صفحه اصلی / اسلایدر / صف فروش دلار در خیابان فردوسی
صف  فروش  دلار  در خیابان  فردوسی

تحولات انتخابات آمریکا باعث عقب نشینی قیمت هادربازار ارز و سکه شد

صف فروش دلار در خیابان فردوسی

کسب و کار نیوز - دلالان ارز از ترس ریزش بیشتر قیمت ها در صف فروش صرافی های میدان فردوسی روز پنج شنبه را شب کردند؛ اما آیا آن زمان که «جیک جیک مستونشون بود، فکر زمستون رو نکرده بودند؟» افراد زیادی به طمع به جیب زدن سودهای گزاف از جهش قیمت ارز در پساانتخابات آمریکا ارزهای خود را در پستوی خانه شان پنهان کرده بودند؛ اما با برگشتن ورق انتخابات آمریکا به سمت «بایدن» از ترس ریزش شدید بیشتر قیمت در صف فروش صرافی های فردوسی نشستند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق اعلام صراف‌های خیابان فردوسی از عصر چهارشنبه همزمان با آغاز ریزش قیمت ارز، تعداد زیادی از مردم در حال فروش ارزهای خود به دلیل ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ آنها می‌گویند در ابتدای هفته احتمالاً ریزش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. با بالا رفتن شانس پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا جَو بازار ارز مثبت شده و همین موضوع موجب کاهش چشمگیر قیمت ارز طی چند ساعت شد.

لغزش دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی روز پنجشنبه، دو روز پس از انتخابات آمریکا با ۱۷۳۰ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۲۶۸۵۰ تومان تعیین شد. همزمان با افزایش احتمال برد بایدن در انتخابات آمریکا، نرخ ارز در بازار ایران روندی نزولی به خود گرفته است.
روز پنجشنبه به ۲۶۳۵۰ تومان در صرافی ملی رسید و در بازار نیز به کانال ۲۷ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این در حال بود که روز چهارشنبه سقف قیمت دلار در مرز ۳۰ هزار تومان بود که نزدیک به ۸۰۰ تومان بیشتر از روز قبل از آن محسوب می‌شد. این در حالی بود که در دوازدهمین روز آبان، اسکناس آمریکایی هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود.

رویه کاهشی قیمت ارز در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

فعالان بازار ارز می گویند با بالا رفتن شانس پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا جَو بازار ارز مثبت شد و همین موضوع موجب کاهش چشم‌گیر قیمت ارز طی چند ساعت شد. صراف‌ها می گویند: خریداری در صرافی‌ها حتی برای قیمت‌ها در کانال ۲۵ هزار تومان نیز وجود ندارد و اکثر مردم برای فروش تماس می‌گیرند.
بعد از انتشار نتایج اولیه انتخابات آمریکا و بالا بودن شانس ترامپ برای ریاست جمهوری، بازار ارز سیر صعودی گرفته بود و دلار حتی در کانال ۳۰ هزار تومان هم قیمت خورده بود اما از عصر چهارشنبه و ساعات نخست معاملات پنج‌شنبه قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش ۴ هزار تومانی به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت.

تعدادی از صراف‌های خیابان فردوسی با اشاره به ریزش قیمت ارز در روز پنجشنبه گفتند: از آنجایی که امروز نیمه تعطیل است و اکثر شرکت‌ها تعطیل هستند، فعلاً فقط مردم عادی در حال فروش ارزهای خود هستند ولی از روز شنبه با آغاز فعالیت شرکت‌ها، بر تعداد فروشنده های بازار افزوده خواهد شد.
یکی از صراف‌ها تأکید دارد: رویه کاهشی قیمت ارز احتمالاً در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و به همین دلیل نیز شرکت هایی که ارز دارند نسبت به تبدیل ارز خود به ریال از روز شنبه اقدام می کنند.
او تأکید دارد که برخی از بازاری ها تلاش داشتند با خبرهای ساختگی و منفی کردن جو بازار قیمت ارز را افزایش دهند تا دلارهای خود را با قیمت های بالا بفروشند ولی امروز جَو بازار کاملا ریزشی است.
بانک مرکزی از روز دوشنبه ۲۱ مهرماه روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس وارد بازار کرده و سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داده است.
برهمین اساس نیز طی یک هفته گذشته حدود ۳۲۵ میلیون دلار توسط بازارساز وارد بازار متشکل شده ولی خریداری نداشته است؛ بانک مرکزی امروز اعلام کرده که در پنج روز کاری هفته دوم آبان ماه (از تاریخ ۸ الی ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹) روزانه، به طور متوسط ۶۵ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرده است.

