صفحه اصلی / سرخط خبرها / ریشه یابی علل کاهش قیمت خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

ریشه یابی علل کاهش قیمت خودرو

کسب و کار نیوز - در یکی، دو هفته اخیر حرکت صعودی بازارهای دارایی از جمله بازار خودرو شیب تندی داشت و قیمت کالاها بیشتر از قیمت دلار افزایش یافت و به همین دلیل حباب بزرگی شکل گرفت.

 علت اصلی آن نگرانی های شدید بازار بود. پس طبیعی است که زمانی که نگرانی ها کم می شود، آن حباب سریع تخلیه می شود و قیمت به شدت ریزش دارد. از طرفی به این نکته توجه کنید که پایین آمدن قیمت در کالاهایی مانند خودرو به کندی و مطمئنه صورت می گیرد. البته آن بخش از قیمت کالا که حباب است به سرعت ریزش می کند. به طور مثال خودرویی ۵۰۰ میلیون تومان ارزش دارد؛ ولی در بازار ۶۰۰ میلیون تومان است. این ۱۰۰ میلیون اضافه بر قیمت واقعی، همان حبابی است که به سرعت ریزش دارد؛ اما ریزش قیمتی بیشتر و پایین آمدن نرخ این خودرو از ۵۰۰ میلیون تومان به شدت وابسته به ثبات قیمت دلار و بقیه عوامل کلیدی اقتصاد است.
اما ریزشی که در بازار خودرو شاهد هستیم تحت تاثیر عوامل سیاسی است. از آنجایی که در نظرسنجی های آمریکا «بایدن» جلوتر از «ترامپ» است، یک خوش بینی به بازارهای مالی ایران دارد برمی گردد.
البته این خوش بینی به معنی خوش بینی صرف نیست. منظور این است که بدبینی گذشته بسیار زیاد بود و نسبت به آن بدبینی، ما خوش بین تر شده ایم. من تا دو هفته دیگر نمی توانم اظهار نظری کنم چون اتفاقاتی که در این دو هفته می افتد؛ چه به سمت بالا و چه به سمت پایین هیجانی است. ولی بعد از آن باید ببینیم چه اتفاقی می افتد و اگر ثبات برگردد، مسلما قیمت ها ثابت می شود. اگر به طور معنی دار قیمت دلار پایین بیاید و به طور مثال به ۲۵ هزار تومان برگردد کاهش قیمت تدریجی قیمت خودرو را مشاهده می کنیم. همیشه قیمت خودرو از قیمت دلار عقب تر است و به کندی به دلار می رسد و برعکس آن زمانی که قیمت دلار طی ۲ تا ۳ روز پایین می آید در بازار خودرو اتفاقی نمی افتد. ولی اگر این ریزش تداوم داشته باشد به تدریج اثر خود را روی خودرو نشان خواهد داد.
توصیه من به خریداران این است که در دو هفته پیش رو خرید یا فروش نداشته باشند. بهترین کار حرفه ای های بازار این است که در این دو هفته به ارزانی دامن بزنند و مردم را قانع به فروش کالا کنند و بعد آن محصول را بخرند و در مقطعی گران تر بفروشند. در این گونه مواردی که نوسانات قیمتی شدید است غیرحرفه ای ها خیلی ضررمی کنند. لذا توصیه من به مردم این است که در این دو هفته هیچ کاری نکنند. من به شخصا امیدی ندارم که با روی کار آمدن «بایدن» اتفاقات به سمتی برود که مثلا دلار به ۲۰ هزار تومان برگردد چون واقعیت های اقتصادی ما این را نشان نمی دهد. ولی این را می دانم که ۳۲ هزار تومان دلار عدد بالایی برای اقتصاد ایران است. کسی که خودرو دارد برای فروش عجله نکند و کسی که می خواهد خودرو بخرد عجله نکند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.