صفحه اصلی / سرخط خبرها / ناجی شاخص بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه

ناجی شاخص بورس

کسب و کار نیوز - انتخابات آمریکا بر فضای بازار سرمایه و حتی اقتصاد کشور ما از آنجایی که قدمت 30 ساله نسبت به تحریم ها و محاصره اقتصادی از جانب غرب و به ویژه آمریکا داشته، تقریبا بلاتاثیر است از آن جهت که تمام تاثیرهایی که تحریم ها باید می داشته از قبل روی اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه ما دیده شده است.

اما اینکه شوک انتخاباتی چه تاثیراتی می گذارد به جز آثار روانی ناشی از پرداخته های ذهنی برخی از افراد چیزی نیست. آنها معتقدند اگر جناح ایکس برنده انتخابات آمریکا شود ممکن است مراودات اقتصادی و گشایش های اقتصادی حاصل شود که ماحصل این ورود ارز به کشور است و درنتیجه ارز اگر بیاید که عامل محرک اصلی افزایش ها و بازدهی های ابتدای سال ۹۹ بود در نتیجه بازار سرمایه هم دچار افت می شود. این یک فرضیه است؛ اما در اصل و اساس آنچه بازار سرمایه را دچار چنین نوساناتی کرده عبارت است از ۱٫ ذات بازار در دوران گذر به منظور اصلاح قیمت سهام و شاخص؛ یعنی ما در دوره ای سیر می کنیم که شکل طبیعی حرکت بازار به صورت سینوسی اقتضا می کند که هرازگاهی مستمرا برخلاف ۴ ماهه ابتدای سال انتظار نداریم که مستمرا منفی شود. دو روز مثبت می شود و یک روز منفی می شود؛ ولی در نهایت می بینیم که شاخص از ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد به حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد کاهش یافته و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد اصلاح قیمت داشته است. حرکت بازار توام شده با بحث های انتخاباتی که به ناصحیح و غلط تعدادی از کاشناسان این را ساخته و پرداخته تحلیل هایی می بینند که آن انتخابات است که چنین تاثیراتی روی بورس گذاشته در صورتی که این طور نیست. اصل فضای نوسانی ما برمی گردد به بازدهی های پی در پی و بازدهی های بیش از اندازه ای که در ابتدای سال بوده و در حال حاضر اصلاح می شود. اگر ما کشوری مانند سایر کشورهای دنیا بودیم که ارتباطاتی در سطح بین الملل و مراودات ارزی با دنیای خارج داشتیم انتخابات آمریکا قطعا روی ما تاثیراتی داشت اما در حال حاضر خوشبختانه ما تاثیر خاصی نمی پذیریم. مطمئن باشید که اگر با اعلام نتایج انتخابات آمریکا بلافاصله به مدار اصلی تعادل خودمان در بورس بازخواهیم گشت.
در بورس بالغ بر ۵۰۰ شرکت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد اصلاح قیمت داشتند. بنابر اصلاحات مناسبی که ما در حال حاضر داریم به نظرم در حال حاضر همان دورانی که خیلی ها انتظارات آن را داشتند و دارند را داریم سیر می کنیم. مقطع فعلی و یک بازه زمانی میان مدت ۶ ماهه در آینده مقطع بسیار مناسبی برای گزینش و چیدن یک پورتفوی سهام مناسب از شرکت های بورسی است. بنابراین در حال حاضر در بازار سرمایه بیش از اندازه سهامداران بدبینانه به این بازار نگاه می کنند در حالی که من به جرات می توانم بگویم که تعداد بسیار زیادی شرکت در بورس هستند که به نسبت افت قیمت و قیمت فعلی بسیار ارزنده اند اما چون بازار نگران است و می داند که بازدهی شارپی که ۴ ماهه ابتدای سال داشتیم را ندارد در نتیجه تردید می کنند غافل از اینکه به چشم برهم زدنی این فضای معاملاتی و کسب و کار در بورس تغییر جهت می دهد و به راحتی نمی شود این سهام را دستچین کرد. حداکثر تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بیشتر انتظار نداریم که شاخص اصلاح کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.