صفحه اصلی / اسلایدر / واردات کالاهای اساسی به شیوه اعتباری مجاز شد
واردات کالاهای اساسی به شیوه اعتباری مجاز شد

واردات کالاهای اساسی به شیوه اعتباری مجاز شد

کسب و کار نیوز - بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار واردات کالاهای اساسی به شیوه اعتباری مجاز اعلام شد و بانک مرکزی نیز مکلف به تامین ارز محموله های جوی وارداتی شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به پایان فصل برداشت جو در داخل کشور، ستاد تنظیم بازار مقرر کرد بانک مرکزی در اسرع وقت ارز محموله‌های جو وارداتی را تامین کند.

وزارت جهاد کشاورزی نیز مکلف شد مقادیر نیاز واردات را به تفکیک ماه در سقف سهمیه ارزی سال ۱۳۹۹ اعلام کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد واردات کالاهای اساسی و ضروری توسط متقاضیان واردات این کالاها به شیوه اعتباری و بدون محدودیت مجاز باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی نیز مکلف هستند متقاضیان واردات اعتباری فاقد بدهی ارزی معوق شده را معرفی کنند.

بر اساس آخرین گزارش مربوط به وضعیت کالاهای موجود در بنادر و گمرک، در پنج ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۳ میلیون تن واردات کالا انجام شده که بالغ بر ۱۰ میلیون تن آن کالاهای اساسی بوده است که گرچه راهکارهایی برای ترخیص سریع کالاها در دستور کار قرار گرفت ولی همچنان مشکل تامین ارز عامل اصلی ایستایی کالا به شمار می رود.

به طور کلی در سال های اخیر در تجارت خارجی و در حوزه واردات همواره چالش ترخیص کالا وجود داشته و با وجود رایزنی ها و مصوباتی که در رابطه با تسهیل ترخیص کالا از گمرک در دستور کار قرار گرفته، همچنان این مشکل به طور کامل حل نشده است. البته در چند ماه اخیر موضوع ترخیص کالا به طور جدی تری مورد پیگیری دستگاه‌های مربوطه قرار گرفت و بعد از آن با موافقت دولت مصوباتی در راستای تسهیل ترخیص کالا به ویژه کالاهای اساسی به مرحله اجرا رسید.

یکی از مسائل مربوط به ترخیص کالاهای مشکلات ارزی و دریافت اعلامیه ارز بود و تا هنگامی که این مشکل حل نمی‌شد گمرک امکان ترخیص نداشت، از این رو در رابطه با کالاهای اساسی مصوب شد تا به محض دریافت مجوز و اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری امکان ترخیص فوری داشته باشند. در مورد کالاهای غیر اساسی نیز قرار بود تا وزارت صمت بنا بر تشخیص خود نسبت به ترخیص آنها دستورات لازم را صادر کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.