صفحه اصلی / سرخط خبرها / فصل میوه چینی در بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه

فصل میوه چینی در بورس

کسب و کار نیوز - به مدار تعادلی و پایان اصلاحات در بورس نزدیک شده ایم و برگشت بورس نزدیک است. بنابراین جای نگرانی نیست. سرعت در اصلاح شاخص و قیمت ها موجبات نزدیک تر شدن به نقطه تعادل را به ما نشان می دهد.

اصل کلی این است که طبق ساز و کاری که در ذات بازار سرمایه نهفته است، اصلاح به صورت خودکنترل به وجود می آید. بنابراین دلیل اصلی که باعث شده اصلاح طولانی مدت را در این بازار شاهد باشیم، گذر از یک دوره چهار ماهه با متوسط بازدهی رشد ۳۱۰ درصدی است. تبعات گذر از آن مقطع زمانی و ورود حجم عظیم نقدینگی به بازار سرمایه و آحاد مردمی که به نوعی جذب بازار سرمایه شدند، اصلاحی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سهام موجود در بورس و فرابورس دارای توجیه اقتصادی و قابلیت سرمایه گذاری هستند به شرط اینکه بازه زمانی میان مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار دهیم و چه بسا تا چند ماه آینده و حداکثر تا پایان سال مشاهده کنیم که فرصت حاضر جزو فرصت های ویژه ای بود که در اقتصاد بازار سرمایه ما پیش آمد و بهترین موقعیت برای دستچین کردن یک سبد سهام و ترکیب دارایی مالی است. به هر حال پیامدهای این افزایش ها اصلاحی است که انجام شده؛ همان طور که آن افزایش ها مداوما به هیچ عنوان متصور نبود که ادامه داشته باشد این کاهش ها به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. قطع به یقین گذر خواهیم کرد و در حال حاضر در کوران دوران اصلاحی هستیم و مسلما حتی حال حاضر با وجود موجود بودن شرکت هایی که قابلیت سرمایه گذاری خوبی دارند اما متاسفانه چون فضای عمومی فضای عمدتا سست و بی انگیزشی است، کمتر سرمایه گذاری به این موقعیت کمتر توجهی دارد؛ اما مطمئنا از این گذر عبور خواهیم کرد.
انتظار طولانی برای بازگشت شاخص زیاد متصور نیست؛ اما مشاهده می کنیم که حدود ۵۰۰ شرکت، قیمت سهام خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح کرده اند. روند همین گروه از سهام ادامه دارد در حالی که برخی سهم ها هنوز به دلیل عدم پر شدن حجم مبنا یا عدم کاهش متناسب با سایر سهام اصلاح نکرده اند و چون اصلاح نکرده اند این جو عمومی به سایر سهام دامن می زند و حتی سهام های بنیادی یا سهام ارزنده را هم شامل می شود. هم اکنون نقطه قابل توجهی از اصلاح قیمت ها انجام شده و انتظار نداریم اصلاح بیش از این حد و با عمق بیشتر تداوم داشته باشد. اگر هم این اصلاح ادامه پیدا کند مطمئنا یک حرکت مقطعی و گذرا خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.