صفحه اصلی / سرخط خبرها / منتظر ارزانی لوازم خانگی نباشید
منتظر ارزانی لوازم خانگی نباشید

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با «کسب و کار»:

منتظر ارزانی لوازم خانگی نباشید

کسب و کار نیوز - رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: نمی توان کتمان کرد که قدرت خرید مردم در سال جاری به شدت کاهش یافته و این مساله روی تقاضا اثر بسیار منفی داشته است. طبیعی است که با افزایش قیمت لوازم خانگی که امسال به دلیل گرانی مواد اولیه دو مرتبه شاهد آن بودیم، تعدادی از مصرف کنندگان از بازار خارج می شوند. تولیدکنندگان داخلی این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم امیدوارند نرخ ارز کاهش یابد و در قیمت های پایین تثبیت شود تا تقاضا در بازار افزایش یابد. در واقع تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات ارزان‌تر با قابلیت‌ها و آپشن‌های کمتر هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا دانیالی افزود: با کاهش نرخ ارز و مواد اولیه به طور قطع بعد از بازه ای چند ماهه قیمت لوازم خانگی کاهش خواهد یافت و این گونه مردم قدرت خرید خود را بازخواهند یافت. به هر حال تولیدکنندگان در صورتی می توانند تولید خود را ادامه دهند که مصرف کنندگان در بازار حضور داشته باشند و اگر کاهش تقاضا ادامه دار باشد، حتما در تولید و اشتغال اثر منفی خواهد داشت.
موضوع دیگر در مورد افزایش قیمت دلار و گرانی مواد اولیه است. تنها در صورتی که قیمت دلار کاهش یافته و تثبیت شود، آنگاه تولیدکنندگان لوازم خانگی قادر به خرید مواد اولیه و برنامه‌ریزی برای تولید خواهند بود و می‌توانند متناسب با آن کاهش قیمت داشته باشند. این در حالی است که متاسفانه دلار هنوز در بازه قیمتی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان نوسان دارد و گرانی آن بی حد و حساب است. ما امیدواریم که قیمت ارز و در پی آن قیمت کالاها و به ویژه لوازم خانگی ارزان شود؛ ولی تحلیل های اقتصادی آن را نشان نمی دهد. تقریبا تولیدکنندگان با دلار ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان تولید خود را انجام می دهند. در این میان حتی قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی در حال گران شدن چند باره است و هیچ یک کاهش قیمت را تجربه نکرده اند. ورق فولادی و مواد پتروشیمی همچنان افزایش قیمت را تجربه می کنند و به همین دلیل نمی توان انتظار کاهش قیمت در این بازار را داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ادامه داد: وضعیت اقتصادی ما به روابط ایران و آمریکا گره خورده است و تا زمانی که بین دو کشور ارتباطی صورت نگیرد، اقتصاد ما با مشکلات سابق به دلیل تحریم ها روبه روست. بنابراین تا ماه های آینده نباید امیدی به کاهش قیمت ها داشت.
آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان دهنده افزایش تولید لوازم خانگی است و تولیدکنندگان تلاش می کنند تا بازار را تامین کنند و پاسخگوی تقاضا باشند. هرچند مشکلات تولیدکنندگان در جریان تولید با روی کار آمدن وزیر جدید کمتر شده؛ ولی همچنان برخی موانع پابرجاست و در این میان افزایش بیشتر تولید لوازم خانگی منوط به حل مشکلات اقتصادی است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.