صفحه اصلی / اسلایدر / کوران اصلاح در بورس
کوران اصلاح در بورس

بورس تهران ابرکانال یک میلیون و 500 هزار واحدی را از دست داد

کوران اصلاح در بورس

کسب و کار نیوز - تالار شیشه ای که به فصل اردیبهشت ماه جلالی، کعبه آمال و آرزوی سهامداران بود، این روزها گریزگاه غزالان این دشت شده!

به گزارش کسب و کار نیوز، درخشش کانال ۲ هزار واحدی سه ماهی است که تنها به خاطره ای بدل گشته و در این میان روز دوشنبه نماگر این بازار در آخرین شکست خود ابرکانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را که به منزله یک کف حمایتی معتبر جهت جلوگیری از نزول بیشتر شاخص عمل می کرد را نیز از دست داد و برخلاف نظر کارشناسان نتوانست به روند صعودی برگردد که هیچ، افتی ۵۱ هزار واحدی را تجربه کرد. از آن سو، مجموع ارزش معاملات در بورس و فرابورس به شدت افت کرد و به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسید.

دلایل افت ادامه دار شاخص چیست؟

اگر عینک واقع بینی را بزنیم، مسائل زیر بنایی اعم از خروج نقدینگی از بازار سرمایه و افزایش نرخ ارز و طلا را می توان عامل اصلی اُفت بازار سرمایه دانست. هرچند تصمیماتی که در چند ماه گذشته در رابطه با بازار بورس در جلسات شورایعالی بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته شد سبب به وجود آمدن مازاد عرضه شد، این امر به تدریج راه را برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بازار های موازی باز کرد.

محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۰۰ بسیار مهم است

در این رابطه ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی؛ همان کانالی که ۷ تیر در آن به سر می برد، این بازار را دلهره آورتر از گذشته برای سهامداران کرد. این در حالی است که جو هیجانی بازار سهام به دلیل ترس از ریزش شاخص کل باعث ایجاد صف‌های فروش شده است.
از طرفی هم پیش‌خور شدن پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا به نوعی باعث شده تا سهامداران ریزش دلار را محتمل‌تر ببینند. کارشناسان معتقدند حمایت از بازار سهام انجام می‌شود اما فشار فروش در کلیت بازار سهام بسیار زیاد است و حمایت حقوقی‌ها جوابگو نیست.
در این میان پیش فرض این است که اگر از محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۴۵۰ پایین‌تر برویم کار بازار سهام به شدت سخت می‌شود اما به نظر می‌رسد بازار در این محدود به شدت حمایت و صف‌های فروش جمع می‌شود.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه را بررسی می کند.

فصل میوه چینی در بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه
به مدار تعادلی و پایان اصلاحات در بورس نزدیک شده ایم و برگشت بورس نزدیک است. بنابراین جای نگرانی نیست. سرعت در اصلاح شاخص و قیمت ها موجبات نزدیک تر شدن به نقطه تعادل را به ما نشان می دهد.
اصل کلی این است که طبق ساز و کاری که در ذات بازار سرمایه نهفته است، اصلاح به صورت خودکنترل به وجود می آید. بنابراین دلیل اصلی که باعث شده اصلاح طولانی مدت را در این بازار شاهد باشیم، گذر از یک دوره چهار ماهه با متوسط بازدهی رشد ۳۱۰ درصدی است. تبعات گذر از آن مقطع زمانی و ورود حجم عظیم نقدینگی به بازار سرمایه و آحاد مردمی که به نوعی جذب بازار سرمایه شدند، اصلاحی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سهام موجود در بورس و فرابورس دارای توجیه اقتصادی و قابلیت سرمایه گذاری هستند به شرط اینکه بازه زمانی میان مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار دهیم و چه بسا تا چند ماه آینده و حداکثر تا پایان سال مشاهده کنیم که فرصت حاضر جزو فرصت های ویژه ای بود که در اقتصاد بازار سرمایه ما پیش آمد و بهترین موقعیت برای دستچین کردن یک سبد سهام و ترکیب دارایی مالی است. به هر حال پیامدهای این افزایش ها اصلاحی است که انجام شده؛ همان طور که آن افزایش ها مداوما به هیچ عنوان متصور نبود که ادامه داشته باشد این کاهش ها به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. قطع به یقین گذر خواهیم کرد و در حال حاضر در کوران دوران اصلاحی هستیم و مسلما حتی حال حاضر با وجود موجود بودن شرکت هایی که قابلیت سرمایه گذاری خوبی دارند اما متاسفانه چون فضای عمومی فضای عمدتا سست و بی انگیزشی است، کمتر سرمایه گذاری به این موقعیت کمتر توجهی دارد؛ اما مطمئنا از این گذر عبور خواهیم کرد.
انتظار طولانی برای بازگشت شاخص زیاد متصور نیست؛ اما مشاهده می کنیم که حدود ۵۰۰ شرکت، قیمت سهام خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح کرده اند. روند همین گروه از سهام ادامه دارد در حالی که برخی سهم ها هنوز به دلیل عدم پر شدن حجم مبنا یا عدم کاهش متناسب با سایر سهام اصلاح نکرده اند و چون اصلاح نکرده اند این جو عمومی به سایر سهام دامن می زند و حتی سهام های بنیادی یا سهام ارزنده را هم شامل می شود. هم اکنون نقطه قابل توجهی از اصلاح قیمت ها انجام شده و انتظار نداریم اصلاح بیش از این حد و با عمق بیشتر تداوم داشته باشد. اگر هم این اصلاح ادامه پیدا کند مطمئنا یک حرکت مقطعی و گذرا خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.