صفحه اصلی / اسلایدر / دست کرونا بر گلوی مشاغل
دست کرونا بر گلوی مشاغل

تعطیلی و قرنطینه دوباره چه تاثیری بر مشاغل و اقتصاد می گذارد؟

دست کرونا بر گلوی مشاغل

کسب و کار نیوز - طی هفته های گذشته با تشدید روند بیماری کرونا در کشور صحبت ها و اظهارنظرهایی مبنی بر تعطیلی کامل و قرنطینه ای دو الی سه هفته ای تهران از سوی برخی مسولان و نهادها مطرح شده است. هرچند این اظهارنظرها تا به امروز جنبه عملی به خود نگرفته اما برای کنترل وضعیت فعلی و آرایش مجدد کادر درمان ضروری به نظر می رسد. اما از طرفی درکنار ضرورت اجرای تعطیلی به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر بیماری، دیگر صدمه ای که بسیاری از مشاغل و کسب و کارها از تعطیلی ها و قرنطینه اجباری ناشی از بحران کرونا می بینند نیز غیرقابل انکار است. در ماههای نخست شیوع این بیماری بسیاری از مشاغل با تعطیلی از چرخه اقتصاد خارج شدند و برخی دیگر نیز به سمت مشاغل دیگری رفتند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هنوز تا به امروز بسیاری از کسب و کارها نتوانسته اند از پس خسارت ناشی از تعطیلی ها بربیایند و به همین دلیل با مطرح شدن موضوع تعطیلی طولانی مدت برای چندمین بار ساز مخالفت را کوک کرده اند. در چند ماهه نخست شیوع کرونا و دوران قرنطینه کسب و کارهای زیادی آسیب دیدند و حالا مبتلایان این بیماری از ماه های اول بیشتر شده اند و برخی معتقدند که باید بعضی شهرها دوباره به طور کلی تعطیل شوند.

در همین رابطه استاندار تهران گفت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت به دلیل افزایش شیوع کرونا، با حضور وزرای بهداشت و کشور بررسی می‌شود. محسنی بندپی به انجام الکترونیکی فعالیت‌ها تاکید کرد و عنوان داشت: حتی‌المقدور باید از ترددهای غیر ضرور خودداری شود و امور مختلف به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام شوند تا بتوانیم از شیوع ویروس جلوگیری کرده و نسبت به کاهش آمار ابتلاء تلاش کنیم.

علی ناظمی اشنی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این رابطه معتقد است که تعطیلی مشاغل با آسیب‌های معیشتی و اقتصادی زیادی همراه است اما بیشترین آسیب‌ها در زمان قرنطینه به کسب و کارهای خدماتی وارد می‌شود. وی در مورد بررسی تعطیلی و قرنطینه شهرها در زمان کرونا در خصوص ارزیابی تغییرات اقتصادی همه گیری کرونا در سطح استان تهران در چند ماهه نخست شیوع این بیماری، اظهار داشت: تفکیک استانی شیوع ویروس کرونا تحلیل ریزتری نسبت به تحلیل کلان آن می شود اما تحلیل کلان آن به صورتی است که ما در بخش عرضه خدمات و تولید کالا با مشکل مواجه شدیم و به دلیل رکود اقتصادی کشور در سمت تقاضا، بخش خدمات و تولید نیز دچار مشکل شد.

راهبردهای حفظ مشاغل در بحران کرونا

آلبرت بغزیان،اقتصاددان

تنها راه‌حل ممکن و موجود برای تقابل با کرونا به دلیل به طول انجامیدن این بحران، تطابق دادن دولت و جامعه با وضعیت است. این بدان معناست که دولت از یک سو، باید راهبردهای لازم را در پیش بگیرد و از سوی دیگر، مردم نیز همراهی لازم را داشته باشند. حمایت دولت از کسب و کارها و مشاغل رسمی به دلیل طولانی بودن بحران کرونا ضروری است. در خصوص هزینه‌هایی که برای حمایت از اقتصاد از سوی دولت پرداخت می‌شود هم دولت می‌تواند برای جبران آن، از عرضه سهام شرکت‌ها در بورس استفاده کند و درآمدهای خود را جبران کند. همچنین صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند راهکاری برای پوشش این هزینه‌ها باشد. در شرایط فعلی استقراض از بانک مرکزی توصیه نمی‌شود و باید از راهکارهایی مثل استفاده از ذخایر ارزی و عرضه سهام بهره برد. هر چه این راهکارها مورد استفاده قرار گیرد نگرانی برای افزایش نرخ تورم نیز از بین می‌رود

در طرف دیگر ماجرا مشاغلی قرار دارند که جزء مشاغل رسمی نبوده و پرداخت‌های مالیاتی ندارند. مثل دستفروشی، دوره‌گردی یا دکه‌های فروش کالا که این مشاغل به دلیل اینکه رسمی نیستند و مالیات نمی‌دهند مشمول حمایت دولتی قرار نمی‌گیرند و دولت می‌تواند از این مشاغل غیر رسمی نیز به شکل دیگری مثل اختصاص بسته معیشتی به خانواده این افراد حمایت کند. با توجه به اینکه بحران کرونا تا مدت ها می تواند کشور را تحت تاثیر قرار دهد باید راهکارهایی همراه با رعایت مسائل ضروری وجود داشته باشد. در غیر این صورت در کنار الزامی که برای تعطیلی ها وجود دارد هیچ کسب و کاری نمی تواند فعالیت داشته باشد و در نهایت از چرخه اقتصادی باید خداحافظی کند. در رابطه با طرح مجدد تعطیلی که در هفته های اخیر مطرح شده باید اشاره شود که کرونا با تحت تاثیر قرار دادن بسیاری از مشاغل خسارات بسیاری را به آنها وارد کرده است.

البته که کرونا یک مسئله جهانی است و حتی اقتصادهای پیشرفته و مشاغل اینترنتی را نیز درگیر خود کرده است. اما به نظر می‌رسد این بحران برای کسب و کارهای داخلی و سنتی جدی‌تر است. بحرانی که چندین ماه است که به جمع مشکلات قدیمی مثل رکود، افزایش هزینه‌ها و کاهش تقاضا افزوده شده و آینده این مشاغل را در بلندمدت تهدید می‌کند. باید منصفانه برخورد کنیم و با اقداماتی که دولت انجام می دهد همراه باشیم. زمان این نیست که بگوییم دولت اشتباه می کند و یا رشد منفی خواهد بود. هر دولت دیگری بود این درگیری را داشت. این وضعیت اجتناب ناپذیری برای کشور است و این موضوع جهانی بوده و مختص ایران نیست.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.