صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت در بازار بی رمق خودرو
افزایش قیمت در بازار بی رمق خودرو

خودروهای خارجی طی یک روز ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران شدند

افزایش قیمت در بازار بی رمق خودرو

کسب و کار نیوز - بازی قیمتی دلالان (بخوانید دست های پشت پرده در بانک مرکزی) با نرخ مهم ترین متغیر اقتصادی ما در روزهای پس از انتخابات آمریکا در حالی بازار خودروهای با کیفیت عجیب و غریب داخلی را متاثر کرد که در عرض سه روز قیمت خودروهای داخلی در سراشیبی قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز، اما اندکی جهش در بازار دلار کافی بود تا بازار خودرو متلاطم شود؛ تا جایی که نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: «در چند روز گذشته و با پایین آمدن قیمت دلار، قیمت خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشت. اما با افزایش دوباره نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دوباره حدود ۵ تا ۶ درصد بالا رفته است.»
اسد کرمی در مورد قیمت خورو در بازار اظهار کرد: «پژو پارس که چند روز گذشته به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده بود دوباره ۲۰ میلیون دیگر گران شد. پراید ۱۳۱ که ۱۰۵ میلیون تومان شده بود الان به ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است. سمند LX نیز با ۱۵ میلیون تومان افزایش ۲۱۵ میلیون تومات خرید و فروش می‌شود.»
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد افزایش قیمت خودروهای خارجی خاطرنشان کرد: «خودرو‌های خارجی نیز حد ۴۰ تا ۵۰ میلیون افزایش قیمت داشتند. قیمت سراتو ۴۰ میلیون، تیوولی۵۰ میلیون و سانتافه ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است. قیمت ماشین‌های سنگین نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان رشد یافت.»
مشاهدات «کسب و کار» از بازار خودرو نشان می دهد با افزایش قیمت دلار، خودرو هم گران شد. خریداران و فروشندگان از هر نوع معامله‌ای در بازار می‌ترسند. چنانچه بانک مرکزی بازار ارز را کنترل نکند، ممکن است قیمت خودروها تا پایان هفته مجدد گران شود. قیمت پراید با ۱۵ میلیون تومان افزایش به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ دو امروز با ۲۰ میلیون تومان افزایش با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان معامله شد. پرشیا امروز با ۱۰ میلیون تومان افزایش به قیمت ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار خودرو را بررسی می کند.

 

مردم قربانی بازی قیمتی خودروسازان

فربد زاوه، کارشناس خودرو
در اینکه قیمت خودرو به قیمت ارز گره خورده است، شکی نیست. البته در شرایط حال حاضر کاهش قیمت ارز گریزناپذیر است؛ ولی این عرضه کنندگان خصولتی هستند که ارز جلوی عرضه ارز را گرفته اند تا ضرر کمتری کنند. در واقع عرضه ازسوی صادرکنندگان متوقف شده؛ ولی قاعدتا ارز باید روی ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان بنشیند زیرا اقتصاد، کشش نرخ ارزی بیشتر از این را ندارد و شرایط تورمی تنها انباشت کالا ایجاد می کند. در مورد خودرو نیز همین مساله صادق است. قیمت خودرو روی نرخ های اخیر که ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، می ماند؛ ولی بازار وارد یک رکود شدید می شود. واقعیت این است که این گونه نیست که قیمت خودرو هرچقدر بالا برود خریدار باقی بماند زیرا با افزایش قیمت خودرو تعداد خریداران به شدت کاهش پیدا می کند زیرا قدرت خریدی وجود ندارد و لذا در میان مدت و بلندمدت شرایط بازار خودرو متفاوت است. در میان مدت بازار خودرو به رکود می رود و فروشنده به طمع اینکه بتواند خودروی خود را با ضرر کمتری بفروشد، دست نگه می دارد و خریدار هم پولی ندارد که بتواند بخرد. از طرف دیگر نیز خریداران منتظرند که نهایتا ۶۰ روز دیگر «بایدن» بر سر کار می آید و تصور عمومی این است که مسائل حل می شود. هرچند تورم عامل درونی دارد و درون زاست و منشأ بیرونی ندارد؛ ولی به هر شکل این دو باعث می شود که قیمت خودرو به یک ثبات تقریبی برسد و در رکود بماند. قیمت در بازار خودرو در درازمدت به سیاست های کلان برمی گردد؛ یعنی رفتاری که وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی بکنند که فعلا این رفتار، رفتار انبساطی و تورم زاست. تا زمانی که این نهادها به دنبال رفتارهای تورم زا هستند خیلی نمی توانیم امیدواریم باشیم که قیمت ها در کشور پایین بیاید و نهایتا پیش بینی می شود که به یک رکود شدیدی ورود کنیم و در این رکود شدید باقی بمانیم.
نرخ های خودرو در بازار آزاد، مشتری آنچنانی ندارد؛ یعنی حجم زیادی خودرو در پارکینگ هاست و از آن طرف خودروسازان عرضه خودروها را کم کرده اند و کاهش عرضه کمک می کند به اینکه قیمت در بازار پایین نیاید. اگر به فروش فوری «ایران خودرو» دقت کنیم، به گونه ای است که محصولات رند بازار در آن کمتر است و از سوی دیگر قیمت ها را به شدت بالا برده اند به بهانه اینکه سقف شیشه ای اضافه شده یا مثلا ال ای دی (DAY LIGHT) را به رانا اضافه کرده اند یا قیمت آن را ۵۰ میلیون تومان افزایش دادند، ولی نهایتا تعادل عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و قیمت خودروها در حال حاضر قیمتی نیست که خریدار زیادی داشته باشد و البته اگر بحث عرضه و ورودی خودرو به بازار توسط خودروساز همچنان قطع بماند قیمت خودروها روی قیمت های اخیر و حتی کمی بالاتر ممکن است تثبیت شود؛ ولی اگر به محض اینکه عرضه ای شروع شود دیگر این قیمت ها معامله پذیر نیست. توجه کنیم که اتفاقی که در بازار خودرو اتفاق افتاده این است که تقاضا هم از باب قدرت خرید و هم از باب روانی کاهش احتمالی فشار تحریمی باعث آسیب جدی به تقاضا شده ولی عرضه کننده هم تلاش می کند با مدیریت عرضه جلوی کاهش تقاضا دربیاید و قیمت را متعادل نگه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.