صفحه اصلی / اسلایدر / رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو
رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو

رکورد شکنی قیمت خودرو و خواب سنگین نهادهای نظارتی ادامه دارد

رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز - در حالی نظارت های بازار به گفته مسئولان روز به روز افزایش می یابد که در بازار خودرو شاهد رکوردشکنی قیمت پراید و عبور قیمت این خودروی پرطرفدار از مرز ۱۴۵میلیون تومان هستیم. در بازار خودرو پژو 2008، یک میلیارد و 150 میلیون تومان خرید و فروش می شود که میزان افزایش قیمت آن از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون 580 میلیون تومان بوده است. قیمت سراتو مونتاژ داخل نیز از یک میلیارد تومان گذشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نظارت هایی که در بازار خودرو باید وجود داشته بپاشد تنها در حد حرف مانده و سودجویان نیز به تهدیدهای توخالی مسئولان در این بازار عادت کرده اند. افزایش روزانه قیمت خودروها بخصوص خودروهای داخلی بر اساس پایش، تجمیع و تحلیل قیمت‌های اعلام شده از سوی نمایندگی‌ها، قیمت معاملات انجام شده در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه فعال سطح کشور و مراکز خرید و فروش پایتخت و نیز بررسی‌های میدانی در بازار خودرو به‌صورت روزانه استخراج می‌شود.

عبور قیمت پراید ۱۱۱از مرز ۱۴۵میلیون و رسیدن نرخ پژو۲۰۶ تیپ ۲ به بیش از۲۴۰ میلیون تومان را در شرایطی شاهدیم که شیب افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی به‌مراتب بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده است. افزایش دوبرابری قیمت برخی خودروهای تولید داخل و رشد ۲ تا ۳ برابری نرخ خودروهای مونتاژی از ابتدای امسال تاکنون، چشم‌انداز قیمت‌ها را در بازار خودرو در طول نیمه دوم امسال تیره و تار کرده است.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند که به هر حال تا اینجا به نظر می‌رسد که تا انتهای زمستان خودرویی زیر ۲۰۰ میلیون تومان نخواهیم داشت، و این مساله به معنای آن است که بازار به نقطه توقف خیلی نزدیک است و چون مردم هیچگونه درآمدی برای خرید خودرو ندارند و حجم معاملات آنقدر کاهش پیدا می کند که بازار متوقف می‌شود و کارخانجات احتمالاً دچار مشکلات اساسی خواهند شد.

وضعیتی وخیم‌تر در انتظار بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو

اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه هم به بازار خودرو نگاهی داشته باشیم تا پایان سال جاری قیمت تیبا در حاشیه بازار کمتر از ۱۱۰ میلیون و نرخ پژو ۲۰۶ تیپ دو ساده پایین تر از ۱۵۰میلیون تومان نخواهد شد. هرچند قیمت این خودروها در بازار در شرایط حاضر بسیار گرانتر از این قیمت هاست و باز هم تاکید می شود که اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم این قیمت ها را متصور شده ایم. در حال حاضر قیمت تیبا ۱۶۰ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ دو ساده ۲۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.

قیمت‌ها در بازار خودرو هنوز افزایشی است. در واقع مبنای قیمت گذاری در شش ماهه اول سال تا این حد افزایش قیمت نبود اما با توجه به رشد پایه پولی به نظر می‌رسد که وضعیت وخیم‌تر قیمتی در بخش خودرو در آذر ماه در پیش داشته باشیم. به هر ترتیب حرکت اقتصاد به‌گونه‌ای است که به رشد  نقدینگی و تورم و در نهایت افزایش قیمت خودرو و سایر کالاهای مصرفی و سرمایه ای منجر خواهد شد. اما باشد هشدار بدهیم که فعالان کف بازار علت گرانی نیستند. وزارت اقتصاد، سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی علت گرانی خودرو هستند. چراکه اگر فرض کنیم که فعالان کف بازار علت گرانی خودرو باشند، همین افراد می‌توانند در بازار بورس حضور داشته باشند و دوباره کار خود را از سر بگیرند.

متاسفانه دولت در چند سال گذشته هیچ یک از هزینه‌های خود را کاهش نداده و گرانی خودرو دلیلی به جز اقتصاد کلان ندارد. علت افزایش روزانه قیمت خودرو در آغاز گشایش بازار همانطور که بارها هشدار داده ایم انتظارات تورمی نیز هست. اقتصاد با تورم مواجه است. ضمن این که در چهل روز گذشته شاهد توقف معاملات در بازار خودرو بوده ایم. با این شرایط برخی که انتظار داشتند تا خودروهای خریداری شده را با قیمت بالاتر بفروشند اما به دلیل نبود مشتری و تشدید انتظارات تورمی عملا خودروها در پارکینگ‌ها زمین‌گیر شده‌اند.

به عبارتی با توجه به افزایش تورم و رکود حاکم بر بازار خودرو در آینده نیز کسی قادر نخواهد بود تا این خودروها را با قیمت های اعلام شده در بازار بفروشد زیرا با توجه به کاهش درآمد و قدرت خرید، برای این گونه خودروها مشتری چندانی وجود نخواهد داشت. البته با وجود تاثیر منفی شیوع کرونا بر کسب و کارها و درآمدها، افزایش قیمت خودرو نیز امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.