صفحه اصلی / اسلایدر / تشدید رکود تورمی در بازار لوازم خانگی
تشدید رکود تورمی در بازار لوازم خانگی

گرانی در بازار لوازم خانگی حتی با وجود کاهش قیمت دلار ادامه دارد

تشدید رکود تورمی در بازار لوازم خانگی

کسب و کار نیوز - «کرونا» و «گرانی ارز» در حالی مشتریان لوازم خانگی را دوره کرده است که نه پای رفت به بازار را دارند و نه پولی برای خرید.

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند دلار این روزها بنای ناسازگاری دارد و در میانه کانال های ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان می لغزد؛ اما تولیدکنندگان معتقدند اگر این نرخ برای دلار تثبیت شود باعث کاهش قیمت لوازم خانگی نخواهد شد و این بازار به دلیل گرانی مواد اولیه هرگز طعم ارزانی را نخواهد چشید.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در این رابطه معتقد است: «قیمت‌ لوازم ‌خانگی تابعی از عواملی همچون قیمت مواد اولیه، قطعات و سطح دستمزدهاست.» حمیدرضا غزنوی می گوید: «هر کارخانه حداقل برای سه ماه تولید خود مواد اولیه و قطعات آماده دارد که آنها را با قیمت‌های مختلف و نرخ‌های گوناگون ارز تهیه کرده است، بنابراین اگر به دلیلی همچون کاهش نرخ ارز بخواهد به یک‌باره قیمت‌ها را کاهش دهد، تولید دچار مشکل شده و وارد رکود خواهد شد.»
غزنوی افزود: «این روزها رکود تورمی بر بازار حاکم است، یعنی با وجود عرضه کافی محصولات، رکود در خرید و فروش‌ها وجود دارد و به دلیل قیمت‌های بالا، مردم توان خرید ندارند. غزنوی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها تولید هر دو دسته لوازم‌ خانگی لوکس و ارزان‌قیمت برای پاسخگویی به نیاز همه اقشار را در دستور کار دارند، از جابه جایی تیراژ این شرکت‌ها به سمت تولیدات ارزان‌تر خبر داد.

افت شدید تقاضا برای خرید لوازم خانگی

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی
رکود شدیدی بر بازار لوازم خانگی به خصوص با تعطیلی های پیش رو حکمفرماست. کسبه فعال در حوزه لوازم خانگی در حال حاضر در برخی از هزینه های روزمره خودشان مانده اند. در این شرایط دولت برای کسبه در دارایی باید از هم اکنون تمهیداتی را بیندیشد تا سال آینده کسبه به مشکل نخورند زیرا تعطیلی بعدازظهر این صنوف که چند روزی است وضع شده و یک ماه ادامه خواهد داشت، بر فروش این صنف تاثیر می گذارد. در این راستا گفتنی است که ما تعیین کننده قیمت لوازم خانگی نیستیم. صنوف تحت نظارت ما کالا را با قیمتی یا از بنکدار یا از کارخانه تولیدی خریداری می کنند و با سود قانونی می فروشند که امروز به دلیل شرایط جامعه، افزایش بی رویه قیمت ها و نبود قدرت خرید مردم، فروشندگان لوازم خانگی سود قانونی خود را به یک سوم کاهش داده اند؛ یعنی اگر دولت به ما اجازه ۵ درصد سود داده ما با یک تا یک و نیم درصد سود کالا را می فروشیم. حتی در برخی مواقع به قول کاسب ها «مایه به مایه» می فروشیم چون تقاضا در بازار بسیار کم است.
تنها در صورتی قیمت لوازم خانگی کاهش خواهد یافت که مواد اولیه در بازار بورس به قیمت به دست تولیدکننده برسد و تنها در آن صورت است که جلوی افزایش قیمت ها گرفته خواهد شد. این در حالی است که دلال بازی در بورس باعث شده که مواد اولیه همچنان گران تر از سابق به تولیدکنندگان برسد و تنها دلالان منتفع می شوند. اگر قرار است تولید به قیمت برسد و بهای آن واقعی باشد، باید دلال بازی در بورس برداشته شود. باید تولیدکننده دست اول ورق فولادی، مواد پتروشیمی، مواد پلاستیک، رنگ و سایر مواد اولیه را بدون واسطه و نه از طریق بورس بخرد و بدون واسطه تولید و تولید خود را عرضه کند. در طرح سامانه جامع تجارت که قرار است اجرا شود، این مسائل لحاظ شده؛ ولی در حال حاضر متاسفانه قیمت پپه مورد نیاز در تولید لوازم خانگی در سه روز گذشته سه برابر شده است. این ماده اولیه تولید داخلی کشور است و به قیمت ارز کاری ندارد. قیمت ارز که پایین آمده، چرا قیمت این مواد اولیه بالا رفته است؟ مسئولان امر که تعیین کننده قیمت مواد اولیه در بورس هستند، باید پاسخگوی این سوالات باشند. بعد خواهید فهمید که چرا تولیدکنندگان قیمت خود را بالا برده اند و اگر در روند قیمت گذاری خلافی صورت گرفته باید پاسخگو باشند. تنها در صورتی که دولت تمهیداتی بیندیشد و برای تولیدکننده انجام دهد، قیمت ها سیر نزولی خواهد داشت.

