صفحه اصلی / اسلایدر / توقف معاملات در بازار مسکن
توقف معاملات در بازار مسکن

خریداران و فروشندگان مسکن عقب نشینی کردند

توقف معاملات در بازار مسکن

کسب و کار نیوز - ادعای کاهش قیمت در بازار مسکن هرچند از سوی مسئولان طی دو هفته اخیر بارها مطرح شده؛ اما اگر مسکنی ارزان تر از سابق دیدید، ما خریداریم! زیرا با وجود «گرانی مصالح ساختمانی»، «افزایش هزینه های ساخت»، «کمبود تولید مسکن» و «اقتصاد نابسامان کلان» امید بستن به کاهش قیمت ها در بازار مسکن واهی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند اتفاقات سیاسی این روزها مسئولان را بر آن داشته است تا سیگنال کاهش قیمت مسکن را به بازار مخابره کنند.
برخلاف ادعای بسیاری از متولیان حوزه مسکن و همچنین رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بازار مسکن پس از افت قیمت ارز با کاهش قیمت چشم‌گیری مواجه نشده و سیر طبیعی خود را در شرایط رکود طی می‌کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران این حوزه به جای چشم دوختن به قیمت ارز و طلا بهتر است با افزایش عرضه، زمینه بهبود شرایط بازار را مهیا کنند.
در شرایطی که بسیاری از متولیان حوزه مسکن از کاهش قیمت مسکن به واسطه کاهش نرخ ارز خبر می‌دهند، اما بررسی‌های میدانی مشخص کننده آن است که بازار مسکن با کاهش قیمت مواجه نشده و در شرایط رکودی سیر طبیعی خود را طی می‌کند.
یک مشاور املاک، در تشریح تاثیر کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر گفت:« اکثریت متقاضیان که در روزهای اخیر به ما مراجعه کردند، از روند کاهش قیمت مسکن می‌پرسند، اما چرا باید قیمت مسکن کاهشی باشد، وقتی هیچ بخشی از آن با دلار تامین نمی‌شود.»

مردم توان اقتصادی خرید واحد مسکونی ندارند

این بنگاه‌دار گفت:«تقاضایی در بازار مسکن وجود ندارد، تا شاهد معامله‌ای باشیم و بر اساس آن به شما بگویم قیمت مسکن افزایش داشته است یا کاهش، بسیاری از فروشندگان واحدهای مسکونی خود را عرضه کردند و حتی در برخی مناطق شنیده‌ام که حاضربه فروش اقساطی هم هستند، اما خریداری در بازار نیست که بتواند حتی با کاهش قیمت عنوان شده واحد مسکونی را خریداری کند، پس نمی‌توان گفت قیمت کاهش را تجربه کرده بلکه فروشندگان حاضر هستند، قیمت ملک را با کمتر از ۵ درصد تخفیف به مشتری واگذار کنند.»

معامله در بازار مسکن به کمترین مقدار خود رسیده است

از سوی دیگر متقاضیان حاضر در بازار در ۱۵ بنگاه مشاور املاک به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید و به نظر می‌رسد، مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر بازار مسکن هستند تا نسبت به خرید اقدام کنند. البته به عقیده یک مشاور املاک، مردم همان گونه که توان خرید یک واحد مسکونی ۲٫۵ میلیارد تومانی را ندارند، توان خرید یک ملک ۲٫۲ میلیاردی را هم ندارند و کاهش قیمت تاثیری در توانمندی آن‌ها ندارد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار مسکن را بررسی می کند.

تئوری غلط کاهش قیمت مسکن

فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه سازان کشور
طبیعی است که مسئولان حوزه اقتصاد مسکن با کاهش قیمت دلار سعی می کنند به بازار مسکن سیگنال کاهش قیمت بدهند. آنها امیدوارند که شاید اتفاقات سیاسی به کاهش قیمت مسکن بینجامد؛ بازار مَسکنی که از یک سال و نیم پیش هر روز شاهد افزایش قیمت است. کما اینکه آمار قیمتی مسکن در آبان ماه که در چند روز آینده منتشر خواهد شد، به طور قطع بیانگر افزایش قیمت مسکن در این ماه خواهد بود. کماکان ما افزایش قیمت مسکن را داریم؛ هرچند به عنوان تولیدکننده مسکن استقبال می کنیم از اینکه وزیر مسکن به عنوان نماینده دولت در حوزه مسکن و شهرسازی به تعادل بخشی بازار و ثبات اقتصادی در حوزه مسکن کمک کند.
هرچند با نوسانات دلار این شبهه ایجاد شده که قیمت مسکن کاهش خواهد یافت؛ اما هیچ اقدام مثبتی در حوزه مسکن رخ نداده که بخواهیم اعلام کنیم قیمت مسکن کاهشی یا نزولی است. مضافا بر اینکه بخش مسکن از اقتصاد تبعیت می کند و یکی از شاخص های اصلی تعیین قیمت هر کالای تولیدی بحث عرضه و تقاضاست. ما با کمبود ۵ میلیونی واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم و مادامی که این ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور تولید نشود صحبت از کاهش قیمت، صحبت بسیار غیرکارشناسی و غیرمستدل است. در هر صورت ما با کمبود مسکن در کشور مواجهیم و هیچ برنامه ای برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار برای بخش تولید برنامه ریزی نشده و با کمبود شدید مسکن در کشور مواجهیم و این کمبود مسکن در هر زمانی می تواند بازار مسکن را متلاطم کند.
ما کماکان در این ماه هم افزایش قیمت را رصد خواهیم کرد. با وجود صحبت هایی که شده، شاید در ماه های آینده اگر به ثبات اقتصادی برسیم، بخش مسکن در اولین واکنش به این اوضاع شاید به ثبات قیمت برسد نه کاهش قیمت و اگر دوستان جایی کاهش قیمت مسکن را رصد کردند اطلاع بدهند، ما خریداریم.
معاملات این روزها کاهشی شده و علت اصلی آن هم برمی گردد به این موضوع که مردم منتظرند که در آن سوی دنیا چه اتفاقی برای انتخابات آمریکا رخ می دهد و بعد از آن برای خرید مسکن اقدام کنند. در واقع معاملات بسیار کاهش یافته و نشان دهنده این است که مردم در یک بلاتکلیفی به سر می برند؛ بلاتکلیفی از این بابت است که کل اقتصاد ما بلاتکلیف است و در هیچ حوزه اقتصادی تکلیف مشخص نیست و حوزه مسکن هم از این موضوع تبعیت می کند.
تنها در صورتی شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود که گشایشی در اقتصاد کلان به وجود بیاید که آن هم در راستای مذاکره با آمریکاست. اگر بخواهیم در مورد کاهش قیمت مسکن صحبت کنیم، خروجی آن در دو سال آینده قابل مشاهده خواهد بود. هر اتفاقی بیفتد برای دو سال آینده است زیرا مسکن یک کالای کاملا تولیدی است و تولید آن نیز زمان بر است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.