صفحه اصلی / اسلایدر / پیش فروش خودرو بازار را تنظیم نمی کند
پیش فروش خودرو بازار را تنظیم نمی کند

مجلس به افزایش بی رویه قیمت خودرو ورود کرد

پیش فروش خودرو بازار را تنظیم نمی کند

کسب و کار نیوز - به دلیل گرانی های بیش از اندازه و سرسام آور و تاثیر نرخ خودرو بر قیمت تمام کالاهای مصرفی تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس در مراحل نهایی قرار گرفته و این طرح در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی بوده و ظرف هفته‌های آینده به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،از آنجا که در حال حاضر قیمت و کیفیت خودرو به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده، تدوین طرح مذکور در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت. طرح ساماندهی بازار و وضعیت تولید خودرو محورهای مختلفی از جمله کیفیت، کمیت، شیوه عرضه، قیمت گذاری، هزینه های سربار و… دارد. از آنجایی که نمایندگان درباره کیفیت، خدمات پس از فروش، عرضه خودرو، نحوه ورود خودرو به بازار انتقاداتی دارند مقرر شد با تدوین طرح مذکور تا حدودی مشکلات و نابسامانی های صنعت خودروسازی ساماندهی شود.

مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودرو است و این امر با عرضه این محصول در بورس کالا محقق می‌گردد. تلاش می‌شود با عملیاتی شدن این موضوع، روش‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس کالا بسته شود تا خودروسازان نتوانند از درب‌های پشتی، خودرو را به فروش رسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می کند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح مذکور می گوید: در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده تا اگر عرضه خودروی آن‌ها بالا بود به‌تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.

قیمت خودرو هر دو سال یا نهایتا یکسال یک‌بار بازنگری شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس در این رابطه گفت: افزایش بی رویه قیمت خودرو با هدف ایجاد ثبات اقتصادی در کشور کاملا منافات داشته و بهتر است آقایان تصمیم گیرنده در ابتدا به عواقب تصمیمات خود بیشتر فکر کنند، چرا که خودرو یک الگو بوده و هرگونه نوسان در نرخ آن بر قیمت همه کالاهای مصرفی مردم تأثیر می‌گذارد. قیمت خودرو باید هر دو سال یا نهایتا هر یکسال یک‌بار مورد بازنگری قرار گیرد و  بنابراین تصمیمات شورای رقابت به نابسامانی بازار خودرو دامن می‌زند. قطعا مجلس و کمیسیون صنایع در اولین فرصت به موضوع افزایش بی رویه و زودهنگام قیمت خودرو ورود خواهند کرد.

پیش فروش خودرو بازار را تنظیم نمی‌کند

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز در این رابطه گفت: پیش فروش خودرو نه تنها بازار را تنظیم نمی‌کند بلکه به هم می‌ریزد. مقررات فعلی در زمینه خودروسازان فقط جنبه اخلاقی دارد، ضمانت اجرا ندارد. در طرح جدید مجلس، خودروسازان اگر به تعهداتشان عمل نکنند، حق پیش فروش جدید یا عرضه خودرو ندارند.

کشف قیمت خودرو در بازار آزاد 

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

پیش فروش، مکانیزم کنترل بازار نیست و فقط برای جمع آوری منابع مالی برای خودروساز است. برای اینکه چرخ کارخانه ها بچرخد پیش فروش انجام می شود والا تاثیری در کاهش قیمت ها و کنترل بازار ندارد. پیش فروش ها در ایران به این دلیل که برای بازه های زمانی طولانی و سالهای آینده در نظر گرفته می شوند چراکه میزان تولید جوابگوی نیاز نیست، موجب بهم ریختگی بازار می شود. پیش فروش برای شش ماه طبیعی است و نباید بازه زمانی طولانی برای تحویل خودرو در نظر گرفته شود. حتی فروش فوری هم که فقط اسم آن فوری است و با دو سه ماه تاخیر تحویل داده می شود نیز تاثیر منفی در بازار خودرو می گذارد. همچنین تولید خودروی کشور نصف تقاضا و حتی کمتر از آن است و چون قیمت گذاری دستوری هم داریم بنابراین هیچ کدام این طرح ها بازار را کنترل نخواهد کرد و تاثیرات آن موقتی و به سود دلالان و واسطه ها خواهد بود.

اما در رابطه با ساماندهی بازار خودرو و طرحی که مجلس برای آن در نظر دارد باید اشاره شود که با تمام ملاحظات و نظارت هایی که بر بازار خودرو وجود دارد موضوع فروش خودرو از درب های پشتی در یک سال اخیر به طور کامل منتفی شده است. به هر حال طرح ورود خودرو به بورس طرح بسیار خوبی است به شرط اینکه به موقع اجرا و با اصلاحاتی همراه شود. طرح ورود خودرو به بورس همان تاکید همیشگی برای آزادسازی قیمت خودرو و تعیین قیمت توسط بازار است که امروز با عنوان خودرو در بورس کالا از آن نام برده می شود. بردن در بورس موضوع خوبی است اما در اجرای آن تردید وجود دارد چراکه از زمان الان و تصویب هر طرحی در کشور تا اجرای آن مدت زمان بسیار زیادی به طول خواهد انجامید و شرایط بازار به طور کلی عوض خواهد شد. کشف قیمت در بازار آزاد یا همان بورس خودرو موجب کنترل قیمت می شود. بنابراین راهکار ساماندهی بازار خودرو افزایش تولید و آزادسازی قیمت است. چه این تعیین قیمت را ورود خودرو به بورس بگذاریم چه اجازه بدهیم بازار قیمت ها را تعیین کند.

اما یک نگرانی در رابطه با سود ۱۰ درصدی وجود دارد که در شرایطی که کشور با ابر تورم روبرو شده می تواند محل اختلاف شود. اینکه پول چه موقع می خواهد به دست خودروساز برسد نگران کننده است و در شرایط فعلی که هر روز بر هزینه ها افزوده می شود اعلام این قیمت پایه دردسرساز خواهد شد. در شرایط فعلی شاهد رشد روزانه قیمت مواد اولیه، قطعا، ورق فولاد و موارد دیگر مرتبط با خودروسازی هستیم که قطعیت سود ۱۰ درصدی برای خودروساز نگران گننده خواهد شد. این اقدام موضوعی برای رانت و فساد است و همین تفکیک می تواند حساب و کتاب کار را تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه اینکه وقتی قیمت را آزاد کنیم حاشیه سود تضمین شده هم دیگر وجود ندارد. در حال حاضر با قیمت گذاری دستوری بین ۵۰ تا ۱۰۰ حاشیه سود در بازار خودرو وجود دارد و تمام سود آن نصیب دلالان می شود. اگر آزادسازی قیمت صورت بگیرد خودروساز و قطعه ساز نفس راحتی خواهند کشید و می توانند افزایش ظرفیت تولید را داشته باشند. با این اقدام سود دلالی خواهد خوابید و در شش ماه تا یک سال بازار خود به خود کنترل خواهد شد. خودروسازی رونق پیدا خواهد کرد و مجموعه صنعتی کشور درآمدزا می شود. خودروسازی و ۳۰ صنعت دیگر با این اتفاق تکان خواهند خورد. در حالی که در حال حاضر ارز آفرینی بازار خودرو نصف شده و همچنین به جای تولید دلالی سودآور است. ما تولید می توانیم داشته باشیم اما قفل زده ایم به تولید و صادرات.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.