که به نظر می رسد با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه اولیه صد شرکت تا پایان سال جاری، شاهد رونق و ثبات بیشتر در این بازار باشیم. فعالان بازار نیز معتقدند که بورس تا پایان سال جاری بازاری مطمئن برای پس اندازهای خانگی و قشر متوسط جامعه خواهد بود و با استقبال سرمایه‌گذاران همراه می‌شود.

محمد پورتدین، کارشناس بازار سرمایه نیز با پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان امسال می‌گوید: احتمال دارد شاخص بورس تا پایان امسال عدد ۳ میلیون را ببیند. وی با برشمردن عواملی که باعث صعودی شدن شاخص شد به سیاسیون گوشزد می‌کند اگر می‌خواهید بازار همچنان روند مثبت خود را ادامه دهد لطفا درباره بازار سرمایه کمتر حرف بزنید و اظهارنظر کنید.

این در حالی است که چند هفته ای از وعده مسئولان وزارت اقتصاد در خصوص حمایت از بازار سرمایه با سرمایه گذاری یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی می‌گذرد اما هنوز مشخص نشده به چه دلیلی در اجرای نهایی این حکم قانونی تعلل صورت میگیرد. بعد از تداوم ریزش‌ها در بازار سرمایه رئیس هییت عامل صندوق تثبیت بازار اعلام کرده است، منابع مصوب از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق می‌شود. محمد ابراهیم آقابابایی رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: ابهاماتی در صندوق توسعه ملی درباره نرخ و مدت سپرده گذاری و شیوه باز پرداخت این منابع وجود داشت که قسمت عمده آن، مرتفع شده و ابهامات محدودی باقی مانده است که امیدواریم در چند روزه آینده، این ابهامات نیز برطرف شود. در مرحله نخست، حدود هزار میلیارد تومان در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری می‌شود و این عدد تا سقف حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

صندوق توسعه ملی باید این ابهام را رفع کند که نحوه بازپرداخت منابع به چه شکلی باشد که امیدواریم در چند روز آینده این موضوع محقق و منابع به بازار سرمایه تزریق شود. صندوق توسعه ملی باید مشخص کند که می‌خواهد در سود و زیان شریک باشد و یا این منابع به شکل تسهیلات با نرخ مشخص در اختیار بازار قرار گیرد.در اصل مصوبه تخصیص این منابع و همچنین مقدار آن، هیچ ابهامی وجود ندارد و مراحل آن در حال انجام است.

حرکت شاخص با شیب ملایم

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه

در رابطه با وضعیت بازار سرمایه و شاخص بورس باید اشاره داشت که عوامل بسیاری در نوسانات در این بازار دخالت دارند. در صورتیکه بانک ها تعطیل می شدند بازار سرمایه نیز می توانست کار خود برای دو هفته معلق کند اما با دستور بازگشایی بانک ها باید بازار سرمایه به روند همیشگی خود ادامه دهد. اما پیش بینی این است که تغییر خاصی در این بازار وجود نداشته باشد اما انتظار برای رشد شاخص بیشتر محتمل است. همچنین با فرض ثابت بودن کلیات عوامل اثر گذار بر وضعیت اقتصادی در بازه ای کمتر از شش ماه، آینده بازار سرمایه ایران مثبت خواهد بود.

اما یکی از اصلی ترین متغیرهای اثرگذار بر روند بازار سرمایه در ماه های اخیر پیش بینی افزایش نرخ ارز بوده که سبب شکل گیری وضع هیجانی در بورس شد. در این میان به طور مطلق وزن اصلی و اثر گذار برای تغییر روند نرخ ارز، عرضه و تقاضا در بازار خواهد بود که اساسا نقش دولت در این زمینه بسیار پر اثر و قوی است.

به طور کلی در چند ماه گذشته بیش از ۵۰۰ سهم بورسی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح قیمت داشتند و بنابراین تاثیر روانی انتخابات آمریکا در این بازار چشمگیر نبود. درحال حاضر بازار سرمایه به نقطه ای رسیده است که جای نگرانی و تردید در مورد ثبات بازار وجود ندارد. در واقع بازار به ثبات رسیده است و بعد از این هم با شیب ملایم حرکت می کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.