صفحه اصلی / اسلایدر / عقب نشینی قیمت ها در بازار خودرو
عقب نشینی قیمت ها در بازار خودرو

کاهش نرخ ارز به افت قیمت خودرو منجر می شود؟

عقب نشینی قیمت ها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز - در حالی قیمت خودرو در روزهای اخیر روند کاهش داشته که شاهد رشد 25 درصدی این کالا در مبدا بوده ایم. به گفته فعالان بازار، قیمت خودرو در هفته جاری بر بر مدار ریزش قرار دارد و در روزهای اخیر نیز متاثر از کاهش نرخ ارز و نبود مشتری در بازار سرعت بیشتری به خود گرفت است. این در حالی است که طی هفته گذشته شورای رقابت اعلام کرد مجوز افزایش قیمت خودرو در فصل پاییز داده شده و خودروها در این فصل با قیمت های جدید به مصرف کنندگان تحویل داده می شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نرخ ارز تاثیر بسیار زیادی بر قیمت خودرو دارد و این کالا همگام با تاثیرپذیری دیگر بازارهای مالی از نرخ ارز شاهد رشد قیمت ها بوده است. بازارهای مالی موازی یکدیگر حرکت می کنند و بازار خودرو نیز یکی از اصلی ترین بازارهای سرمایه گذاری در سالهای اخیر بوده و به همین دلیل شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت ها است. اما با کاهش قیمت دلار قیمت تمام خودروهای داخلی و خارجی ارزان شد. هفته گذشته با کاهش حدود سه هزار تومانی قیمت دلار قیمت بیشتر خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت اما کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت دلار تاثیر چندانی بر روند ارزان شدن قیمت خودروها ندارد.

با توجه به شرایط بازار خودرو و افزایش مدت نرخ ارز دلالان و واسطه‌ها به قیمت‌سازی و ارائه قیمت‌های غیر واقعی و حبابی در فضای مجازی می‌پرداختند که با کاهش قیمت ارز و همچنین نبود مشتری در بازار سقوط قیمت خودرو که از ابتدای هفته جاری به‌آرامی آغاز شده بود، متاثر از کاهش شدید نرخ ارز سرعت بالایی به خود گرفت به طوری که قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال فرو ریختن است.

«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، در‌‌این‌زمینه گفت: با‌توجه‌به اختلاف بسیار زیاد نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودروها، ابلاغیه شورای رقابت نیز نمی‌تواند تأثیری بر قیمت‌ها داشته باشد. وی معتقد است: این روز‌ها نرخ ارز عامل اصلی اثرگذار بر بازار خودرو است که نزولی شدن آن، همچنین نبود مشتری در بازار سبب تداوم روند کاهشی قیمت‌ها شده است. موتمنی تأکید کرد: همچون هفته‌های گذشته، بازار در رکود کامل است و حتی خریداران واقعی نیز با احتمال تداوم کاهش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

خالی شدن حباب خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

با توجه به کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر پیش بینی می شود قیمت خودروهای وارداتی کاهش محسوسی داشته باشد و به اصطلاح حباب قیمتی آنها از بین برود و در رابطه با خودروهای داخلی هم دیگر افزایش قیمتی را نداشته باشیم. به عبارتی قیمت خودروهای داخلی ثبات را تجربه خواهد کرد.

بنابراین اتفافاتی که در بازار ارز افتاده موجب خواهد شد تا حباب قیمت خودروهای بالای یک میلیارد تخلیه شود و قیمت خودروهای داخلی دیگر جهش چندانی نداشته باشد. ممکن است روند رشد قیمت خودروهای داخلی کند شود. البته نزدیک شدن به انتخابات آمریکا نیز بر ثبات قیمت دلار و قیمت خودرو اثرگذار است. قیمت خودرو در این مدت به شدت افزایش یافته بود اما حالا معتقدیم که حباب خودرو می‌ترکد. همه چیز به وضعیت بازار ارز بستگی خواهد داشت و اگر نرخ دلار کنترل شود، بازار خودرو نیز کنترل خواهد شد، اما افزایش نرخ ارز، پرواز مجدد قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

اتفاق دیگری که در این شرایط پیش‌بینی می‌شود، رکود شدید است. یعنی مردم انتظار دارند قیمت‌ها ریزش داشته باشد و به همین دلیل از خرید دست می‌کشند، همه این مسائل سبب می‌شود تا پیش‌بینی رفتار اقتصادی مردم دشوار باشد. افت کند قیمت‌ها و رکود شدیدتر از شرایط فعلی در ماه‌های آینده در کشور پیش‌بینی می‌شود اما در عین حال با توجه به آسیب پذیری شدید زیرساخت‌های اقتصادی باید منتظر ماند و دید دولت چه برنامه ای برای این اتفاق خواهند داشت.

به هر ترتیب برای خروج از آشفته بازار خودرو و صنعت خودروسازی، راهی جز توجه به تولید نمانده است که آن هم از مسیر آزادسازی قیمت‌ها می‌گذرد. با وجود تمام زیان‌ها و بدهی‌های خودروسازان، اگر امروز قیمت‌ها آزاد شود، پول نقد در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی جریان خواهد یافت و محرک تولیدِ بیشتر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.