مشکل اقتصاد ایران چیست؟

مشکلات اقتصادی ایران فراتر از انتخابات آمریکاست. اقتصاد ایران باید به صورت اساسی مورد بازنگری و اصلاح ساختاری قرار گیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد؛ مشکلات اساسی اقتصاد ایران جدا از اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور بشود، باقی خواهد ماند.

شوک موقتی به بازار ارز

لطفعلی بخشی، اقتصاددان
اقتصاد کشور ما به جای مستقل بودن، وابسته به تحولات سیاسی در کشوری مانند آمریکاست. تفسیری که در بازار ارز می شود، این است که اگر «ترامپ» پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا باشد، تحریم ها علیه ایران را سخت تر می کند و معاملات میان ایران و دیگر کشورها سخت تر و دستیابی ما به ارز خارجی کمتر و دشوارتر می شود.
ولی با روی کار آمدن «بایدن»، با توجه به وعده بازگشت او به برجام، چشم انداز معاملات خارجی و تسهیل ورود ارز به کشور بهتر می شود. بنابراین قیمت دلار در چنین حالتی سیر کاهشی خواهد داشت؛ ولی این تفسیر نیز تفسیر خطایی است چون اگر بایدن بخواهد به برجام برگردد مسلما شرط و شروط های زیادی برای ما خواهد گذاشت که برای نظام جمهوری اسلامی قبول کردنش راحت نیست. بنابراین هر اتفاقی که در بازار ارز ایران با روی کار آمدن «بایدن» بیفتد، موقتی است و دومرتبه ممکن است قیمت ارز روند افزایشی را در پیش گیرد.
گرچه به نظر می رسد با ریاست جمهوری «بایدن»، مذاکرات میان آمریکا و ایران شروع می شود؛ ولی مسئولان ما قطعا شرط و شروط هایی می گذارند و کار را عقب می اندازند. درنتیجه اگر در مورد آمدن بایدن هم اتفاقی بیفتد موقتی است و بعدا اوضاع به همان روال سابق برخواهد گشت.
بازار ارز ما حتی بعد از انتخابات آمریکا نیز به ثبات نمی رسد چون حتی اگر «بایدن» هم مستاجر بعدی کاخ سفید باشد، این پُست را دو ماه و نیم بعد تحویل می گیرد. در آن زمان نیز ایشان مسائل مهم تری نسبت به مساله ایران دارد. بنابراین مساله ایران برای او تقدم یک نیست و روند مذاکرات به بعد از عید موکول خواهد شد. این در حالی است که در ایران در بهار ۱۴۰۰ رئیس جمهور تغییر خواهد کرد. پس «بایدن» طبیعتا با رئیس جمهوری که می رود، کاری ندارد. او باید منتظر بماند تا ببیند رئیس جمهور جدید ایران کیست. بنابراین در کوتاه مدت هیچ اتفاقی در مورد بازگشت آمریکا به برجام نخواهد افتاد.
البته در مورد ریزش اخیر قیمت ارز در بازار باید گفت که معلوم نیست ریزش قیمت ارز تا کجا ادامه خواهد یافت چون برخی افراد در این بازار منافع خاص دارند و بر مبنای آن منافع خاص عمل می کنند. افت و خیز قیمت ارز به خاطر عملکرد دقیق اقتصاد ایران نیست و به عوامل سیاسی و تفسیرهای متعددی وابسته است که هر کدام برای خود دیدگاه هایی دارند و تفسیر می کنند که ما از آنها بی خبریم. این جریان های داخلی برمبنای محاسبات خودشان و تفسیرها و روش ها و قدرتی که در حاکمیت دارند، تصمیم می گیرند که ارز بخرند یا بفروشند و چه راهی در پیش بگیرند که در واقع ما از آن بی خبریم.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.