با کاهش قیمت دلار منتظر ارزانی لوازم خانگی نباشید

علیرضا دانیالی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی
نمی توان کتمان کرد که قدرت خرید مردم در سال جاری به شدت کاهش یافته و این مساله روی تقاضا اثر بسیار منفی داشته است. طبیعی است که با افزایش قیمت لوازم خانگی که امسال به دلیل گرانی مواد اولیه دو مرتبه شاهد آن بودیم، تعدادی از مصرف کنندگان از بازار خارج می شوند. تولیدکنندگان داخلی این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم امیدوارند نرخ ارز کاهش یابد و در قیمت های پایین تثبیت شود تا تقاضا در بازار افزایش یابد. در واقع تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات ارزان‌تر با قابلیت‌ها و آپشن‌های کمتر هستند.
با کاهش نرخ ارز و مواد اولیه به طور قطع بعد از بازه ای چند ماهه قیمت لوازم خانگی کاهش خواهد یافت و این گونه مردم قدرت خرید خود را بازخواهند یافت. به هر حال تولیدکنندگان در صورتی می توانند تولید خود را ادامه دهند که مصرف کنندگان در بازار حضور داشته باشند و اگر کاهش تقاضا ادامه دار باشد، حتما در تولید و اشتغال اثر منفی خواهد داشت.
موضوع دیگر در مورد افزایش قیمت دلار و گرانی مواد اولیه است. تنها در صورتی که قیمت دلار کاهش یافته و تثبیت شود، آنگاه تولیدکنندگان لوازم خانگی قادر به خرید مواد اولیه و برنامه‌ریزی برای تولید خواهند بود و می‌توانند متناسب با آن کاهش قیمت داشته باشند. این در حالی است که متاسفانه دلار هنوز در بازه قیمتی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان نوسان دارد و گرانی آن بی حد و حساب است. ما امیدواریم که قیمت ارز و در پی آن قیمت کالاها و به ویژه لوازم خانگی ارزان شود؛ ولی تحلیل های اقتصادی آن را نشان نمی دهد. تقریبا تولیدکنندگان با دلار ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان تولید خود را انجام می دهند. در این میان حتی قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی در حال گران شدن چند باره است و هیچ یک کاهش قیمت را تجربه نکرده اند. ورق فولادی و مواد پتروشیمی همچنان افزایش قیمت را تجربه می کنند و به همین دلیل نمی توان انتظار کاهش قیمت در این بازار را داشت.
وضعیت اقتصادی ما به روابط ایران و آمریکا گره خورده است و تا زمانی که بین دو کشور ارتباطی صورت نگیرد، اقتصاد ما با مشکلات سابق به دلیل تحریم ها روبه روست. بنابراین تا ماه های آینده نباید امیدی به کاهش قیمت ها داشت.
آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان دهنده افزایش تولید لوازم خانگی است و تولیدکنندگان تلاش می کنند تا بازار را تامین کنند و پاسخگوی تقاضا باشند. هرچند مشکلات تولیدکنندگان در جریان تولید با روی کار آمدن وزیر جدید کمتر شده؛ ولی همچنان برخی موانع پابرجاست و در این میان افزایش بیشتر تولید لوازم خانگی منوط به حل مشکلات اقتصادی است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.