پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / سخت گیری دولت در مالیات ستانی
سخت گیری دولت در مالیات ستانی

نرخ مالیات بر عایدی املاک 2 برابر شد و به ۵۰ درصد افزایش یافت

سخت گیری دولت در مالیات ستانی

کسب و کار نیوز - نرخ مالیات بر عایدی املاک در سال اول و کمتر از آن، در مقایسه با پیش نویس ارائه شده توسط وزارت اقتصاد ۲ برابر شد و به ۵۰ درصد افزایش یافت. همچنین هیات وزیران در جلسه ای به ریاست رییس جمهوری، ضمن بررسی مواد دیگری از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، آن را به تصویب رساند و مالیات بر املاک و خودروی میلیاردی نیز به تصویب رسید. این در حالی است که با وجود آنکه حدود ۷۷ درصد خرید و فروش ها در بازارمسکن ایران را معاملات سوداگرانه تشکیل می دهد، هنوز طرح مالیات بر عایدی سرمایه اندر خم یک کوچه قرار دارد و از کمیسیون اقتصادی مجلس فراتر نرفته است. در حوزه املاک، عمده املاکی که در کشور ما ساخته می‌شود، مصرفی نیست بلکه لوکس است اما چون فضای حاکم بر بازار مسکن، فضای سفته بازی است شاهد ساخت املاک لوکس در کشور هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مالیات بر املاک و خودروهای لوکس در بسیاری از کشورها وجود دارد زیرا با توجه به اثر تنظیمی که دارد موجب کاهش ساخت خانه‌های لوکس می‌شود ضمن اینکه منجر به باز توزیع می‌شود؛ چرا که کسی که خانه و خودرو گران قیمت دارد و از مواهب جامعه بیشتر استفاده کرده است، مالیات بیشتری پرداخت می‌کند. کارشناسان معتقدند اگر این برنامه عملیاتی شود در کنار مالیات بر خانه های خالی، تاثیر بسزایی در خروج بازار مسکن از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی دارد و می تواند به کنترل قیمت ها منجر شود. البته مالیات خانه های خالی به تصویب مجلس رسیده که شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت.

راغفر، اقتصاددان در رابطه با اجرای مالیات ستانی از املاک و خودروها می گوید: مافیای مسکن در مجلس هم رخنه دارد که این افراد اجازه نمی‌دهند مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا برسد و به بهانه‌های مختلف در اجرا سنگ‌اندازی می‌کنند. هر چند که این مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده و قانون است اما در مجموعه دولت اراده‌ای برای اجرای آن نیست و افراد منتفع به هزار روش سنگ اندازی خواهند کرد.

براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که در جلسات هیئت دولت در حال بررسی و تصویب نهایی قرار دارد، نرخ مالیات بر عایدی املاک در سال اول و کمتر از آن، در مقایسه با پیش نویس ارائه شده توسط وزارت اقتصاد ۲ برابر شد و به ۵۰ درصد افزایش یافت. در پیش نویس وزارت اقتصاد، نقل و انتقال قطعی املاک و حق واگذاری محل که قبل از تصویب این قانون تملک شده باشد از پرداخت مالیات بر عایدی املاک معاف شده بود که این موضوع هم در مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت حذف شد. این در حالی است که مالیات بر املاک و خودروی میلیاردی به تصویب رسیده است. هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه، به ریاست رییس جمهوری، ضمن بررسی مواد دیگری از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، آن را به تصویب رساند.

ناکارآمدی قوانین مالیات ستانی

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی

مخالفتی با طرح مالیات ستانی از املاک و خودروها وجود ندارد اما موضوع اصلی در رابطه با سازوکار اجرای آن و دست دست کردن دولت برای تحقق اجرای این طرح است. سالهای سال است که تنها تصمیاتی برای این طرح گرفته شده و خبری از اجرای آن نبوده است. این در حالی است که دولت می بایست با به اجرا درآوردن طرح مذکور به دنبال پیدا کردن خلاءهایی باشد که در این طرح وجود دارد. مشخص نیست قوانین این حوزه چگونه تدوین شده و یا خواهد شد و آیا دولت توان اجرای این طرح را با توان فعلی خود دارد یا خیر. مالیات ستانی از املاک و خودروها در تمام کشورها اجرا می شود اما اجرای درست آن نیاز به کار کارشناسی و دقیق دارد. اینمه دولت فقط بخواهد در این حوزه قوانین وضع کند چاره کار نیست. بنابراین اگر واقعا بخواهیم به مانند کشور‌های توسعه یافته قوانین مالیاتی را توسعه دهیم به کار بسیار جدی و کارشناسی قوی نیازمندیم.

اگر چه رویکرد مالیات ستانی از عایدی سرمایه رویکرد درستی است اما در عمل تمام جوانب آن باید در نظر گرفته شود. چرا که هنوز زیرساخت های چنین طرحی در کشور مهیا نیست و این طرح با توجه به برخورداری از زوایای وسیع در صورت اجرا برای دولت نمی تواند درآمدزا باشد چرا که با کیفیت زندگی مردم سر و کار دارد. همچنین مشکل دیگری که وجود دارد مرتبط با عدم انسجام و پختگی قوانین حوزه مالیاتی است. ما در این باره باید کار کارشناسی قوی و راهگشا انجام دهیم، تا بتوانیم به آن نتیجه مطلوبی که مدنظر قرار داریم، دست پیدا کنیم. بنابراین در این راستا می‌توانیم از تجربیات سایر کشور‌ها استفاده کنیم تا آن نتیجه‌ای که مطلوب و دلخواه است، نیز به دست آید.

همچنین مطالعه کنید:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.