چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / شوک موقتی به بازار ارز

لطفعلی بخشی، اقتصاددان

شوک موقتی به بازار ارز

کسب و کار نیوز - اقتصاد کشور ما به جای مستقل بودن، وابسته به تحولات سیاسی در کشوری مانند آمریکاست.

سرمقاله-
تفسیری که در بازار ارز می شود، این است که اگر «ترامپ» پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا باشد، تحریم ها علیه ایران را سخت تر می کند و معاملات میان ایران و دیگر کشورها سخت تر و دستیابی ما به ارز خارجی کمتر و دشوارتر می شود.
ولی با روی کار آمدن «بایدن»، با توجه به وعده بازگشت او به برجام، چشم انداز معاملات خارجی و تسهیل ورود ارز به کشور بهتر می شود. بنابراین قیمت دلار در چنین حالتی سیر کاهشی خواهد داشت؛ ولی این تفسیر نیز تفسیر خطایی است چون اگر بایدن بخواهد به برجام برگردد مسلما شرط و شروط های زیادی برای ما خواهد گذاشت که برای نظام جمهوری اسلامی قبول کردنش راحت نیست. بنابراین هر اتفاقی که در بازار ارز ایران با روی کار آمدن «بایدن» بیفتد، موقتی است و دومرتبه ممکن است قیمت ارز روند افزایشی را در پیش گیرد.
گرچه به نظر می رسد با ریاست جمهوری «بایدن»، مذاکرات میان آمریکا و ایران شروع می شود؛ ولی مسئولان ما قطعا شرط و شروط هایی می گذارند و کار را عقب می اندازند. درنتیجه اگر در مورد آمدن بایدن هم اتفاقی بیفتد موقتی است و بعدا اوضاع به همان روال سابق برخواهد گشت.
بازار ارز ما حتی بعد از انتخابات آمریکا نیز به ثبات نمی رسد چون حتی اگر «بایدن» هم مستاجر بعدی کاخ سفید باشد، این پُست را دو ماه و نیم بعد تحویل می گیرد. در آن زمان نیز ایشان مسائل مهم تری نسبت به مساله ایران دارد. بنابراین مساله ایران برای او تقدم یک نیست و روند مذاکرات به بعد از عید موکول خواهد شد. این در حالی است که در ایران در بهار ۱۴۰۰ رئیس جمهور تغییر خواهد کرد. پس «بایدن» طبیعتا با رئیس جمهوری که می رود، کاری ندارد. او باید منتظر بماند تا ببیند رئیس جمهور جدید ایران کیست. بنابراین در کوتاه مدت هیچ اتفاقی در مورد بازگشت آمریکا به برجام نخواهد افتاد.
البته در مورد ریزش اخیر قیمت ارز در بازار باید گفت که معلوم نیست ریزش قیمت ارز تا کجا ادامه خواهد یافت چون برخی افراد در این بازار منافع خاص دارند و بر مبنای آن منافع خاص عمل می کنند. افت و خیز قیمت ارز به خاطر عملکرد دقیق اقتصاد ایران نیست و به عوامل سیاسی و تفسیرهای متعددی وابسته است که هر کدام برای خود دیدگاه هایی دارند و تفسیر می کنند که ما از آنها بی خبریم. این جریان های داخلی برمبنای محاسبات خودشان و تفسیرها و روش ها و قدرتی که در حاکمیت دارند، تصمیم می گیرند که ارز بخرند یا بفروشند و چه راهی در پیش بگیرند که در واقع ما از آن بی خبریم.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.