صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضربه نوسان گیران یک روزه به معاملات بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه

ضربه نوسان گیران یک روزه به معاملات بورس

کسب و کار نیوز - نوسان گیری های یک روزه در بورس به این دلیل ممنوع شد که در دوران کنونی بازار سرمایه عملا چاره ای دیگری نبود زیرا جو معاملات کوتاه مدت باعث برهم زدن نظم بازار شده است.

در حال حاضر بازار نیاز به یک ثبات نسبی دارد و به همین دلیل متوقف کردن معاملات یک روزه برای جلوگیری از نوسان گیری از روند قیمت های کوتاه مدت شاید مطلوب باشد زیرا برخی از معامله گران وقتی صف های فروش جمع می شد یا نمادی در آستانه رشد بود آن را می خریدند و چند دقیقه بعد یک درصد یا دو درصد بالاتر می فروختند و مجددا سهم را پایین برمی گرداندند. این کار باعث شده بود که بازار دچار نوعی تشتت شود یعنی در حالی که سهامداران امیدوار بودند که صف های فروش جمع آوری شود یا در واقع سهم ها به تعادل برسد، این معاملات کوتاه مدت ضربه ای را به ثبات بازار می زد و به همین دلیل روز چهارشنبه بحث معاملات الگوریتمی و از امروز هم بحث معاملات یک روزه متوقف شد تا شرایط رو به بهبود بگذارد.
نکته دوم در مورد خروج پول حقیقی از بورس است. توجه داشته باشیم که وقتی پولی از بازار خارج می شود از طرف دیگر پولی وارد می شود و در حال حاضر حقوقی ها در حال خریدند و حقیقی ها فروشنده اند که طبیعی هم هست که این کار به این دلیل است که حقیقی ها کمی ترسیده اند.
نکته سوم در باب بازار سرمایه این است که زمانی که قیمت سهام پایین می آید ارزندگی آن بیشتر می شود یعنی اینکه شما وقتی می توانید با پول کمتری میزان سهام بیشتری بگیرید، شرایط برای شما بهتر است. به همین دلیل در حال حاضر ارزندگی سهام رو به افزایش است و حقوقی های بازار به همین دلیل در حال خرید هستند و در شرایط افت بازار کسانی که می خواهند تعداد خیلی زیادی بخرند اقدام به خرید می کنند. پیش بینی من این است که فعلا بازار وارد یک فاز ثبات نسبی شود و بعد از آن در یکی، دو ماه آینده بتواند مجدد رشد کند. البته وضعیت بازارهای موازی بسیار مهم است یعنی اگر با این سرعتی که دلار در حال افزایش است و قیمت کالاها دارد بالا می رود ادامه پیدا کند بازار خیلی سریع تر می تواند وارد فاز رشد شود چون این بازار هم نمی تواند خیلی از تورم جا بماند.
نکته بعدی در مورد اختصاص منایعی از صندوق توسعه ملی است. برای تحقق این تصمیم نیازمند زمان هستیم و این گونه نیست که همین فردا محقق شود قاعدتا تصمیمات چند روزی طول می کشد تا وارد فاز عملیاتی شود. در حالی که صندوق توسعه ملی تشکیل شده تا برای آیندگان منابعی را حفظ کند، از این رو حفظ این منابع در بازار سرمایه خیلی بهتر از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر است. / کسب و کار

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.