صفحه اصلی / سرخط خبرها / گران فروشی ۷۰ درصدی پتروشیمی ها در بورس کالا
حسن

عضو هیات مدیره انجمن نساجی ایران در گفتگو با «کسب و کار»:

گران فروشی ۷۰ درصدی پتروشیمی ها در بورس کالا

کسب و کار نیوز - عضو هیات مدیره انجمن نساجی ایران می گوید: «واحدهای تولیدی نساجی مجبورند در غیاب واردات مواد اولیه وارداتی، نیاز خود به مواد اولیه را از بورس کالا تامین کنند. این در حالی است که شرکت های پتروشیمی در عرضه محصولات خود به بورس کالا گران فروشی 60 تا 70 درصدی دارند؛ به این معنا که کالای خود را گران تر می فروشند؛ گویی یک طبقه ممتاز هستند که نظارتی بر کار آنها نیست. این گران فروشی 60 تا 70 درصدی در فرآورده های تولیدیِ مراحل بعد به شدت اثر می گذارد. قدرت خرید جامعه در اثر گرانی های به وجودآمده اخیر بسیار پایین آمده و این کار پتروشیمی ها کاملا ضد منافع ملی است؛ یعنی اشتغال را در واحدهای تولیدی نساجی به خطر می اندازد و مشکلات عدیده ای را برای کارخانجات مصرف کننده مواد اولیه به وجود آورده است.»

به گزارش کسب و کار نیوز، حسن نیل‌فروش‌زاده گفت: «پتروشیمی کالای داخلی کشور ماست که با قیمت های گزاف به دست شرکت های نساجی می رسد. این در حالی است که مواد اولیه شرکت های پتروشیمی با قیمت های بسیار نازل در اختیار آنها قرار می گیرد؛ ولی این شرکت ها محصولاتشان را تا ۷۰ درصد گران فروشی می کنند و این بزرگ ترین معضل صنعت نساجی ماست. مشکل تامین مواد اولیه کارخانجات نساجی را تهدید می کند زیرا مواد اولیه به سختی تهیه می شود.»

او ادامه داد: هرچند واحدهای تولیدی با مشکلات دیگری چون افزایش نرخ ارز و نداشتن نقدینگی روبه رویند؛ ولی این مشکل یعنی پتروشیمی ها بسیار بدتر از مشکلات دیگر است. هرچند مسئولان این مشکل را می دانند؛ ولی نمی دانم چرا با این شرکت ها برخورد نمی کنند. پیش از این حد رقابت در بورس کالا تا ۱۰ درصد بود؛ ولی متاسفانه برداشته شد و این بزرگ ترین ظلم به این صنعت بود. هرچند واحدهای تولیدی تلاش کردند سقف رقابت را به حداکثر ۱۰ درصد برگردانند ولی متاسفانه هیات مربوط به پتروشیمی ها مثل اینکه خیلی توانمندتر از اینها هستند و این طرح اجرایی نشد. بنابراین معضل اصلی صنعت ما، گران فروشی ۶۰ تا ۷۰ درصدی پتروشیمی هاست. هرچند در کنار این گران فروشی، افزایش نرخ دلار نیز به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار قیمت مواد اولیه را بالا می برد. کالایی که داخل کشور تولید و به بورس کالا عرضه می شود شامل تغییرات نرخ ارز است، اما این شرکت های پتروشیمی علاوه بر اعمال افزایش نرخ ارز گران فروشی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بورس کالا دارند. واحدهای تولیدی با توجه به سهمیه ای که دارند می توانند از بورس کالا خرید داشته باشند؛ ولی زمانی که قیمت ها تا این میزان متورم می شود چون نقدینگی این واحدها محدود و کم است، مجبور می شوند در بازار فرعی عرضه کالا و به صورت چکی و بلندمدت خرید کنند؛ ولی اکثرا از بورس خرید می کنند که با این گرانی غیرمنطقی که وجود دارد، برای آنها صرفه ندارد. قیمت کالاها در بورس کالا تابع عرضه و تقاضاست. به طور نمونه مصرف چیپس پلی استر کشور هر هفته ۶۵۰۰ تا ۷ هزار تن است و شرکت های پتروشیمی کمتر از این میزان عرضه می کنند که چون تقاضا زیاد است به رقابت می افتد و رقابت هم قیمت را به سمت اعداد بسیار بزرگ می کشاند. در این میان تنها راهکار برای ارزانی این مواد اولیه این است که سقف رقابت برگردد و حدی مثلا ۱۰ درصدی مانند سابق برای آن گذاشته شود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

همچنین مطالعه کنید:

افزایش قیمت اوراق مسکن

به گزارش کسب و کار نیوز، تسه فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۸۹ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *