صفحه اصلی / اسلایدر / حمایت تورم زای دولتی از بورس
حمایت تورم زای دولتی از بورس

تخصیص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس تصویب شد

حمایت تورم زای دولتی از بورس

کسب و کار نیوز - تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس در حالی روز چهارشنبه تصویب شد که این تصمیم تبعاتی نه تنها در چارچوب بورس، که در کل جامعه خواهد داشت و دامن همه مردم را خواهد گرفت زیرا اگر ما برای شارژ و حفظ بورس از منابعی که متعلق به ثروت ملی است استفاده کنیم، تبعات این کار برای همه مردم است و منابع برای عده ای محدود. در واقع دود این کار به چشم دهک های پایینی می رود که روز به روز تورم، آنها را فقیرتر از قبل می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس جزئیات آخرین جلسه اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی، موضوع سپرده‌گذاری یک‌ درصد از منابع صندوق برای حمایت از بازار سرمایه مورد تأکید قرار گرفت. صندوق توسعه ملی در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به‌منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی خود را جهت سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد. گفتنی است در جلسه‌ای که صبح روز چهارشنبه با حضور اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی برگزار شد، سازوکار حمایت از بازار سرمایه با استفاده از سپرده‌گذاری یک‌ درصد منابع صندوق توسعه ملی مورد تأکید قرار گرفت.

هشدار نسبت به موج تورمی برداشت از صندوق توسعه

برای فرض این مساله بد نیست به روند انجام این کار برگردیم. بانک مرکزی باید این یک درصد برداشت از صندوق توسعه ملی را تبدیل به ریال کند. این آغاز راه پرتلاطم اقتصادی است زیرا این کار پایه پولی را بالا می برد. وقتی منابع ارزی از طریق بانک مرکزی تبدیل به ریال و وارد چرخه اقتصادی می شود، در واقع کانال آن از مسیر پایه پولی است. این کار تبعاتی خواهد داشت. این در حالی است که ما در مورد کشوری صحبت می کنیم که الان درگیر تورم بالاست. اگر کشوری بودیم که تورم ۴ درصدی داشت، نگران افزایش تورم به واسطه برداشت از صندوق توسعه نبودیم؛ اما تورم ما تورمی است که هرچند در کلام به ۳۰ درصد اما در واقع به ۷۰ درصد می رسد و شاهد مثال آن افزایش روزانه و به عبارت دقیق تر افزایش لحظه ای قیمت هاست. ما در این فضا داریم چنین تصمیماتی می گیریم. از طرفی بد نیست به این موضوع بپردازیم که این کار چقدر به پایداری بورس کمک خواهد کرد. نکته سوم این است که قرار بود از بورس کمک بگیریم تا نقدینگی از سطح جامعه جمع شود و بازارها را به هم نریزد و به سمت تولید هدایت شود در حالی که اکنون وبال گردنمان شده است و همه و حتی دولت و … به وسط میدان آمده اند تا آن را نگه دارند.

مُسکن مقطعی برای حفظ بورس

اگر واقعا نگه داشتن بورس اینقدر مهم است، اینجا باید تصمیم بگیریم که چقدر این ابزار در مقابل سایر ابزارهای دیگر می تواند کارآمد باشد. به نظر می رسد برداشت از صندوق توسعه یک ابزار فوری است که دولت می خواهد دم دست ترین ابزار را انتخاب کند.

آشنایی با صندوق توسعه ملی

منابع صندوق توسعه ملی ارزی است. این صندوق در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد صندوق ذخیره ارزی بود که به صندوق توسعه ملی تبدیل شد. هر سال در لایحه بودجه ۲۰ درصد درآمدهای نفتی را برمی دارند و در این صندوق می گذارند که مصارف آن نیز با موافقت رهبر معظم انقلاب است. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند دولت در اندیشه حفظ بورسی است که عمده منابعش مال یک سری افراد ثروتمند است و دولت به بهانه حمایت از تازه واردان تورمی را به همه جامعه تحمیل می کند که منتفعان آن تعداد انگشت شماری هستند. اکثر منافع بورس مربوط به یک سری تعداد مشخصی است که به عنوان حقیقی و حقوقی های ثروتمند شناخته می شوند و تعدادشان انگشت شمار است؛ اما دود تبعات تورمی برداشت از صندوق توسعه به چشم همه خواهد رفت.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، تبعات این نوع حمایت از بورس را بررسی می کند.

حباب بازی در بورس با تخصیص منابع صندوق توسعه

احسان سلطانی، اقتصاددان
برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس مثل ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی که دولت از این صندوق برای مقابله با کرونا برداشت، باعث افزایش پایه پولی می شود؛ یعنی بعد از آن ۷ برابر شده و به نقدینگی اضافه می شود. بنابراین این پول درنهایت به نقدینگی تبدیل خواهد شد.
دومین مساله این است که کشور ما در حال حاضر گرفتاری های بزرگ تر از این بسیار دارد و بورس هم به حد کافی متورم است و هنوز بخش عمده ای از آن حباب است. پس این پول را می خواهند صرف چیزی می کنند که هیچ اولویت و لزومی ندارد و باید اجازه دهند این حباب ها در بورس تخلیه شود.
مساله سوم این است که این پول را می خواهند صرف خرید یک سری سهام کنند در بازاری که در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان ارزش آن است. ۱۰ هزار میلیارد تومان را در این بازار می خواهند چکار کنند؟ در واقع این پول در بورس اثری نخواهد داشت. اختصاص این پول به نوعی تنها پول دور ریختن است.
خلاصه کلام اینکه این کار در نهایت راه به جایی نخواهد برد زیرا در پی آن نقدینگی تولید می شود. از طرف دیگر پولی که باید صرف گرفتاری های دیگر کشور در این وانفسای بی پولی شود، دارد خرج حفظ حباب می شود و در درجه سوم یک بازاری که الان ۵ هزار میلیارد تومان حباب دارد اگر شما با ۱۰ هزار میلیارد تومان حفظ کنید، ۵۰۰ برابر این حباب دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.