صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی بازار مسکن
سردرگمی بازار مسکن

انتخابات آمریکا و تحولات سیاسی چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

سردرگمی بازار مسکن

کسب و کار نیوز - تاثیر انتخابات آمریکا و تحولات سیاسی بر بازار مسکن این روزها به موضوع مهمی تبدیل شده است. بسیاری از فعالان بازار مسکن معتقدند که با انتخاب هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری بخش مسکن تاثیر جداگانه ای از آن خواهد پذیرفت چراکه قیمت مسکن نیز به نوعی به نرخ ارز بستگی دارد. در این بین برخی دیگر از کارشناسان بازار مسکن نیز بر این باورند که انتخاب بایدن یا ترامپ تفاوتی برای اقتصاد ایران و بازار مسکن ندارد. اما گزارش هایی که از بازارهای موازی با بازار مسکن و بازارهای دارایی دیگر به گوش می رسد حاکی از تاثیرپذیری این بازارها از این انتخابات هرچند در کوتاه مدت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، تحلیل های بسیاری در رابطه با تاثیرپذیری بازار مسکن از تحولات اخیر وجود دارد. برای بازار مسکن پیروزی ترامپ یا بایدن فرقی نمی‌کند؛ بلکه مهم تأثیری است که سیاست‌های این افراد می‌تواند بر قیمت ارز و نرخ تورم داخلی بگذارد. در شرایط فعلی نظر بازارها این است که پیروزی ترامپ به‌واسطه تداوم سیاست‌های خصمانه او به تشدید تنگناهای ارزی و در نتیجه رشد قیمت دلار و نرخ تورم دامن می‌زند و قیمت سایر کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها را نیز بالا می‌برد.

در همین زمینه بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن اظهار کرد: انتخابات آمریکا ممکن است در کوتاه مدت اثر روانی بر بازارهای ایران بگذارد اما اگر از دید وسیع تری به فضای بین المللی نگاه کنیم این انتخابات دیگر همانند سابق تعیین کننده سرنوشت کشورهای جهان نخواهد بود؛ چرا که ایالات متحده از جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار بحران شده و ترامپ یا بایدن هرکدام به کاخ سفید راه پیدا کنند به قدری درگیر چالشهای داخلی آمریکا می شوند که مجالی برای موضوعات فرعی مثل تحریم دیگر کشورها پیدا نمی کنند.

اما از سوی دیگر، انتخاب بایدن به‌واسطه احتمال بازگشت به میز مذاکره و گفت‌وگو با ایران، می‌تواند به کاهش تحریم‌ها و گشایش ارزی و اقتصادی منجر شود و در نتیجه روند صعودی قیمت‌ها را معکوس کند. در این شرایط، به‌واسطه خصایصی که برای بازار مسکن برشمرده شد، درصورت انتخاب ترامپ و فرض تداوم رشد نرخ ارز، رشد قیمت مسکن نیز ادامه پیدا خواهد کرد اما با پیروزی بایدن، فقط ترمز رشد مسکن کشیده می‌شود و چسبندگی قیمت مسکن بدون تغییری چشمگیر در مناسبات این بازار نظیر افزایش جدی تولید مسکن بخش خصوصی و کاهش قیمت زمین و نهاده‌های ساختمانی رفع نمی‌شود.

بلاتکلیفی مسکن با نوسانات ارزی

مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن

این روزها شرایطی ایجاد شده است که در بازار مسکن قیمت ها از سقف قدرت خرید مردم خارج شده و عمده معاملات که صورت گرفته جنبه سوداگرانه دارد. در نتیجه افزایش قیمت ها با این سبک نمی تواند تداوم داشته باشد مگر اینکه ارزش پول ملی کاهش بیشتری پیدا کند. از طرفی دیگر فاکتوری که در بلندمدت موجب افزایش قیمت ها شده کاهش پروانه های ساختمانی است که بر بخش عرضه مسکن در میان مدت تاثیر زیادی داشته است. دولت باید با با انتقال سرمایه و تسهیلات به رونق تولید مسکن کمک کند تا بتوانیم با مشکلاتی که وجود دارد مقابله کنیم.

در کشور سالانه به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. تولید ما در حال حاضر تنها ۴۰۰ هزار واحد در سال است . یکی از عوامل وجود خانه های خالی، نبود تناسب تقاضا و عرضه در حوزه مسکن است به اضافه اینکه عمده خانه های خالی با متراژ بالا عرضه می‌شوند در صورتی که توان خریدار، تنها کفاف خانه هایی با متراژ کم را می‌دهد.

اما بازار مسکن بسیار مبهم و پیچیده است به همین دلیل پیش بینی آن کار آسانی نیست. انتخابات آمریکا انعکاس خود را در قیمت ارز نشان خواهد داد. نرخ ارز در حال حاضر یک متغیر بسیار بااهمیت در تعیین قیمت دارایی ها از جمله مسکن است. البته تنها متغیر موثر در قیمت ارز فقط بحث انتخابات آمریکا نیست. مسائل دیگر از جمله نقدینگی و اقتصاد داخلی هم دخیل است. با این حال انتخاب هریک از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا از لحاظ روانی می تواند اثرات کاهشی یا افزایشی بر بازار ارز بگذارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.