صفحه اصلی / اسلایدر / دانشگاه همواره فضایی برای نقادی است
دانشگاه همواره فضایی برای نقادی است

روحانی:

دانشگاه همواره فضایی برای نقادی است

کسب و کار نیوز - رییس جمهور گفت: دانشگاه همواره فضای نقادی است. نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه ماست. شاید هیچ جایی مانند دانشگاه برای نقادی جدی‌تر نباشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه از روز اول مقابله با کرونا خود را موظف می‌دیدم در همه امور، برنامه‌ها و کارهایم پروتکل‌ها را رعایت کنم، اظهار کرد: هرچند گاهی رعایت پروتکل‌ها با خواست قلبی انسان و عواطف و خواسته‌های او مطابقت ندارد اما تصورم بر این است که پروتکل‌شکنی نباید در ذهن ما شکل گیرد و رشد پیدا کند.

وی با قدردانی از تلاش‌های  وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌ها، افزود: از کادر درمانی سراسر کشور نیز تشکر می‌کنم که توانستند طوری عمل کنند که امروز بگوییم کادر درمانی و پزشکی کشور روی پای خود ایستاده است و ما برای بستری کردن بیماران تخت کم نیاوردیم.

رییس جمهور ادامه داد: امروز حدود ۹۵ درصد نیازهای دارویی خود را در داخل کشور تامین می‌کنیم. همچنین مردم ما برای تامین ضروریات زندگی خود از آب و برق و گاز تا مواد غذایی در سایه تلاش همه در مراکز علمی و تحقیقاتی و تولیدی به مشکلی برنخوردند و این برای من خوشحال‌کننده است.

روحانی با بیان اینکه ویروس کرونا زندگی مردم و اقتصاد جوامع را تحت‌ تاثیر قرار داده است، تاکید کرد: کشورهایی هستند که بیش از ۲۰ درصد اقتصادشان در این مدت شیوع کرونا کوچک شده است و امروز همه ما را وادار کرده که زیست جدیدی را در پیش گیریم و با سبک جدیدی فعالیت کنیم. اما مهم این است که برای هر کاری بتوانیم آن فعالیت را در چارچوب پروتکل‌ها ادامه دهیم و آن کار تعطیل نشود.

وی یادآور شد: اگر از ابتدا قرار بود کارها را تعطیل کنیم چقدر به زندگی مردم لطمه وارد می‌شد و جدای از تامین نشدن ضروریات زندگی آنان، نشاط اجتماعی هم از میان می‌رفت و در زمینه نیازهای معنوی هم به مشکل می‌خوردیم.

رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه مرکز نوآوری است و جایگاهی است که مدیران آینده ما را تربیت می‌کند، تاکید کرد: دانشگاه همواره فضای نقادی است. نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه ماست. شاید هیچ جایی مانند دانشگاه برای نقادی جدی‌تر نباشد و وقتی این نقادی با در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه باشد، قطعاً به نفع ماست.

وی با یادآوری تحریم‌های آمریکا و شکست آنان در زمین زدن اقتصاد ایران، گفت: ما باید روی پای خودمان بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی داخلی استفاده کنیم اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان زندگی کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است. ما باید بتوانیم آنچه تولید می‌کنیم صادر کنیم و در مواردی که چیزی در داخل موجود نیست، بتوانیم آن را وارد کنیم.

روحانی تصریح کرد: همانطور که مواد اولیه یا حتی خود نیازهای بهداشتی و درمانی را گاهی نیازمندیم که وارد کنیم و به کشور بیاوریم باید بخشی را که مازاد نیازمان است را بتوانیم صادر کنیم و باید بتوانیم این مشکلات را در فضای امروز برطرف کنیم.

رییس جمهور گفت: آنچه برای کالاهای ضروری ما نیاز بوده به اندازه پارسال و در مواردی بیش از آن، نیازمندی‌های خود را برطرف کردیم و برخلاف همه مشکلات این کالاها را در کشور در اختیار داریم.

وی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی در ماه‌های اخیر، یادآور شد: ما در تیر و مرداد صادرات و واردات‌مان به شرایط سال گذشته بازگشته و حتی در مواردی بهتر شده است و برخلاف مشکلات، حرکت جامعه ما حرکتی بوده که توانسته در حد توان مسائل ما را برطرف کند.

روحانی با ناموفق خواندن تلاش‌های دشمنان در زمینه سیاسی و حقوقی در برابر ایران، اظهار کرد: آمریکا الان که به پایان فرصت یک‌ماهه خود برای پیروزی در برابر ایران نزدیک می‌شود و مدام هم می‌گوید در پایان یک ماه به موفقیت می‌رسد، حتی نتوانسته است کارش را در این زمینه شروع کند و حتی شورای امنیت به طرح آمریکا تا امروز توجهی نکرده است.

رییس جمهور ادامه داد: دانشگاه‌ها همانطور که باید به نقد بپردازند باید با قلم و بیان خود موفقیت‌های به دست آمده در زمینه سیاسی و حقوقی بین‌الملل را برای مردم تشریح کنند. این موارد در تاریخ کشور ما بسیار بااهمیت است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.