صفحه اصلی / سرخط خبرها / حباب بازی در بورس با تخصیص منابع صندوق توسعه

احسان سلطانی، اقتصاددان

حباب بازی در بورس با تخصیص منابع صندوق توسعه

کسب و کار نیوز - برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس مثل ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی که دولت از این صندوق برای مقابله با کرونا برداشت، باعث افزایش پایه پولی می شود؛ یعنی بعد از آن 7 برابر شده و به نقدینگی اضافه می شود. بنابراین این پول درنهایت به نقدینگی تبدیل خواهد شد.

دومین مساله این است که کشور ما در حال حاضر گرفتاری های بزرگ تر از این بسیار دارد و بورس هم به حد کافی متورم است و هنوز بخش عمده ای از آن حباب است. پس این پول را می خواهند صرف چیزی می کنند که هیچ اولویت و لزومی ندارد و باید اجازه دهند این حباب ها در بورس تخلیه شود.
مساله سوم این است که این پول را می خواهند صرف خرید یک سری سهام کنند در بازاری که در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان ارزش آن است. ۱۰ هزار میلیارد تومان را در این بازار می خواهند چکار کنند؟ در واقع این پول در بورس اثری نخواهد داشت. اختصاص این پول به نوعی تنها پول دور ریختن است.
خلاصه کلام اینکه این کار در نهایت راه به جایی نخواهد برد زیرا در پی آن نقدینگی تولید می شود. از طرف دیگر پولی که باید صرف گرفتاری های دیگر کشور در این وانفسای بی پولی شود، دارد خرج حفظ حباب می شود و در درجه سوم بازار سرمایه ای که در حال حاضر ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان حباب دارد، را اصلا نمی توانید با یک-پانصدم این مبلغ یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان حفظ کنید. / کسب و کار

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.