به گزارش کسب و کار نیوز، معادله مجهول کاهش یا افزایش نرخ خودرو این روزها به شدت وابسته به چندین عامل «نرخ ارز»، «نتیجه انتخابات آمریکا» و به ویژه «نرخ اعلامی کارخانه» و «شیوه قیمت گذاری» است.
این در حالی است که روز سه شنبه در پی کاهش نرخ ارز، قیمتها در بازار خودرو نیز کاهشی شد، به طوری که قیمت خودروهای داخلی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان پایین آمد. در عین حال قیمت خودروهای خارجی نیز به طور متوسط حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
صاحبان خودرو فروشنده شدند
با افزایش هیجان در بازار دلار، فروشندگان خودرو نیز از پای ننشستند و تعداد آنها در بازار بیشتر از میزان تقاضای خرید است، اما در مجموع معاملهای صورت نمیگیرد، در عین حال وضعیت بازار خودرو طوری است که قیمتها چندان باثبات نیستند و به عنوان مثال برای خودرویی مانند پراید قیمت بین ۱۲۵ تا ۱۱۷ میلیون تومان اعلام میشود.
خرید و فروشی صورت نمی گیرد
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در این مورد می گوید: «با افت قیمت ارز، قیمتها در بازار خودرو نیز کاهشی شده هرچند خرید و فروشی صورت نمیگیرد.»
وی با بیان اینکه قیمت پراید که قبلاً تا ۱۲۸ میلیون تومان بالا رفته بود، روز سه شنبه در بازار به ۱۱۷ میلیون تومان رسیده است، تصریح کرد: «هم اکنون نه مراجعه کنندهای برای خرید خودرو داریم و نه معامله صورت میگیرد.»
به گفته موتمنی، طی روزهای اخیر تعداد فروشندگان در بازار خودرو بیشتر از قبل شده، اما خریداران دست نگه داشته اند و فعلا خرید نمیکنند.
افت ۷ میلیون تومانی قیمت پراید
علیرضا پورحسنی یکی از فعالان خودرو نیز در این مورد گفت: تا دیروز بازار خودرو در مقابل کاهش قیمتها مقاومت میکرد، اما امروز شاهد کاهش قابل توجه قیمتها در این بازار هستیم. وی ادامه داد: در حال حاضر بحث دلار ۲۶ یا ۲۷ هزار تومانی در بازار مطرح است که اگر این رقم محقق شود قیمت خودرو در بازار کاهش چشمگیری خواهد داشت.
افت ۱۰ میلیونی قیمت دست دومها
محمدرضا محبوبی منش، عضو اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: قیمتها در بازار خودرو از روز گذشته با افت ۵ میلیونی همراه بوده و امروز به حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت در خودروهای داخلی رسیده ایم.
به گفته محبوبی منش، افت قیمت در بازار خودروهای دست دوم نیز اتفاق افتاده به طوری که قیمت یک دستگاه رانا صفر مدل ۹۷ از ۲۱۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
کاهش ۳۰ میلیونی خودروهای یک میلیاردی
در عین حال، قیمت خودروهای مونتاژی نیز در بازار کاهش داشته به طوری که قیمت جک S۵ با افت ۵۰ میلیون تومانی به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت جیلی اکسلنت از ۴۱۰ میلیون تومان به ۳۹۵ میلیون تومان رسیده است.
در حال حاضر خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد و همزمان با کاهش نرخ ارز، تعداد فروشندگان خودرو نیز افزایش یافته و این دو موضوع باعث پایین آمدن قیمت خودرو در بازار شده است.
فعالان بازار خودرو قبلاً پیش بینی کرده بودند که همانطور که قیمت خودرو به طور نجومی بالا رفت، دچار ریزش نیز شود، زیرا قیمتها واقعی نبوده و متقاضی واقعی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد.
دلالان روز سه شنبه به مشتریان یا قیمت نمیدهند و یا ریزش قیمت را انکار می کنند، توصیه تمامی کارشناسان به مصرف کنندگان این است که خرید خودرو را به تعویق بیندازند.
