صفحه اصلی / اسلایدر / تاثیر دوگانه رشد قیمت دلار بر بورس
تاثیر دوگانه رشد قیمت دلار بر بورس

دلار 30 هزار تومانی زنگ خطری برای نزول شاخص بورس خواهد شد

تاثیر دوگانه رشد قیمت دلار بر بورس

کسب و کار نیوز - نرخ دلار به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسیده و برخی برآوردها نیز از عبور دلار از این رقم حکایت دارد. در این بین بسیاری از کارشناسان از تاثیرپذیری دلار 30 هزار تومانی بر بورس سخن می گویند و هشدارهایی را نیز در این رابطه اعلام کرده اند. این در حالی است که بانک مرکزی تنها در یک ماه گذشته دو مرتبه سیاست‌های ارزی را تغییر داد تا مانع ریزش بیشتر ریال شود اما هیچ یک از این سیاست‌ها و برنامه‌های پیشین کارساز نبوده و نرخ دلار در معاملات به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در پی رشد چشمگیر اخیر نرخ دلار، سوالی برای فعالان بازار سرمایه مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ دلار می تواند روند شاخص‌های بازار سرمایه را معکوس و حرکت صعودی بورس را منفی کند؟ پیش آمده است. پیش از این کارشناسان رشد شاخص‌های بورس را بدلیل کاهش ارزش ریال و روند حرکت نرخ ارز می دانستند.اما حال معتقدند که افزایش تب اقتصاد و به خصوص رشد بیشتر نرخ دلار از این به بعد، می تواند زنگ خطری برای نزول شاخص بورس باشد.

به هر ترتیب فعالان بازار سرمایه معتقدند که رابطه مستقیمی میان دلار و بورس وجود دارد چراکه شرکت‌های فراوانی در بورس کالای اولیه محور هستند. حال اگر به بازدهی بورس در مدت اخیر نگاه کنیم متوجه می‌شویم همگرایی شدیدی در بورس و دلار وجود دارد در ابتدای سال بازدهی ۳۰۰ درصدی را در کوتاه‌مدت تجربه کردیم و در این مدت قیمت دلار از ۱۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان نیز رسید و همین عامل باعث شد اغلب سهم‌های دلار محور بورس رشد خوبی را تجربه کنند. بنابراین این انتظار وجود دارد که بورس با رشد قیمت دلار رشد داشته باشد.

مسعود زمانی، تحلیلگر بازار سرمایه و مدیر سرمایه‌گذاری صندوق گنجینه رفاه در این رابطه می گوید: با دلار ۳۰ هزار تومانی بازار سرمایه دیگر به عقب نخواهد رفت و سهامداران نباید سهم‌های خود را بفروشند.

تغییر سبد سرمایه گذاری مردم

ابراهیم قزل‌گل، کارشناس بازار سرمایه

درست است که در بازار سرمایه تعداد زیادی از شرکت هایی و جود دارند که با افزایش نرخ دلار با رشد ارزش سهام مواجه می شوند اما این رابطه مستقیم تا اندازه و جایی مثمرثمر خواهد بود و به اصطلاح تا جای معینی و محدوده خاصی بازده خواهد داشت. با افزایش نرخ دلار انتظار می رود شاخص بورس صعودی شود و ارزش سهام شرکت های وابسته به دلار رشد کند.

این درست است اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که اما رشد شاخص بورس تا جایی با رشد قیمت دلار همسویی دارد که اقتصاد ایران در نتیجه افزایش قیمت ارز و طلا دچار تب شدید نشود. در این صورت هر چه قیمت دلار افزایش یابد شاخص قیمت سهام کاهش خواهد یافت. متاسفانه سیاست‌های اشتباه دولت برای کنترل قیمت ارز از یک سو و افزایش تقاضای مردم برای خرید دلار از سوی دیگر موجب شد تا نرخ دلار تا به این اندازه افزایش پیدا کند.

در حال حاضر نگرانی از وضعیت اقتصادی در اولویت است و مردم به دلیل بی ثباتی در شرایط اقتصادی به بازاری هجوم می آورند که بازدهی بیشتری داشته باشد. این درست همان مرزی است که دیگر افزایش قیمت دلار تاثیری بر روی شاخص بورس نخواهد داشت وحتی موجب نزولی شدن آن خواهد شد. این بدان معناست که فعالان بورس آینده شرکت‌ها را خریداری می‌کنند و اگر آینده شرکت‌ها با افزایش ریسک سیستماتیک مواجه شود احتمال اصلاح شاخص بورس شدت می‌گیرد زیرا در این شرایط با افزایش افسار‌گسیخته نرخ دلار سرمایه‌گذاران دیگر سود شرکت‌های صادراتی را درنظر نمی‌گیرد و نگرانی از وضعیت اقتصادی در اولویت قرار می‌گیرد. همین اتفاقی که امروز در بازار ارز و سکه شاهد آن هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.