صفحه اصلی / سرخط خبرها / واکسن کرونا و تغییر انتظارات در بازارها
واکسن کرونا و تغییر انتظارات در بازارها

واکسن کرونا و تغییر انتظارات در بازارها

کسب و کار نیوز - بازارهای مالی جهان هفته پر تنشی را سپری کردند و شاید بتوان گفت یکی از کشورهایی که بیش از همه تحت تاثیر انتخابات بزرگترین اقتصاد جهان قرار گرفت؛ ایران بود. در شروع هفته و با قوت گرفتن پیروزی بایدن در انتخابات، سکه کاهش یک میلیون تومانی و دلار افت دو هزار تومانی را تجربه کرد. انتظارات معامله گران از کاهش قیمت با احتمال پیروزی بایدن، آنها را برای کسب سود از خریدهای پیشین، وادار به فروش کرد.

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز

بنابراین با افزایش فروش در بازار، بازدهی این فلز گرانبهای داخلی به صفر نزدیک شد. با این حال عده ای معتقد هستند به دلیل اینکه منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر بلوکه شده و امکان دسترسی به آنها حتی با روی کار آمدن دولت بایدن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود، بانک مرکزی قابلیت عرضه ارز را نداشته و پیروزی بایدن تاثیر ماندگار بر کاهش قیمت ارز نخواهد گذاشت. عده ای نیز به بازگشت بایدن به برجام و افت قیمتها خوش بین هستند. این اختلاف نظرات باعث شد تا معامله گران نسبت به خرید و فروش جانب احتیاط را داشته باشند تا متحمل ضرر زیادی نشوند.

شاخص کل سهام که از اواسط تابستان روند نزولی خود را آغاز کرد در نیمه نخست هفته گذشته نیز افت بیش از ۷۸ هزار واحدی را ثبت کرد. با خبر لغو ممنوعیت معاملات روزانه، شاخص کل در روز چهارشنبه افزایش ۹ هزار واحدی را تجربه و به ارتفاع یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحدی بازگشت. شاخص بازار سهام فارغ از تاثیراتی که از اخبار سیاسی داخلی و خارجی می گیرد، همسو با انتظارات تورمی حرکت کرده و تصمیمات بانک مرکزی در تعیین نرخ سود سپرده بانکی و چگونگی جبران کسری بودجه دولت از عوامل تعیین کننده بازدهی شاخص کل سهام در ماه­های آتی خواهد بود. به نظر می رسد بازار سهام بعد از یک شیب نزولی تند در هفته گذشته، در اواخر هفته سبزپوش شد.

خبر ساخت واکسن پیشگیری از کرونا توسط دو شرکت شریک آلمانی و آمریکایی، بر خلاف انتظارها،  بازار انرژی جهان را به صورت مقطعی تحت تاثیر قرار داد و در ابتدای هقته قیمت انواع نفت اندکی افزایش یافت. آن چه واضح است کاهش تقاضا به دلیل سایه سنگین کرونا بر این بازار، باعث افت قیمتها در اواخر هفته گذشته شد. اعمال محدودیت های تردد در اکثر کشورها باعث شد تا پیش بینی قیمت انواع نفت برای فصل آخر سال میلادی کاهش یابد. در آخرین روز هفته نفت خام آمریکا قیمت ۴۱٫۱۲، نفت برنت ۴۳٫۵۳ و نفت اوپک ۴۲٫۹۷ دلار را به ثبت رساندند.

شاخص قیمت جهانی دلار با خبر موفقیت آمیز بودن واکسن کرونا افزایش یافت اما به دلیل شیوع موج گسترده کرونا این افزایش با شیب کند صورت گرفته است. قیمت هر اونس طلا جهانی خلاف شاخص دلار حرکت کرده و رکود ریزش قیمتی هفت سال گذشته را شکست و به ۱۸۶۶ دلار رسید. این ریزش باعث شد تا نوسان گیران بازار سکه نتوانند قیمت آن را به بالای مرز ۱۴ میلیون تومان در هفته گذشته برسانند. چنانچه قیمت طلای جهانی زیر مرز ۱۹۰۰ دلار باقی بماند احتمال کاهش قیمت سکه در هفته های آتی وجود خواهد داشت.

ارز دیجیتالی بیت کوین در هفته گذشته و همزمان با هیجانات انتخاباتی و واکسن کرونا رکوردشکنی کرد و به قیمت ۱۶۰۹۱ دلار رسید. این در حالی است که همچون ماه‌های گذشته همبستگی قیمت بیت کوین و طلا بسیار قوی بوده است و تغییرات قیمتی این دو دارایی در بیشتر مواقع در یک راستا بوده است. دو هفته گذشته نیز قیمت بیت کوین با افزایش احتمال تصویب بسته حمایتی در ابعاد بزرگ‌تر توانست وارد کانال ۱۵ هزار دلاری شود.

قیمت فلزات اساسی نیز تحت تاثیر خبر واکسن کرونا روند افزایشی در پیش گرفته به طوری که مس در فاصله اندکی از کانال ۷ هزار دلاری قرار گرفت. نیکل به مرز ۱۵ هزار و ۹۰۰ دلار رسید. سرب نیز با قدرت کانال هزار و ۸۰۰ دلار را پشت سر گذاشت.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.