چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / حباب میلیونی قیمت سکه
حباب میلیونی قیمت سکه

افزایش قیمت سکه و حباب میلیونی آن تا کجا ادامه خواهد داشت؟

حباب میلیونی قیمت سکه

کسب و کار نیوز - در حالی بازار شاهد حباب میلیونی سکه است که بسیاری از کارشناسان بازار طلا و ارز بر این باورند که تخلیه حباب قیمتی سکه به کاهش و ثبات نرخ ارز بستگی دارد. قیمت سکه طرح جدید در بازار ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سکه گرمی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۴۱ هزار تومان است. این در حالی است که حباب قیمتی ربع سکه بیش از دو میلیون تومان است و با قیمت کنونی طلا، این قطعه نیازمند قیمت دلار عجیب و غریبی است. اگر قیمت طلای جهانی در سطح ۱۸۶۶ دلار کنونی باقی ماند حباب قیمت سکه در شرایطی صفر می شود که نرخ دلار به سطح ۴۵ هزار تومان برسد. این متغیر نشان می دهد خرید ربع سکه در شرایط کنونی نیازمند ریسک بالایی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما برخی دیگر از اقتصاددانان نیز معتقدند که حباب قیمت سکه بدون تردید خواهد ترکید و متضرر اصلی آن، مردم عادی هستند. در حال حاضر جذابیت خرید و فروش سکه برای مردم بسیار زیاد است. با توجه به اینکه سکه طی چند وقت گذشته با افزایش قیمت قابل توجه‌ای روبرو بوده، تقاضا برای سکه وجود دارد، این در حالیست که خرید طلای آبشده نیز این روز‌ها بسیار مورد توجه مردم است و می‌توان گفت، بیشتر داد و ستد‌های بازار طلا، مربوط به خرید و فروش طلای آبشده است، اما مردم باید توجه داشته باشند که خرید و فروش طلای آبشده دارای ریسک است و ممکن است آن‌ها اگر در خرید خود دقت کافی نداشته و با این مسئله آشنا نباشند، دچار ضرر و زیان شوند.

اما اگر بخواهیم به بازار سکه و طلا از منظر التهاب آن بپردازیم، باید گفت که این التهاب تنها به دو پارامتر که یکی داخلی و دیگری خارجی است بستگی دارد. پارامتری همچون افزایش نرخ انس جهانی از بعد خارجی و نرخ ارز و نوسانات آن از بعد داخلی تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی دارند. بازار سکه تحت تاثیر دو عامل افزایش نرخ ارز در بازار داخل و همچنین رشد بهای قیمت جهانی طلا تا مرز ۱۵ میلیون تومان پیش رفت. با توجه به اینکه قیمت طلا تابعی از بهای ارز و قیمت جهانی طلا است، تا زمانی که قیمت هر اونس طلا گارد صعودی داشته باشد، به تبع در بازار داخل نیز قیمت سکه و طلا نیز صعودی خواهد بود، همچنین نرخ ارز نیز اثرگذاری بسیار زیادی بر روی قیمت‌ها در بازار داخل دارد و رشد مجدد آن نیز ۱۰۰ درصد بر روی قیمت طلا و سکه تاثیر می‌گذارد.

انتظارات تورمی و حباب سکه

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

با توجه به مازاد تقاضایی که ناشی از کاهش ارزش پول ملی ایجاد شده با از بین رفتن انتظارات تورمی می توان به کاهش قیمت سکه امیدوار شد. در حال حاضر در ربع سکه و سکه گرمی حدود ۴۰ درصد حباب در قیمت به صورت اجحاف در حق خریداران اتفاق می افتد. حال اگر هزینه های خرید و فروش را هم به آن اضافه کنیم شاید برای مردم عادی که وارد این بازار می شوند در ربع سکه و سکه گرمی ۵۰ درصد از دارایی ها به صورت مستقیم در معرض ریسک و نابودی قرار می گیرد. کالاهای مختلف در کشور از خودرو، سکه و سایر کالاها گرفته به دلیل انتظارات تورمی تقاضای بالایی دیده می شود که بخش اعظم این تقاضاها مصرفی نبوده و به جهت انتظارات تورمی و حفظ ارزش پول اتفاق افتاده است. بی تردید از بین رفتن انتظارات تورمی نه تنها انگیزه سرمایه گذاری مجدد و ورود به بازار را کاهش می دهد بلکه باعث خروج بسیاری از سرمایه گذاران از این بازار خواهد شد. توصیه به مردم این است که حداقل به چنین بازاری ورود نکنند و دارایی های خود را در معرض ریسک و حباب قرار ندهند.

این در حالی است که ناتوانی در مدیریت درست بازار باعث شده تا بازارها آشفته شوند. به طور مثال دولت به جای مدیریت درست پول نرخ سود بانکی را با هدف هدایت این منابع به سمت بازار سرمایه کاهش داد و از آنجایی که نتوانست بازار سرمایه را نیز به خوبی مدیریت کند شاخص ها فروریخت و سهامداران بورس دچار زیان شدند. دولت در مدیریت بازارها بسیار ضعیف عمل می کند و رشد سرسام آورنقدینگی و ورود سیل آسای آن به بازارها نشان از بی تدبیری مسئولان در ساماندهی بازارها را دارد در چنین شرایطی است که دولت و تصمیم گیران به جای مدیریت در عرضه باید تقاضا را در بازار به شکلی اصولی مدیریت کنند. بنابراین برنامه ریزی ها باید طوری شکل عملی به خود گیرد که منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شود و یا اینکه در بازار سکه و ارز، بانک مرکزی برای ساماندهی قیمت ها اقدام به ارزپاشی نکند بلکه تقاضا برای این کالا را به خوبی مدیریت کند چرا که مدیریت در عرضه هیچ وقت کارساز نبوده و معمولا به زیان اقتصاد کشور و نفع عده ای خاص تمام می شود.

البته با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا و با گذر از مخالفان داخلی، آمریکایی و همچنین اسرائیل و عربستان می توان از فرصت بوجود آمده در جهت تسلیم آمریکا در مقابل برجام و به نفع مردم ایران استفاده کرده و توطئه های بیشتر دشمنان را خنثی نمود. بی تردید اقتصاد کشور به هیچ وجه با این قیمت ارز و کالاها منطبق نیست و با رویکرد عاقلانه آمریکا و برگشت به برجام از یک سو و عبور از پیک کرونا با چشم انداز کشف واکسن از سوی دیگر، تولید و صادرات کشور هم رونق پیدا می کند و با افزایش صادرات غیرنفتی بخش مهمی از نیازهای ارزی تامین خواهد شد و تعادل قیمتی در بازارها اتفاق خواهد افتاد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.