صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیل فرایند واردات در مقابل صادرات
تسهیل فرایند واردات در مقابل صادرات

دولت و بانک مرکزی از سیاست‌های سخت گیرانه رفع تعهد ارزی عقب نشینی کردند

تسهیل فرایند واردات در مقابل صادرات

کسب و کار نیوز - با سیگنال جدید رئیس کل بانک مرکزی بازار ارز کاهش مجدد قیمت ها را شاهد بود و قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی وارد شد. این در حالی است که مقررات جدید موجب تسریع بازگشت ارز حاصل صادرات به کشور می‌شود. در همین رابطه کارشناسان بازار ارز بر این باورند که این سیگنال توانسته تا حدودی بر بازار ارز تاثیر مثبتی داشته باشد. به دنبال تاثیرپذیری بازار ارز از این خبر جدید، سکه نیز با کاهش قیمت روبرو شد و بازار سرمایه نیز پس از روزها ریزش شاخص، با رشد معقولی روبر شد. حال باید دید سیگنال های خبر جدید همتی به بازار ارز چه آینده ای را برای این بازار رقم خواهد زد. آیا سیگنال جدید بانک مرکزی پیشخور کردن خبر انتخابات آمریکا و تاثیر احتمالی آن بر قیمت های ارز است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه افتتاح رسمی سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی در این رابطه گفت: قرار بر این شد مقررات جدید بازگشت ارزهای صادراتی به گونه ای طراحی شود که اولا سریع ارز به کشور بازگردد و به مواد اولیه کارخانجات بازگردد و ثانیاً دیگر شاهد مواردی همچون خالی فروشی و ادعاهای خلاف واقع در آن وجود نباشیم که این مقررات به زودی ابلاغ خواهد شد.

همتی با بیان اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوصی با توجه به شرایط تجارت خارجی نیاز دارند که آزادی عمل برای بازگرداندن ارز داشته باشند، گفت: پیش از این نیز روش‌های مختلفی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات امتحان کرده بودیم اما با مواردی که در جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد، قرار بر این شده که مقررات جدید بازگشت ارز حاصل صادرات به کشور امر به گونه‌ای طراحی شود که اولا سریع ارز به کشور بازگردد و به مواد اولیه کارخانه ها بازگردد و ثانیاً دیگر شاهد مواردی همچون خالی فروشی و ادعاهای خلاف واقع در آن وجود نباشیم که این مقررات به زودی ابلاغ خواهد شد.

همتی افزود: تصمیمات جدید ستاد اقتصادی دولت اشاره می‌کند که شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان طوری طراحی شود که ابتدا ارز سریع به کشور بازگشته و به مواد اولیه کارخانه ها تبدیل شود. همچنین خالی فروشی و ادعاهای خارج از واقع در آن وجود نداشته باشد. این دستورالعمل به زودی توسط رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد.

مقررات نویسی برای کنترل نرخ ارز

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز

اکتفای دولت و بانک مرکزی به تصویب قوانین که تجربه ناکارآمدی را نیز تا به امروز داشته موجب ساماندهی بازار ارز نخواهد شد. اینکه اعلام می کنند سیگنال رئیس بانک مرکزی در رابطه با قوانین جدید بازگشت ارز صادراتی موجب کاهش نرخ دلار به ۲۶ هزار تومان شده قطعی نیست چراکه این روزها شاهد نوسان نرخ دلار هستیم و هفته گذشته نرخ دلار تا ۴ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد. اصولا تصور بازار برخلاف تصور تصویب کننده قوانین و نهاد مربوطه می تواند باشد. صادرکننده باید انگیزه بازگشت ارز را داشته باشد. قوانین و مقررات وضع شده باید به علاقه مندی صادرکننده به بازگشت ارز منجر شود و انگیزه سودآوری داشته باشد.

مقررات نویسی راه حل بازگشت ارز صادراتی و کاهش نرخ ارز نیست. به طور کلی در رابطه با کارکرد قوانین و مقررات بانک مرکزی و دولت در حوزه بازگشت ارز و کنترل بازار ارز شک وجود دارد. دولت و بانک مرکزی با یک رویکردی که رویکرد مناسبی به نظر خودشان است دستورالعمل هایی را به خورد بازار می دهند. اما ابهام در کارایی این قوانین و مقررات در بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد. ممکن است تصویب قوانین پشت قوانین، تاثیر معکوس داشته باشد. ممکن است عدم اطمینان ایجاد کند و تجربیات نیز همین را نشان می دهد. هر چقدر قوانین ساده تر باشد و کمتر مزاحمت برای فعالان اقتصادی داشته باشد کارایی بیشتری نیز دارد.

فکر می‌کنم در حال حاضر فقط یک عامل خارجی بتواند قیمت‌ها را کمی پایین آورد. برای مثال انتخاب نشدن ترامپ در انتخابات آمریکا. یک سیگنال‌ هم کفایت می‌کند که انتظار بازیگران بازار تغییر کند چون این شرایط ناشی از همین انتظارات است. کنترل بانک مرکزی در طی این سال‌ها به صورت پله‌ای روی بازار ارز کم و کم‌تر شده است. از طرفی همزمان منابع ارزی نیز تحلیل رفته است. بنابراین در حال حاضر منابعی هم اگر باشد امکان مداخله موثر بانک مرکزی وجود ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

یک دیدگاه

  1. محمدرضا کیانفر

    حمید شهرستانی کارشناس سیاسی گفت: انتخاب بایدن برای ایران بهتر است.

    آقای شهرستانی،
    دقیقه۹۰ است که ترامپ بدون شرط تحریمها را برمی‌دارد زیرا می‌خواهد تبلیغ کند مخوفترین حکومت تروریست جهان را به زانو درآورده بعد از ۳نوامبر هرکدام برنده شود هیچ ارفاقی نمی‌کند.
    بودم جوان که گفت مرا پیر اوستاد فرصت غنیمت است نباید ز دست داد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق #آزادی_بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.