بازی قیمتی سیاست گذار در بازار خودرو
در این میان قیمت گذاری خودرو در کارخانه نیز محل مناقشه است. شورای رقابت که هم اکنون قیمت های اعلامی را مشخص می کند مورد انتقاد شدید خودروسازی ها و البته وزیر صمت است. در همین زمینه رزم حسینی می گوید: «قرار شد کارگروه مشترکی بین وزارت صمت و کمیسیون صنعت مجلس تشکیل شود تا کیفیت خودروهای تولیدی با ایجاد رقابت بالا رود. خوشبختانه کمیسیون کار خوبی را شروع کرده و به نقاط مشترکی رسیدیم که در آینده نزدیک طرح مشترک دولت و خودرو را مطرح می کنیم. امیدواریم با این طرح وضعیت خودرو بهتر و از وضعیت نابسامان امروز خارج شود. باید انحصار شکسته شده و فضای کشور در حوزه خودرو بهتر شود.»
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار خودرو را بررسی می کند.
ریشه یابی علل کاهش قیمت خودرو
امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو
در یکی، دو هفته اخیر حرکت صعودی بازارهای دارایی از جمله بازار خودرو شیب تندی داشت و قیمت کالاها بیشتر از قیمت دلار افزایش یافت و به همین دلیل حباب بزرگی شکل گرفت. علت اصلی آن نگرانی های شدید بازار بود. پس طبیعی است که زمانی که نگرانی ها کم می شود، آن حباب سریع تخلیه می شود و قیمت به شدت ریزش دارد. از طرفی به این نکته توجه کنید که پایین آمدن قیمت در کالاهایی مانند خودرو به کندی و مطمئنه صورت می گیرد. البته آن بخش از قیمت کالا که حباب است به سرعت ریزش می کند. به طور مثال خودرویی ۵۰۰ میلیون تومان ارزش دارد؛ ولی در بازار ۶۰۰ میلیون تومان است. این ۱۰۰ میلیون اضافه بر قیمت واقعی، همان حبابی است که به سرعت ریزش دارد؛ اما ریزش قیمتی بیشتر و پایین آمدن نرخ این خودرو از ۵۰۰ میلیون تومان به شدت وابسته به ثبات قیمت دلار و بقیه عوامل کلیدی اقتصاد است.
اما ریزشی که در بازار خودرو شاهد هستیم تحت تاثیر عوامل سیاسی است. از آنجایی که در نظرسنجی های آمریکا «بایدن» جلوتر از «ترامپ» است، یک خوش بینی به بازارهای مالی ایران دارد برمی گردد.
البته این خوش بینی به معنی خوش بینی صرف نیست. منظور این است که بدبینی گذشته بسیار زیاد بود و نسبت به آن بدبینی، ما خوش بین تر شده ایم. من تا دو هفته دیگر نمی توانم اظهار نظری کنم چون اتفاقاتی که در این دو هفته می افتد؛ چه به سمت بالا و چه به سمت پایین هیجانی است. ولی بعد از آن باید ببینیم چه اتفاقی می افتد و اگر ثبات برگردد، مسلما قیمت ها ثابت می شود. اگر به طور معنی دار قیمت دلار پایین بیاید و به طور مثال به ۲۵ هزار تومان برگردد کاهش قیمت تدریجی قیمت خودرو را مشاهده می کنیم. همیشه قیمت خودرو از قیمت دلار عقب تر است و به کندی به دلار می رسد و برعکس آن زمانی که قیمت دلار طی ۲ تا ۳ روز پایین می آید در بازار خودرو اتفاقی نمی افتد. ولی اگر این ریزش تداوم داشته باشد به تدریج اثر خود را روی خودرو نشان خواهد داد.
توصیه من به خریداران این است که در دو هفته پیش رو خرید یا فروش نداشته باشند. بهترین کار حرفه ای های بازار این است که در این دو هفته به ارزانی دامن بزنند و مردم را قانع به فروش کالا کنند و بعد آن محصول را بخرند و در مقطعی گران تر بفروشند. در این گونه مواردی که نوسانات قیمتی شدید است غیرحرفه ای ها خیلی ضررمی کنند. لذا توصیه من به مردم این است که در این دو هفته هیچ کاری نکنند. من به شخصا امیدی ندارم که با روی کار آمدن «بایدن» اتفاقات به سمتی برود که مثلا دلار به ۲۰ هزار تومان برگردد چون واقعیت های اقتصادی ما این را نشان نمی دهد. ولی این را می دانم که ۳۲ هزار تومان دلار عدد بالایی برای اقتصاد ایران است. کسی که خودرو دارد برای فروش عجله نکند و کسی که می خواهد خودرو بخرد عجله نکند.