صفحه اصلی / اسلایدر / قفل معاملات در بازار خودرو
قفل معاملات در بازار خودرو

افزایش شدید 10 تا بیش از 100 میلیونی قیمت خودرو پس از رکورد شکنی دلار

قفل معاملات در بازار خودرو

کسب و کار نیوز - قیمت خودرو در بازار خودرو پس از رکورد شکنی دلار و ورود آن به کانال 30 هزار تومانی با افزایش 10 تا 100 میلیون تومانی مواجه شد و در حال حاضر نیز افزایش قیمت ها در این حوزه ادامه دارد. قیمت طلا، سکه و ارز در بازار نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند. همین اتفاق موجب تاثیرپذیری بازار خودرو شد و قیمت ها در این حوزه رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این میان، طرح‌های فروش، پیش فروش، قرعه کشی و… خودروسازان هم تاکنون نتوانسته درد بازار خودرو را کاهش دهد و بیش از آنکه مثبت باشد به التهاب بازار دامن زده است.برخلاف اظهارات مسئولان وزارت صنعت که می‌گویند این قیمتها کاذب است و روند کاهش قیمتها به همین زودی اتفاق خواهد افتاد، مشاهدات نشان می‌دهد خودروهای داخلی و مونتاژی رکوردهای قیمتی قابل توجهی را در بازار ثبت می‌کنند. این گرانی هر چند بسیار عجیب است اما هنوز هم نتوانسته توجه مقامات دولتی برای اقدامی عاجل را جلب کند و مسئولان در وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دادن اطلاعیه و دستور بسنده کرده‌اند! دستوراتی که تاکنون هیچ تاثیری بر بازار بی‌در و‌ پیکرخودرو نداشته است.

کارشناسان بازار خودرو مهمترین دلیل گرانی در این بازار را در نتیجه کمبود عرضه به بازار می‌دانند در حالی که تولید انواع خودرو طی سه ماه اول امسال با رشد ۸.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است و در این مدت تولید ایران‌خودرو ۲۲.۶ درصد افزایش یافته است و تولید سایپا با افت ۴.۳ درصدی همراه شده است. فعالان بازار خودرو هم عرضه قطره‌چکانی را علت اصلی گرانی‌های اخیر می‌دانند. در حال حاضر قیمت پراید ۱۱۱ در بازار آزاد خودرو به ۱۶۰ میلیون تومان رسید و ساینا با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان معامله می شود.همچنین در خودرو های خارجی مانند رنو شاهد افزایش قیمت های ۱۰۰ میلیونی هستیم مانند رنو ساندرو که با قیمت ۵۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد و قیمت سراتو ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. در خودروهای عرضه شده توسط ایران خودرو هم این وضعیت حاکم است و قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ به ۳۲۲ میلیون تومان رسیده است، پژو ۲۰۰۸ با قیمت بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان معامله می شود و دنا پلاس ۶۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

ثبات قیمت ارز راهکار کنترل بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

هیچ چیزی در شرایط فعلی نمی تواند قیمت بازار خودرو را کنترل کند مگر با ثابت ماندن قیمت ارز بتوان بازار را به ثبات رساند. به دلیل پایین بودن ارزش پول کشور قیمت خودرو پراید تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز ممکن است برسد البته این در صورتی است که قیمت دلار واقعی باشد. همچنین با حمایت از تولید و تخصیص ارز به برخی قطعات و کالاهای در گمرک مانده، پیش بینی می شود که در عرض شش ماه آینده تولید خودرو به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو برسد. در این موقع شرایط بازار به جایی خواهد رسید که علیرغم تولید بالا، مردم توان خرید ندارند و این اتفاق منجر به ثابت شدن قیمت خودرو می‌شود.

از سوی دیگر اقدامات کنترلی، نتیجه‌ای جز رفتن افراد به سمت بازار سیاه یا بازار خاکستری و شایعات نخواهد داشت. باید تمام تلاش ها روی افزایش واقعی تولید و تحقق جهش تولید گذاشته شود. وقتی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو کار خود را انجام می‌دهد، سازمان محیط زیست بر استاندارد پرهزینه یورو ۵ تاکید دارد و همچنین با وجود مشکلات ارزی و تامین نشدن قطعات خاص و ناقص ماندن بسیاری از خودروها، تکلیف تولید خودرو مشخص بوده و قیمت‌ها شروع به بالا رفتن خواهد کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.