صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیش شرط های رونق بورس

حسن گلمرادی، کارشناس اقتصادی

پیش شرط های رونق بورس

کسب و کار نیوز - نتیجه انتخابات آمریکا روی بورس های جهانی اثر مثبت گذاشته و می تواند روی بورس ایران هم همین اثر را داشته باشد. بنابراین می توان پیش بینی کرد با ریزش نرخ دلار و سکه، بازار سرمایه به صورت نسبی رونق بگیرد. این در حالی است که ناآگاهی و سردرگمی دست اندرکاران و فعالان بازار بورس باعث شده که در حال حاضر شاخص بورس کاهش یابد و انتظار سرمایه گذاران این است که این روند نزولی کماکان ادامه دارد؛ اما قاعدتا بایستی برعکسِ بازار دلار و سکه، بورس در آینده رونق بیشتری بگیرد.

با قوی شدن مبحث مذاکره میان ایران و آمریکا و در پی آن احتمال کاهش تحریم ها قاعدتا بازار سرمایه بایستی رونق بیشتری به صورت نسبی بگیرد زیرا شرکت های بورسی تولیدات صادراتی دارند و می توانند از این فضا استفاده کنند.
در کشور ما تاثیرگذاری مدیران و دست اندرکاران بورس می تواند به این بازار سرمایه قوت بدهد. جدای از دست اندرکاران، مردم هستند، اگر مردم انتظار سقوط بورس را داشته باشند خود به خود همه فروشنده می شوند و بنابراین بورس بیشتر سقوط می کند. بنابراین فقط دست اندرکاران نیستند چون بازار سرمایه یک بازار لحظه ای است و قیمت ها آنی تعیین می شود. این بازار، بازاری است که اطلاعات بسیار در آن دخیل است و اطلاعات مثبت و منفی به سرعت می تواند در آن نقش داشته باشد. سیگنال های منفی از دست اندرکاران؛ چه بورس و چه غیر بورس، به تضعیف بورس می انجامد. برعکس آن اگر سیگنال های مثبتی از بیرون یا از خارج اقتصاد یا داخل اقتصاد وارد شود، قاعدتا باید بورس تقویت شود.
اگر ترامپ رئیس جمهور می شد، انتظار شدیدتر بود که روند کاهشی بورس ادامه پیدا کند. از یک طرف دیگر اگر ترامپ در کاخ سفید ماندگار می شد، نرخ دلار ممکن بود افزایش پیدا کند و باز اثر مثبت روی بورس داشت.
در حال حاضر شاهدیم که نرخ دلار نزولی است و انتظار این است که سرمایه ها از بازار دلار و سکه و خودرو به سمت بورس هدایت شود؛ اما از یک طرف دیگر ارزش بازار سرمایه هم به دلیل ارزش کالای صادراتی ممکن است پایین بیاید و به همین دلیل ارزش برخی از شرکت ها پایین تر خواهد آمد؛ اما در مجموع اگر فعل و انفعالات مثبت و منفی را در نظر بگیریم باید قاعدتا اثر مثبت تقویت شود تا اثر منفی. انتظارات این است که شاخص بورس در آینده مثبت شود؛ این روند صعودی نه با شتاب؛ ولی برخواهد گشت.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.