صفحه اصلی / اصناف / راهکار اجرایی کردن مزد منطقه‌ای
راهکار اجرایی کردن مزد منطقه‌ای

مهدی عسگری، نماینده حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی؛

راهکار اجرایی کردن مزد منطقه‌ای

کسب و کار نیوز - مهدی عسگری، نماینده حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص راههای حمایت از کارگاههای کوچک شهری و روستایی که توان پرداخت حداقل دستمزد و بیمه مصوب را ندارند و گاهی به تعطیلی کشیده می شوند، ضمن تأکید بر موضوع امنیت شغلی کارگران به عنوان یکی از مشکلات اصلی، اظهار کرد که گرچه قانون مرتبط وجود دارد اما کهنه است و به اصلاح نیاز دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی افزود: «در خصوص اشتغال روستایی، ما مناظره­‌هایی در مجلس برای رفع مشکلات داشتیم، که یکی از آن­ها امنیت شغلی است تا کارگران بتوانند به عنوان کارگر رسمی کار بکنند. در موضوع روابط کار، یکی را محکم گرفته ا‌یم و یکی را رها کرده ­ایم. برای مثال، کارگر اگر با مشکلی مواجه شود، تمایل دارد که به سرعت اقدام به شکایت کند و قانون کار این امکان را فراهم کرده است. اما لازم است قانون کاری داشته باشیم که ضمن حمایت از امنیت شغلی کارگر، امیدی هم برای کارفرما داشته باشد. چنانچه این اقدام صورت بگیرد، نتیجه­ ی بسیار خوبی را می­توان دریافت کرد؛ در غیر این صورت، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت».

نماینده­ی کرج، فردیس و اشتهارد در پاسخ به پیشنهاد توافقی­ شدن بحث دستمزد بین کارفرما و کارگر در کارگاه­های کوچک روستایی و قراردادن این توافق در پوشش حمایتی بیمه، ضمن موافقت اولیه با این پیشنهاد، تأکید کرد که لازم است از عدم وارد شدن ظلم در حق کارگر اطمینان حاصل شود، و قانون صحیح را تصویب کرد، که در این صورت، انجام خلاف آن غیرممکن خواهد شد.

عسگری افزود: «پیشنهاد من این است که همانند کشورهای توسعه ­یافته، قوانینی را تصویب کنیم که هم به تولید آسیب نزند، هم علاقه­ ای بین کارگر و کارفرما ایجاد کند، و هم دو امر امنیت شغلی و سرمایه­ گذاری محقق شوند. برای مثال، اگر سود موجود در بانک­ها وارد حوزه­ ی کار و تولید شود، اتفاق بزرگی خواهد افتاد. اما متأُسفانه سود ماهیانه­ ی بانک­ها امنیت بیشتری را نسبت به کار و تولید ارائه می­ دهد و با این شرایط، راه تولید هموار نخواهد شد. فضای به هم ریخته­ ی اقتصادی نباید ادامه­ دار شود و باید قوانینی را اجرا کنیم که انگیزه­ ساز باشند».

وی همچنین با اشاره به نظارت ضعیف بر اجرای برخی قوانین، از جمله ماده­ی ۴۱ قانون کار که تعیین دستمزد برای مناطق و صنایع مختلف را تجویز نموده، اظهار داشت: «نظارت ضعیف یک عامل بازدارنده و موجب آسیب است. ما باید قانون خوبی را داشته باشیم که هم به روز باشد و هم نظارتی جدی بر آن وجود داشته باشد تا بر اساس فضای قوی نظارتی، تصمیمات صحیح اخذ شود».

نماینده­ی کرج، فردیس و اشتهارد در ادامه، موفقیت کشورهای توسعه­یافته را در نتیجه­ی قانون کار و بیمه­ی آن­ها دانست و گفت: «اگر ما بیمه را به شکل محکم فعال کنیم، مشاغل غیررسمی نخواهیم داشت و کارگران نسبت به روزهای فعالیت خود، تحت پوشش خدمات بیمه قرار می­گیرند». وی همچنین تأکید کرد که تصمیم­گیری­ها باید به نحوی دقیق و کامل باشند که افراد مایل به سرمایه­گذاری را به سمت موفقیت سوق دهد، نه اینکه مورد شکایت قرار گرفته و کارگاه­شان پلمپ شود. آقای عسگری در پایان بر ساده­بودن قوانین بیمه و قابلیت سرمایه­گذاری افراد به شکلی که همه­ی جوانب آن در نظر گرفته شود، تأکید کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.