صفحه اصلی / سرخط خبرها / انتظارات تورمی و حباب سکه
انتظارات تورمی  و حباب سکه

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

انتظارات تورمی و حباب سکه

ُسرمقاله:
با توجه به مازاد تقاضایی که ناشی از کاهش ارزش پول ملی ایجاد شده با از بین رفتن انتظارات تورمی می توان به کاهش قیمت سکه امیدوار شد. در حال حاضر در ربع سکه و سکه گرمی حدود ۴۰ درصد حباب در قیمت به صورت اجحاف در حق خریداران اتفاق می افتد. حال اگر هزینه های خرید و فروش را هم به آن اضافه کنیم شاید برای مردم عادی که وارد این بازار می شوند در ربع سکه و سکه گرمی ۵۰ درصد از دارایی ها به صورت مستقیم در معرض ریسک و نابودی قرار می گیرد. کالاهای مختلف در کشور از خودرو، سکه و سایر کالاها گرفته به دلیل انتظارات تورمی تقاضای بالایی دیده می شود که بخش اعظم این تقاضاها مصرفی نبوده و به جهت انتظارات تورمی و حفظ ارزش پول اتفاق افتاده است. بی تردید از بین رفتن انتظارات تورمی نه تنها انگیزه سرمایه گذاری مجدد و ورود به بازار را کاهش می دهد بلکه باعث خروج بسیاری از سرمایه گذاران از این بازار خواهد شد. توصیه به مردم این است که حداقل به چنین بازاری ورود نکنند و دارایی های خود را در معرض ریسک و حباب قرار ندهند.

این در حالی است که ناتوانی در مدیریت درست بازار باعث شده تا بازارها آشفته شوند. به طور مثال دولت به جای مدیریت درست پول نرخ سود بانکی را با هدف هدایت این منابع به سمت بازار سرمایه کاهش داد و از آنجایی که نتوانست بازار سرمایه را نیز به خوبی مدیریت کند شاخص ها فروریخت و سهامداران بورس دچار زیان شدند. دولت در مدیریت بازارها بسیار ضعیف عمل می کند و رشد سرسام آورنقدینگی و ورود سیل آسای آن به بازارها نشان از بی تدبیری مسئولان در ساماندهی بازارها را دارد در چنین شرایطی است که دولت و تصمیم گیران به جای مدیریت در عرضه باید تقاضا را در بازار به شکلی اصولی مدیریت کنند. بنابراین برنامه ریزی ها باید طوری شکل عملی به خود گیرد که منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شود و یا اینکه در بازار سکه و ارز، بانک مرکزی برای ساماندهی قیمت ها اقدام به ارزپاشی نکند بلکه تقاضا برای این کالا را به خوبی مدیریت کند چرا که مدیریت در عرضه هیچ وقت کارساز نبوده و معمولا به زیان اقتصاد کشور و نفع عده ای خاص تمام می شود.

البته با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا و با گذر از مخالفان داخلی، آمریکایی و همچنین اسرائیل و عربستان می توان از فرصت بوجود آمده در جهت تسلیم آمریکا در مقابل برجام و به نفع مردم ایران استفاده کرده و توطئه های بیشتر دشمنان را خنثی نمود. بی تردید اقتصاد کشور به هیچ وجه با این قیمت ارز و کالاها منطبق نیست و با رویکرد عاقلانه آمریکا و برگشت به برجام از یک سو و عبور از پیک کرونا با چشم انداز کشف واکسن از سوی دیگر، تولید و صادرات کشور هم رونق پیدا می کند و با افزایش صادرات غیرنفتی بخش مهمی از نیازهای ارزی تامین خواهد شد و تعادل قیمتی در بازارها اتفاق خواهد افتاد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.